با خنک شدن هوا کوهپیمایی و به تعبیری، سر زدن به ارتفاعات برایمان خوشایند می‌شود.
کد خبر: ۸۴۹۳۲۵
کوهنوردی با کمترین آسیب

اگر در گروه افراد مبتدی و ناآشنا به مسائل کوهنوردی باشیم، این ورزش مفرح و خاطره‌انگیز می‌تواند دردسرساز شود. در نتیجه قبل از رفتن به کوه به این نکات توجه کنید.

ـ پوشش کوهپیمایان باید چند لایه باشد. به جای پوشیدن یک یا دو لباس ضخیم، از چند لباس نازک با امکان تعویض استفاده کنید.

ـ لباس زیر باید از جنس پلی‌استر باشد تا در صورت تعرق و مرطوب شدن با سرعت بالاتری خشک شود و از کاهش دمای بدن کوهنورد جلوگیری کند.

ـ یک جوراب نخی بپوشید و سپس یک جوراب حوله‌ای به پا کنید تا نرمی قابل قبولی برای کف پا و پیشگیری از دردهای استخوانی ایجاد کند.

ـ کفشی برای کوهستان مناسب است که مچ و قوزک پا را پوشش دهد و از آسیب‌ها محافظت کند.

ـ در سر بالایی نیازی به سفت بستن بند کفش نیست، اما در سرپایینی باید بند کفش محکم بسته شود تا از برخورد انگشتان پا به جلوی کفش و کبودی آن جلوگیری شود.

ـ در صورتی که چند نفری کوهپیمایی می‌کنید، به صورت خطی حرکت کنید و یک نفر هم به‌عنوان سر گروه که تجربه و آشنایی کافی و قدرت بدنی لازم را دارد، جلو بیفتد و پشت سر گروه، ضعیف‌ترین افراد و به سمت انتها افراد قوی‌تر قرار گیرند. آخرین فرد گروه، قوی‌ترین باید باشد تا افراد ضعیف را حمایت کند. دقیقا پا جای پای سرگروه بگذارید و در شیب تند به صورت اریب با چپ و راست رفتن، شیب مسیر را کاهش دهید و در عوض، مسافت را بیشتر کنید. به این روش،‌ دچار علائم ناشی از افزایش ناگهانی ارتفاع نخواهید شد.

محسن ریاحی‌پور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها