امروزه اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در کشور محسوب می‌شود، طوری که تاکنون جوانان زیادی را با خود درگیر کرده است. در گذشته مصرف مواد مخدر تریاک یا حشیش بیش از دیگر مواد در بین جوانان مشاهده می‌شد، اما مدتی است که مواد مخدر صنعتی و روانگردان شیشه که توهم‌ زا بوده جای آنها را گرفته است.
کد خبر: ۸۴۸۰۶۰
توهم شیشه راهی برای فرار از مجازات

به گزارش جام جم آنلاین، مصرف شیشه با عوامل درون‌‌زا به‌عنوان عوامل بالینی ـ شخصیتی مرتبط است و تحت تاثیر ساختارهای اجتماعی و عوامل تربیتی ـ خانوادگی قرار دارد.

کارشناسان اعتیاد معتقدند کنجکاوی، ماجراجویی، فشار دوستان، دوست ناباب، لذت‌طلبی، مشکلات خانوادگی، مشکلات عاطفی، غرور و خودمتفاوت‌بینی از جمله مواردی است که فرد در مواجهه با هریک از آنان ممکن است به گرداب اعتیاد دچار شود که در این صورت راه برگشت از آن بسیار سخت است.

شیشه، شکننده‌ترین ماده محرک است که اختلال شدید شخصیتی و عصبی در فرد معتاد به‌وجود می‌آورد؛ همچنین از نظر جسمانی نیز کارکرد اندام‌های بدن را مختل می‌کند. بزرگ‌ترین زیان مصرف شیشه متوجه مغز است که بخشی از سلول‌های آن را از بین می‌برد و همچنین وسوسه شدید ایجاد می‌کند لذا به همین منظور ترک شیشه سخت است. ماده محرک شیشه موجب توهمات شنوایی، دیداری و حتی لمسی و بویایی نیز می‌شود، به علاوه این که سبب بی‌حسی عاطفی، اختلالات فکری، خشونت رفتار و خودآزاری خواهد شد.

یکی از علائم حاد مواد محرک و از جمله شیشه، روان‌پریشی حاد است که همراه با توهم، هذیان به ویژه آزار و اذیت است و در برخی موارد شدت روان‌پریشی فرد معتاد به شیشه به حدی است که با بیماری شدید روانپزشکی اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می‌شود.

افراد معتاد، وقتی پس از مصرف شیشه مرتکب جرایمی از جمله قتل می‌شوند، ادعا می‌کنند قصدی برای قتل نداشته‌اند و نمی‌دانند چرا مرتکب قتل شده‌اند. فردی که شیشه مصرف می‌کند از عواقب ناشی از این مصرف آگاهی لازم را دارد.

می‌داند اگر مصرف آن را زیاد کند علاوه بر آسیب زدن به خود، جان دیگران را هم به مخاطره می‌اندازد؛ اما دوباره آن ر ا مصرف می‌کند تا در زمانی که مرتکب جرم شد، راهی برای فرار از مجازات برای خود پیدا کند تا همگان گمان کنند وی اختیار اعمال خود را نداشته و ناخواسته و از روی توهم شیشه، جنایت یا جرمی را انجام داده است.

فرد معتاد با این گونه رفتار می‌خواهد به گونه‌ای فرا فکنی کند تا فرصتی برای تبرئه کردن خودش به‌وجود بیاورد. او با این فرافکنی‌ها می‌خواهد به گونه‌ای ذهن جامعه را مخدوش کند تا به این باور برسند که در زمان جرم، اختیار رفتار خود را نداشته است.

توهم ناشی از شیشه نمی‌تواند متهمی را که مرتکب جرم شده از مجازات و تاوانی که بابت اعمال خلاف او در قانون پیش‌بینی شده دور کند؛ بنابراین راه تبرئه شدن از اتهام برای او باید بسته شده و فرد معتاد باید مجازات قانونی برایش اعمال شود.

افراد شیشه‌ای بیشتر قربانیان خود را از میان افراد کم‌دفاع مانند کودکان شناسایی می‌کنند که قدرت مقابله کمتری با آنها دارند؛ زودتر فریب می‌خورند و به دیگران اعتماد می‌کنند بی‌آن‌که بدانند فرد مورد نظر چه نقشه‌ای در سر دارد.

کودکان موقعی که در دام این گونه افراد گرفتار می‌شوند، براحتی نمی‌تواند از دست آنها خلاصی یابند.

همچنین می‌توان گفت ممکن است فرد معتاد در کودکی خود در دام افراد معتاد گرفتار شده و بلایی بر سرش آمده باشد که او سعی می‌کند کودکان را قربانی خود کند.

محمدرضا دژکام - روان‌شناس و مشاور خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها