قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از رشد اندک و عبور از مرز 45 دلار و افزایش تا نزدیکی بشکه‌ای 50 دلار، روند نزولی را از سر گرفت و به سرعت به زیر 45 دلار بازگشت و به مرز 40 دلار سقوط کرد.
کد خبر: ۸۵۷۲۲۷
قیمت نفت به مرز 40 دلار سقوط کرد

در ماه‌های اخیر، نرخ 45 دلار به مرزی قوی تبدیل شده که قیمت‌ها توان عبور از آن را نداشته‌اند و حتی در صورت شکست این خط مقاومت، سریع به زیر این مرز 45 دلار بازمی‌گردند. بر این اساس، قیمت‌ها دوباره در حال نوسان در کانال 40 تا 45 دلار بوده و به نظر نمی‌رسد در هفته‌های پیش رو با کاهش یا افزایش قابل توجهی در بازار مواجه باشیم.

به گزارش جام‌جم، در آخرین روز کاری هفته گذشته، هر بشکه نفت برنت با 72 سنت کاهش 47/44 دلار فروخته شد و نفت خام آمریکا با 02/1 دلار کاهش 40.73 دلار به ازای هر بشکه فروخته شد. هر دو نوع این نفت‌ها 8 درصد از ارزش خود را از دست دادند که بیشترین کاهش در هشت ماه گذشته به شمار می‌رود.

کاهش قیمت نفت، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش ذخایر نفت آمریکا و دیگر مصرف‌‌کنندگان شدت بیشتری یافت. میزان ذخیره‌سازی نفت خام که شاخصی مهم در تعیین قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به شمار می‌رود، رکورد سه میلیارد بشکه را ثبت کرده که باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد. افزایش عرضه نفت مازاد بر بازار جهانی نفت فشار آورده و جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته به طوری که اعضای اوپک حدود 5/1 میلیون بشکه در روز نفت مازاد بر سقف تعیین شده، روانه بازار کرده‌اند.

در این راستا، رویترز گزارش می‌دهد آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرده است: دنیا با مازاد عرضه نفت خام مواجه است و ذخیره‌سازی‌های این ماده به بالاترین حد خود در ماه‌های اخیر رسیده و این مساله تقاضا را کاهش داده است و پیش‌بینی می‌شود شرایط فعلی بازار به همین وضع تا سال آینده میلادی باقی بماند. پس از افزایش اندک تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر، میزان تولید این سازمان در ماه اکتبر با کاهش مواجه شد. به طوری که مجموع تولید اوپک در ماه اکتبر سال جاری میلادی در حد ٣١ میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه در روز رسید؛ این در حالی است که تولید این سازمان در ماه سپتامبر، به ٣١ میلیون و ٧٦٠ هزار بشکه در روز می‌رسید.

مهم‌ترین دلیل افت مجموع تولید اوپک، کاهش عرضه نفت از سوی عربستان و عراق بود که تأثیری بیش از رشد تولید اعضای آفریقایی این سازمان داشت.

به گفته منابع نزدیک به اوپک، افت کنونی عرضه نفت اوپک نمی‌تواند نشانه‌ای از کاهش عمدی تولید برای افزایش قیمت‌ها دانسته شود و اعضای این سازمان همچنان برای حفظ سهم خود از بازار، تولید خود را نزدیک به بالاترین حد چند سال اخیر نگه داشته‌اند. ازجمله عواملی که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار را باعث می‌شوند، افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران در ماه‌های پیش روست.

بر این اساس، روزنامه وال‌استریت ژورنال، هشدار می‌دهد بازار در انتظار ورود نفت خام جدید ایران است. با وجود نگرانی برخی تحلیلگران از سقوط بیشتر بازار با ورود نفت جدید ایران بیژن زنگنه وزیر نفت ایران معتقد است افزایش تولید نفت ایران ممکن است چند ده سنت یا یک دلار قیمت نفت را کاهش دهد. زنگنه تاکید می‌کند، اما این موضوع دلیل نمی‌شود ایران تولید نفت خود را افزایش ندهد؛ به هر حال ما بازار را نسبت به این موضوع واکسینه کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها