مصرف سیگار و بدتر از آن، قلیان در جامعه ما رو به افزایش است و بسیاری از جوانان و حتی برخی کودکان به مصرف این ماده دخانی اعتیاد دارند و از همه بدتر آن که مضرات سیگار و قلیان، علاوه بر آن که تهدیدکننده سلامت ریه‌هاست، می‌تواند باعث ایجاد کمبودهای تغذیه‏ای در بدن شود و اغلب افرادی که سیگار می‌کشند یا در حال ترک سیگار هستند، باید بدانند از چه غذاها یا موادی بیشتر استفاده کنند تا دچار کمبود تغذیه‌ای نشوند.
کد خبر: ۸۵۵۴۵۷
بخور نخورهای ترک سیگار

ابتدا لازم است بدانید بر اثر مصرف سیگار، نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر می‌شود و اگر این مواد به میزان کافی تامین نشود، به تدریج مشکلات و اختلالات تغذیه‌ای بروز خواهد کرد. اگر دقت کرده باشید، بیشتر افراد سیگاری لاغر اندام هستند.

سیگار میل و اشتهای به خوردن را کور می‌کند و اغلب سیگاری‌ها مایلند به جای خوردن غذا هر چه سریع‌تر سیگارشان را روشن کنند. در این صورت بدن پس از مدتی، بیشتر حجم عضلانی و نه بافت چربی را از دست می‌دهد و کاهش وزن و به دنبال آن تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری‌ها رخ خواهد داد.

همچنین سیگار از میزان اکسیژن رسانی به بدن می‌کاهد و می‌تواند در هضم و جذب اختلالاتی ایجاد کند. در نتیجه این که می‌گویند، کشیدن سیگار و قلیان پس از غذا به هضم کمک می‌‏کند پایه علمی ندارد.

بیشترین نیاز افراد سیگاری به انواع ویتامین‏ها به‌خصوص ویتامین D و C است. از آنجا که وجود ویتامین D در بدن برای جذب کلسیم ضروری است، استعداد این افراد به پوکی استخوان بسیار بالاست ضمن این که سیگار و بیش از آن، قلیان مقدار زیادی از ویتامین C موجود در بدن را از بین می‏برد. در نتیجه افراد سیگاری باید دو برابر بیش از افراد غیرسیگاری، میوه و سبزی مصرف کنند.

اگر در حال ترک سیگار هستید...

با ترک سیگار فرد اندکی چاق می‌شود چون به ریزه‌خواری می‌افتد و تنقلات چرب و شور و شیرین را جایگزین سیگار می‌کند. حال اگر فرد همزمان با رعایت برنامه غذایی تنظیم‏ شده‏، به تدریج تعداد نخ‏های سیگار را کم و در نهایت اقدام به ترک کامل سیگار کند دچار پرخوری و اضافه وزن نخواهد شد.

در مرحله ترک، افراد باید به جای تنقلات بی ارزش یا مغزهای آجیلی پرکالری، در میان وعده‌ها یا در هر وعده غذایی نصف بشقاب غذا را میوه و سبزی بخورند تا بیش از حد کالری دریافت نکنند و از مصرف زیاد قهوه و چای بپرهیزند.

در ساعاتی که نیاز به مصرف سیگار احساس می‌شود، با انجام ورزش، گفت‌وگو، پیاده‌روی، بازی فکری، حل جدول و جویدن آدامس به‌راحتی می‌توان حواس را پرت کرد. افراد سیگاری و در حال ترک در برنامه غذایی روزانه بیشتر باید از ویتامین A که در جگر، هویج، گوجه‏فرنگی و جعفری موجود است و از ویتامین C که در انواع مرکبات، فلفل‏ و کلم بروکلی یافت می‌شود، استفاده کنند و چون با کشیدن هر نخ سیگار، آسیب زیادی به سلول‏های ریوی وارد می‌شود، باید از ویتامین E که در روغن‏های مایع گیاهی، سبزیجات با برگ سبز، غلات کامل، ماهی، جوانه گندم و زرده تخم‏مرغ و از سلنیوم که در سیر و پیاز و گوشت است، استفاده کنند. برای تامین کلسیم، لبنیات، کلم بروکلی و مصرف ماهی ریز به همراه استخوان توصیه می‌شود.

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها