«فروش 5000 خودرو با وام 25 میلیونی در یک روز» خبری بود که دیروز به نقل از قائم‌مقام وزیر صنعت رسانه‌ای شد؛ اتفاقی که برخی کارشناسان و دوستداران محیط‌ زیست و سلامت شهروندان از آن به عنوان تسهیلات برای صدمه زدن به محیط زیست و سلامت شهروندان یاد می‌کنند، زیرا به باور کارشناسان در شرایطی که گسترش حمل و نقل عمومی مانند مترو تشنه تامین اعتبار است.
کد خبر: ۸۵۴۷۴۹
تسهیلات ویژه علیه سلامت

به گزارش جام جم آنلاین ، در اولویت قرار گرفتن تسهیلات ویژه برای فروش خودرو‌هایی که سلامت و امنیت شهروندان را به بازی می‌گیرند و بر ترافیک سرسام‌آور کلانشهرها می‌افزایند، مساله‌ای نیست که خیلی به نفع مردم باشد.

تسهیلات خودرو برابر با افزایش ترافیک

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره تاثیر افزایش احتمالی خرید خودرو به دنبال ارائه تسهیلات بانکی خرید خودروهای داخلی در افزایش ترافیک و سوانح ترافیکی و همچنین گنجایش داشتن معابر پایتخت برای خودروهای جدید اظهار می‌کند: بدون شک اضافه شدن خودروهای سواری باعث افزایش ترافیک در کلانشهرها و شهر تهران می‌شود. از این‌رو بهتر است در جهت افزایش خدمات‌دهی سیستم حمل و نقل عمومی گام برداریم.

به گزارش تسنیم، وی ادامه می‌دهد: شکی نیست که امروزه موضوع ترافیک یکی از معضلات اساسی کلانشهرها، به‌ویژه شهر تهران است و راه‌حل ارائه شده در این خصوص در سراسر دنیا،گسترش خدمات‌دهی حمل و نقل عمومی است.

تسهیلات یا ترفند

این در حالی است که برخی کارشناسان با توجه به شرایط نامناسب ترافیکی کلانشهرهای کشور از طرح ارائه تسهیلات به عنوان ترفند دولت برای فروش خودرو‌های بی‌کیفیت یاد می‌کنند.

هادی هاشمی، رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت درباره سیاست دولت درخصوص ارائه تسهیلات خرید خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: ارائه این تسهیلات با هدف دلسوزی برای شهروندان صورت نمی‌گیرد.

در واقع حمایت بی‌چون و چرای بانک مرکزی و وزارت صنایع از ارائه تسهیلات برای فروش خودرو به این دلیل است که انتظارات از سوی مردم برای داشتن خودروی ایمن بیشتر شده و تمایل به خرید خودروهای بی‌کیفیت ندارند.

هاشمی عنوان می‌کند: در واقع این تسهیلات را باید شگرد دولت برای فروش خودروهای نامناسب دانست، زیرا فروش بیشتر چنین خودروهایی به ایمنی، سلامت و محیط‌زیست شهروندان آسیب می‌رساند.

ظرفیت تهران 5 سال پیش پر شد

در این بین کارشناسان ترافیک همیشه از این گله داشته و دارند که ظرفیت معابر کلانشهرهای کشور دیگر جوابگوی تردد خودرو‌ها نیست؛ به همین دلیل دولت باید برای گسترش حمل و نقل عمومی با شهرداری‌ها بیش از پیش همکاری کند.

رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت درباره ظرفیت کلانشهر تهران در ارتباط با تعداد خودروها یادآور می‌شود: معابر شهر تهران پنج سال پیش در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن زیر عبور چهار برابر ظرفیت خودرو با سرعت 30 کیلومتر بود؛ این در حالی است که ظرفیت عبور 30 کیلومتر نیز شرایط اشباع محسوب می‌شود.با توجه به گفته‌های هاشمی و با وضع معابر کلانشهرهای کشور می‌توان گفت حل مشکلات ترافیکی شهروندان برای دولت‌ها در اولویت قرار ندارد و آنها سعی دارند به هر نحوی شده مسائل اقتصادی را رفع و رجوع کنند.

جان انسان فدای خودرو

تصمیم و عملکرد مسئولان چه در دولت و چه در شهرداری‌ها گواهی است بر این که آنها دغدغه بازشدن گره ترافیک را ندارند، هر چند این مساله در نهایت به بهبود سایر حوزه‌ها نیز کمک می‌کند؛ زیرا با کاهش سوانح ترافیکی و آلودگی هوا می‌توان تا حد قابل‌توجهی از هزینه‌های بهداشت و درمان کاست.

دکتر مصطفی پودراتچی، کارشناس ارشد شهرسازی و دکترای جامعه‌شناسی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: متاسفانه تمامی مهندسی‌هایی که در شهر صورت می‌گیرد به نفع خودرو‌هاست در حالی که اولویت باید با سلامت شهروندان باشد.

پودراتچی با بیان این‌که معابر کلانشهر‌ها با تعداد خودرو‌ها هماهنگی ندارد، تاکید می‌کند: مشکل دیگر این است که از سطح پیاده‌رو‌ها کم کرده و به معابر مخصوص خودرو اضافه می‌کنند، این در حالی است که نباید جان انسان را فدای خودرو کنیم.

به گفته وی، در طول تاریخ همیشه حق با افراد پیاده بوده، اما سیاست‌های کنونی نشانی است بر این‌که حق شهروندان نادیده گرفته می‌شود.در کنار مسائلی که پودراتچی مطرح می‌کند باید یادآور شد با فراهم شدن شرایط برای عرضه خودروهای بی‌کیفیت شهروندان فقط در حوادث ترافیکی آسیب نمی‌بینند، زیرا براساس آمار‌های ارائه شده سهم منابع متحرک از آلایندگی هوا 80 درصد است؛ بنابراین باید قربانیان بیشتری را به پای خودروهای غیراستاندارد گذاشت و به مرگ سالانه حدود 20 هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی بسنده نکرد.

خودرو‌ها ایمن نیستند

احمد آریایی‌نژاد، نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: هر چند سبک زندگی امروزه سبب شده شهروندان به استفاده از خودروی شخصی تمایل بیشتری پیدا کنند، اما باید خودروهایی در اختیار آنها قرار گیرد که آلاینده نبوده و از ایمنی بیشتری برخوردار باشد.

وی درباره تولید خودروی نامناسب در کشور و ارائه تسهیلات برای فروش آنها می‌افزاید: باید برای افزایش کیفیت خودرو‌ها در کشور تلاش کرد و اجازه نداد خودروی بی‌کیفیت که سبب آسیب‌دیدن شهروندان می‌شود تولید شود، اما نباید آنقدر از تولید داخلی نیز حمایت نکنیم که بازار به دست رقبای خارجی بیفتد.

افزون براین باید به فکر توسعه معابر کشور نیز باشیم تا مشکلات ترافیک آنقدر شهروندان را در تنگنا نگذارد. با توجه به اظهارنظر‌های کارشناسان باید تاکید کرد برای بهبود شرایط ترافیکی کشور نگاه مسئولان باید تغییر کرده و خودرو محور نباشد.

علاوه براین دولت و شهرداری‌ها نیز باید به این باور برسند که توسعه حمل و نقل عمومی نباید قربانی سیاسی‌بازی شود، زیرا فقط با همکاری بین بخشی است که می‌توان به گسترش توسعه حمل و نقل عمومی امیدوار بود.

این در حالی است که برخی مسئولان باید قبل از تصمیم‌گیری درباره مسائلی که با سلامت و جان مردم در ارتباط است بررسی‌های لازم را انجام داده و آینده‌نگر باشند، زیرا هنگام حمایت از صنعت خودروسازی و حل کردن مشکلات اقتصادی نباید محیط‌زیست و جان شهروندان را قربانی کرد در واقع اگر دولت خود را محیط‌زیستی‌ترین دولت می‌داند در این شرایط نیز باید توسعه پایدار را در دستور کار خود قرار دهد.

20هزار قربانی حوادث ترافیکی

سالانه حدود 20 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان می‌بازند و تا هفت برابر این آمار نیز اشخاص دچار معلولیت می‌شوند، به اینها اضافه کنید سهم 80 درصدی منابع متحرک از آلودگی هوا را و سیل انرژی و وقت شهروندانی که در ترافیک سرسام‌آور کلانشهرها دود می‌شود.

به گفته کارشناسان توسعه حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت یا از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

مهدی آیینی - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
امین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
۰
۰
دروغه
اگه هم راست باشه از ...بعضی مردم كه پول خوابیده دارند
بانك مركزی وزارت صنعت و دولت و...
دریا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
۰
۰
من هرروز 4 ساعت در سطح شهر برای رفتو اماد به خانه ومحل كارم در ترافیك هستم...خدانكنه بارون بیاد كه میشه 6 ساعت
اونوقت برای فروش ماشینهای اشغالشون ببینی چه كارا كه نمیكنند
سرطان داره بیداد میكنه!!!!!اونوقت خودمون هم برای خودمون دل نمی سوزونیم
چند تا ماشین از دور خارج شد كه 5000 تا وارد خیابانها شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
متاسفم متاسفم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها