مودم اینترنت را دردورترین نقطه خانه بگذارید شاید امواج وای فای و آن چراغهای سبزش باعث آرامش خاطر خیلی ها باشد اما محققان نظر دیگری دارند. محققان براساس برخی بررسی‌ها و آزمایش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امواج وای‌فای می‌توانند به بروز سرطان مغز منجر شوند و بر این اساس آژانس بین‌المللی سرطان، این امواج را در گروه عوامل احتمالا سرطان‌زا طبقه‌بندی کرده است.
کد خبر: ۸۴۹۷۹۸
سرطان مغز، ارمغان وای فای

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از سلامت نیوز، شاید امواج وای فای و آن چراغهای سبزش باعث آرامش خاطر خیلی ها باشد اما محققان نظر دیگری دارند.

محققان براساس برخی بررسی‌ها و آزمایش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امواج وای‌فای می‌توانند به بروز سرطان مغز منجر شوند و بر این اساس آژانس بین‌المللی سرطان، این امواج را در گروه عوامل احتمالا سرطان‌زا طبقه‌بندی کرده است.

با توجه به رشد چشمگیر ابزارهای مدرن ارتباطی، نگرانی از خطرناک بودن امواج الکترومغناطیس و امواج وای‌فای به‌شدت افزایش‌یافته است.

کاربرد امواج وای‌فای در زمینه‌های مختلف از ارتباطات تا مکان‌یابی جغرافیایی به اندازه‌ای توسعه‌یافته ‌ که بیشتر کاربران روز و شب در معرض این امواج هستند.

آنچه امواج وای‌فای را از امواج گوشی‌های تلفن همراه متمایز می‌کند، این است که آنها حامل سیگنال‌های رادیویی هستند و بر این اساس نمی‌توانند چندان بی‌ضرر باشند؛ در حالی که گفته می‌شود امواج تلفن‌های همراه قوی‌تر هستند و تاثیر بیشتری روی مغز دارند.

محققان براساس برخی بررسی‌ها و آزمایش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امواج وای‌فای می‌توانند به بروز سرطان مغز منجر شوند و بر این اساس آژانس بین‌المللی سرطان، این امواج را در گروه عوامل احتمالا سرطان‌زا طبقه‌بندی کرده است.

کودکان بیشتر درخطرند

بررسی نتایج به‌دست آمده از تحقیقات گروهی از محققان و دانشمندان به این معنی است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان امواج بیشتری جذب می‌کنند؛ بنابراین تردیدی نیست که ممکن است این گروه از افراد با پیامدهای احتمالی بیشتری مواجه شوند.

براساس این مطالعات، حتی جنین‌هایی که در شکم مادر هستند، در مقایسه با کودکان آسیب‌پذیرترند؛ پس زنان باردار باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض امواج مایکروویو خودداری کنند.

کمترین کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که سطوح ایمنی مختلفی را برای کودکان در نظر بگیریم تا از پیامدهای سوء‌فناوری‌های دنیای امروز در امان باشند.

از آنجا که در کودکان و جنین، بدن نسبتا کوچک‌تر است، جمجمه ضخامت کمتری دارد و بافت مغز از توانایی بیشتری در جذب امواج برخوردار است، میزان جذب امواج مایکروویو در این گروه در مقایسه با بزرگسالان بیشتر است.

سؤال این است آیا مزیت‌های این فناوری آن‌قدر هست که خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض منابع منتشرکننده امواج الکترومغناطیسی وای‌فای را به جان بخریم؟ یافته‌ها به این معنی نیست که باید در یک اقدام ناگهانی همه ابزارهای ارتباطی مدرن را کنار بگذاریم؛ اما کمترین کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که سطوح ایمنی مختلفی را برای کودکان در نظر بگیریم تا از پیامدهای سوء‌فناوری‌های دنیای امروز در امان باشند و استفاده از این فناوری‌ها به بهای از دست دادن سلامت آنها منجر نشود.

حساسیت به امواج

اگرچه هنوز مضر بودن امواج الکترومغناطیس برای سلامت افراد از سوی بسیاری از پزشکان مورد تایید قرار نگرفته اما عده‌ای‌ بر این باورند که قرار گرفتن در معرض این امواج موجب تهوع، سردرد و احساس درد در عضلات بدن می‌شود. این افراد از رفتن به تئاتر، سینما و هر جایی که این دستگاه‌ها به تعداد زیاد وجود داشته باشد، خودداری می‌کنند.

گفته می‌شود این افراد از سندرم حساسیت الکترومغناطیس یا EHS رنج می‌برند و تصور می‌کنند قرار داشتن کنار دستگاه‌های الکترونیکی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم موجب بیماری آنها می‌شود. این دستگاه‌ها طیف وسیعی از دستگاه‌های الکترونیکی از گوشی‌های تلفن همراه تا تلویزیون و لامپ‌های روشنایی را شامل می‌شود.

امواج این دستگاه‌ها ناشی از تابش‌های غیر یونیزه است که با هدف کمترین اثرگذاری روی انسان‌ها فرکانس این تابش‌ها بسیار کم در نظر گرفته‌شده است. افرادی که از EHS رنج می‌برند بر این باورند حتی این تابش‌ها ‌ می‌تواند برای انسان‌ها مضر باشد. در بعضی کشورها بیماری EHS به رسمیت شناخته‌شده، در حالی که در بعضی کشورها نیز بر این باورند هیچ‌گونه شواهد علمی وجود ندارد که ارتباط بین تجهیزات الکترونیک و ابتلا به بیماری‌ها را مورد تایید قرار دهد.

در حقیقت گروهی از پزشکان بر این باورند بین امواج وای‌فای و سیگنال‌های گوشی‌های تلفن همراه و ابتلا به بیماری‌ها ارتباطی وجود ندارد. به گفته این گروه از پزشکان سطح تشعشع امواج منتشرشده از این دستگاه‌ها بسیار پایین است؛ به‌گونه‌ای که حتی در بسیاری از موارد قابل‌تشخیص نیست میزان تابش امواج وای‌فای از یک مایکروویو خانگی صدهزاربار کمتر است بنابراین اگر حساسیت به امواج وای‌فای واقعی باشد باید سال‌ها پیش یعنی زمانی که این فناوری برای نخستین بار معرفی می‌شد با پیامدهای آن مواجه می‌شدیم.

بر این اساس این گروه از پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که علائم این بیماری بیشتر از نگرانی مردم از قرار داشتن در معرض این فناوری‌ها ناشی می‌شود بنابراین نمی‌توان به‌طور قطعی در این زمینه اظهار کرد. شاید با وجود شواهد علمی چنین بیماری ای وجود داشته باشد. از سوی دیگر ممکن است این بیماری ساخته و پرداخته ذهن افرادی باشد که از فناوری وحشت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها