مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران:

تالار علم نوجوان در باغ کتاب تهران به زودی افتتاح می شود

پاسخ شهرداری تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باغ کتاب نداریم، شهر آفتاب ببرید

دیگر تعیین محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران به یک داستان تکراری تبدیل شده؛ نمایشگاهی رانده شده از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران که هرسال پس از برگزاری‌اش در مصلای امام خمینی(ره) تهران، عزم همه برای رفتن از مصلی و تعیین محل دائمی نمایشگاه کتاب جزم می‌شود. یک روز از باغ کتاب به‌عنوان محل دائمی نمایشگاه کتاب نام برده می‌شود، روز دیگر از شهر آفتاب، روزی باغ‌موزه دفاع مقدس ولی آخر سر همه راه‌ها به مصلای امام خمینی(ره) تهران ختم می‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۴۸۷
باغ کتاب نداریم، شهر آفتاب ببرید

به گزارش جام‌جم ، مدتی پیش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال نامه‌ای به شهرداری تهران خبر داد که در آن از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران خواسته شده تا هر چه زودتر تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشخص شود. اما روز گذشته محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در نشستی خبری درباره مجموعه باغ کتاب، از پاسخ رسمی شهرداری تهران به وزارت ارشاد خبر داد. به گفته او، شهرداری در این نامه با اعلام ناممکن بودن برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه باغ کتاب، شهر آفتاب را به‌عنوان محل برگزاری این نمایشگاه به وزارت ارشاد پیشنهاد کرده است.

پیشنهاد شهرداری

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بیان این‌که قرار است در باغ کتاب فروشگاه دائمی کتاب برپا شود، عنوان کرد: در این صورت عملا برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان امکان‌پذیر نیست، زیرا نمایشگاه نیاز به محیطی دارد که فضای نمایشگاهی بر آن حاکم باشد.

او سه دلیل برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب برشمرد و گفت: فضای آماده مسقف، خدمات حمل‌ونقلی از جمله مترو و دسترسی‌های بزرگراهی و فضای پارکینگ سه‌دلیل اصلی ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است. با این همه، ما فقط پیشنهادکننده‌ایم و وزارت ارشاد برگزارکننده است و تصمیم نهایی را آنها می‌گیرند.

استقبال ارشاد

برای آن که ببینیم واکنش وزارت ارشاد به این پیشنهاد چگونه خواهد بود، سراغ حسین نوش‌آبادی سخنگوی این وزارتخانه رفتیم. او با بیان این که از پاسخ شهرداری تهران به نامه وزیر ارشاد مطلع نیست، از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در صورت آماده شدن آن استقبال کرد و به جام‌جم گفت: مهم‌ترین نکته در تعیین محل نمایشگاه کتاب، مناسب بودن محل آن از نظر رفت‌و‌آمد مردم است. داشتن پارکینگ مناسب برای استقرار بازدیدکنندگان و امکانات بهداشتی و خدماتی مناسب باید از دیگر ویژگی‌های محل برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شود. از سوی دیگر باید در نظر داشت بازدیدکنندگان ساعت‌ها از وقتشان را در نمایشگاه می‌گذرانند. بر این اساس باید امکاناتی برای تغذیه و انجام فرایض مذهبی و امکانات فرهنگی مناسب برای فرزندان بازدیدکنندگان در نظر گرفت. به‌گفته نوش‌آبادی، اگر شهرداری بتواند در پنج ماه باقیمانده شهر آفتاب را برای برپایی نمایشگاه آماده کند، نمایشگاه را آنجا برگزار خواهیم کرد.

قول بی‌پایه ندهیم

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز با اشاره به سابقه طرح برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مجموعه باغ کتاب و اراضی عباس‌آباس در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب امسال، به جام‌جم گفت: در آن مراسم آقای قالیباف قول دادند 130 هزار متر مربع از این مجموعه برای برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده آماده شود. بررسی‌های ما نشان داد در اراضی عباس‌آباد پارکینگ دو طبقه‌ای با مجموع مساحت 90 هزار متر برای برپایی نمایشگاه کتاب مناسب است. مکاتباتی با شهرداری تهران صورت گرفت و پاسخ ما به سازمان اراضی عباس‌آباد ارجاع داده شد که آنها نیز برگزاری نمایشگاه در این مکان را ناممکن ارزیابی کردند.

آموزگار به بازدید اخیر اعضای اتحادیه از شهر آفتاب اشاره کرد و افزود: گمان نمی‌کنم شهر آفتاب در این مدت محدود برای برگزاری نمایشگاه آماده شود. به نظرم تنها گزینه باقیمانده همان مصلای امام خمینی(ره) تهران خواهد بود و از اعضای شورای شهر یا مسئولان فرهنگی کشور درخواست می‌کنم با اطلاعات نادرست، قول برگزاری نمایشگاه را در مکانی دیگر ندهند.

افتتاح فاز اول شهر آفتاب در اردیبهشت 95

به گفته محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، نمایشگاه شهر آفتاب که روبه‌روی حرم امام خمینی(ره) واقع شده با فضای مسقف 70 هزار مترمربعی در حال ساخت است. او معتقد است در این مکان می‌توان 40 هزار مترمربع فضا را نیز به برپایی چادرها اختصاص داد که در این صورت فضایی صدهزار مترمربعی مورد نیاز برای نمایشگاه کتاب تهران فراهم خواهد شد. به گفته او، فاز اول نمایشگاه شهر آفتاب نیز اردیبهشت افتتاح می‌شود.

کمیل انتظاری - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها