کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، یکی از دغدغه‌های کسانی است که به سلامت خود اهمیت می‌دهند. گرچه کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری و ورزش روزانه توصیه همیشگی پزشکان است، ولی کاهش وزن شدید نه‌تنها باعث سلامت نمی‌شود، بلکه گاه چنان به اندام‌های حیاتی ضربه می‌زند که می‌تواند حتی به مرگ منجر شود.
کد خبر: ۸۶۰۸۱۳
آیا رژیم غذایی اثرات مخرب دارد؟

با کم شدن کالری غذایی روزانه و افزایش فعالیت‌های بدنی می‌توان به شرایطی رسید که کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی بدن باشد و به این ترتیب به‌تدریج چربی‌ها شروع به سوختن می‌کند. در این مرحله باید روند کاهش وزن را کم کرد و با آهستگی رسیدن به وزن ایده‌آل را ادامه داد. در غیر این صورت به‌خصوص اگر سرعت کاهش وزن زیاد باشد سوختن چربی‌ها پاسخگوی کالری مورد نیاز نیست و پروتئین‌ها نیز شروع به سوختن می‌کنند و در این مرحله است که عضلات ضعیف شده، قلب کند و شل می‌شود و غده هیپوفیز ترشح هورمون‌های مربوط به غدد جنسی را قطع می‌کند. از آنجا که عادت ماهانه به صورت دوره‌ای و منظم در خانم‌ها رخ می‌دهد ونشانه سلامت باروری آنان است معمولا یکی از مهم‌ترین عواملی که دختران جوان را از عوارض رژیم سخت و شدید می‌ترساند همین قطع عادت ماهانه است. البته واقعیت این است که این علامت خیلی خطرناکی نیست و با بهبود وضعیت تغذیه و بازگشت ذخایر چربی طبیعی، غده هیپوفیز ترشح مجدد را از سر خواهد گرفت و عادت ماهانه و باروری باز می‌گردند.

آنچه می‌تواند زندگی بیمار را تهدید کند، کند شدن بیش از حد ضربان قلب و به هم خوردن کارکرد کبد در این شرایط است که حتی امکان دارد به ایست قلبی یا نارسایی کبدی منجر و باعث مرگ بیمار شود. متاسفانه بیماران در شرایط کاهش وزن شدید، دچار افسردگی می‌شوند و این موضوع می‌تواند ادامه دار شده و خودش به بیماری جدیدی تبدیل شود.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها