صادق زیبا کلام در گفت و گو با جام جم آنلاین :

رقابت اصلی بین اعتدالیون و اصولگرایان خواهد بود

نام نویسی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز شنبه - 28 آذر - در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی و فرعی آغاز شد.
کد خبر: ۸۶۵۳۵۷
نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد

نام نویسی داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی تا پایان روز جمعه چهارم دی ماه به مدت هفت روز ادامه دارد.

تشکیل هیات های اجرایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از امروز در فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی و فرعی سراسر کشور آغاز می شود.

58 حوزه فرعی و اصلی در استان کرمان تشکیل شده است که از این تعداد 9 حوزه اصلی و 49 حوزه فرعی هستند.

با استناد به ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی اشخاص بواسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن محرومند؛ مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا کرده باشند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از پنجم تا 14 دی ماه توسط هیات های اجرایی بررسی می شود و پس از آن، افراد ردصلاحیت شده فرصت دارند از 16 تا 19 دی اعتراض خود را ارائه دهند تا هیات های نظارت بر انتخابات آنها را بررسی کنند و نتیجه را تا 26 دی به شورای نگهبان دهند.

شورای نگهبان نظر نهایی خود را نسبت به اعتراض ها تا 16 بهمن اعلام خواهد کرد و در مرحله بعدی، اعتراض داوطلبان به این نظر شورا صورت می گیرد.

اسامی نهایی در 20 بهمن از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می شود و این وزارتخانه اسامی نامزدهای دارای صلاحیت را در 27 بهمن به حوزه های انتخابیه می دهد تا فردای این روز، فرمانداران اسامی را منتشر کنند.

زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات از 29 بهمن تا پنجم اسفند به مدت یک هفته خواهد بود تا با یک تنفس یک روزه در آن، مردم شریف ایران در 7 اسفند با آرای ریخته شده در صندوق های رای، نظر خود را درباره آنها اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می توانند به منظور اعلام داوطلبی خود با همراه داشتن مدارک ذیل به ستاد انتخابات کشور، فرمانداری های مراکز حوزه های انتخابیه، سفارتخانه ها یا کنسولگری های ایران در خارج از کشور مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز:

1- اصل کارت ملی و سه نسخه تصویر آن.

2- اصل شناسنامه عکسدار و سه نسخه تصویر کلیه صفحات آن.

3- 10 قطعه عکس جدید 4 × 3 (ترجیحا با زمینه روشن).

4- اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل که معتبر باشد.

5- اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.

6- اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولیت خدمت وظیفه عمومی.

شرایط انتخاب شوندگان

به استناد ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

1- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

2- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

3- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه.

4- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن.

5- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه.

6- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی.

7- حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام.

تبصره 1- داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند (1) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند.

تبصره 3 ـ هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می شود.

بر اساس قانون تفسیر ماده (28) که در تاریخ 12مردادماه 1390 به تایید شورای نگهبان رسیده، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.

در ضمن به استناد تبصره 2 ماده 9 قانون یاد شده هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد نمایند در غیر این صورت نامزدی آنان کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.

همچنین به استناد ماده 46 قانون مزبور هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس می توانند شخصاً و به صورت کتبی انصراف خود را به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور اعلام کنند و عدول از انصراف نیز پذیرفته نمی شود.

همچنین امروز شنبه سومین روز نام نویسی داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری مراکز استان ها آغاز شد که تا دوم دی ادامه دارد.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان در سراسر کشور هفتم اسفند برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها