براساس اطلاعات موجود از روند توسعه اقتصاد دیجیتال در قاره اروپا، اقتصاد دیجیتال در این قاره هفت برابر سریع‌تر از دیگر حوزه‌های اقتصادی رشد می‌کند در حالی که سهم اروپا از کل این بازار جهانی، تنها یک‌چهارم است.
کد خبر: ۸۴۵۳۱۵
رشد اقتصاد آنلاین در اروپا سریع اما دشوار

به گزارش جام جم آنلاین، فیلیپ بوتری، کارشناس یکی از شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری سیلیکون ولی آمریکا در این زمینه گفت: اگرچه اقتصاد دیجیتال در اتحادیه اروپا با سرعت درحال توسعه است و اخبار حاکی از گسترش روز افزون این‌گونه شرکت‌ها در معادلات اقتصادی این منطقه است، اما از آنجا که هنوز بسیاری از تجارت‌ها در اروپا به صورت سنتی اداره می‌شوند این قاره سهم مناسبی از کل اقتصاد دیجیتال را به خود اختصاص نداده‌ است.وی با اشاره به وجود بی‌نهایت ایده نوین سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال در اقصا نقاط جهان تصریح کرد: یکی از شیوه‌های قدیمی سفر در اروپا این است که برخی مسافران، با پرداخت مبلغی، همسفر کسانی می‌شوند که با اتومبیل شخصی خود به همان مقصد می‌روند. تا همین چندی پیش یافتن همسفری مطمئن و البته راننده‌ای قابل اعتماد برای اروپایی‌ها کار بسیار دشواری بود، اما اقتصاد دیجیتال و البته نوآوری فردی توانست از این خلأ حجم قابل توجهی درآمد و البته فرصت شغلی ایجاد کند.این سرمایه‌گذار در زمینه تجارت آنلاین افزود: این نوآوری برای شرکت مورد نظر با 180 کارمند و سیزده شعبه خود در اروپا طی سه سال گذشته در هر ماه دو میلیون نفر متقاضی داشته به صورتی که اکنون 12 میلیون نفر مشترک ثابت دراختیار دارد و این تعداد مشترک سالانه 80 میلیون یورو سودآوری برای شرکت اینترنتی به ارمغان آورده است. این شرکت با طراحی یک شبکه اجتماعی بسیار کم هزینه توانسته با به خدمت‌گرفتن گروه کوچکی، حجم قابل ملاحظه‌ای درآمد کسب کند. تصور کنید بسیاری از فرصت‌های سنتی تجارت را که اکنون وجود دارد و می‌توان در آینده آنها را راهی دنیای صفر و یکی تجارت دیجیتال کرد. وی با اشاره به بدبینی موجود نسبت به ایده‌های جدید در اروپا نیز گفت: این بدبینی باعث شده بسیاری از علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این زمینه فعالیت خود را منوط به آینده کنند و اکنون فعالیتی انجام ندهند؛ درحالی که همین فرصت‌ها نه‌تنها زمینه‌ای برای درآمدزایی گسترده است، بلکه می‌تواند به روند توسعه اشتغال اروپا نیز کمک شایانی بکند.

اهمیت بازنگری در قوانین موجود

در همین حال فردریک ماتزلا، مؤسس و مدیرعامل شرکت بلابلاکار، یکی از شرکت‌های فعال در اقتصاد آنلاین اروپا نیز به مشکل بزرگ نبود قوانین مناسب و یکسان در اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت: روند افزایش تمایل به حضور و خرید در بازارهای دیجیتال باعث شده برخی قوانین موجود کارایی خودشان را از دست بدهند. بنابراین دولت‌ها اگر واقعا قصد موفقیت در توسعه اقتصادی دیجیتال را دارند بهتر است قوانین را بازنگری کرده و موانع موجود را برطرف کنند. به‌عنوان مثال امروز قوانین موجود برای اشتغال در اتحادیه اروپا کاملا متفاوت است در صورتی که در ظاهر همه کشورها در یک حوزه اقتصادی قرار دارند.

وی تصریح کرد: این تضاد موجود در قوانین کشورهای مختلف اروپایی می‌تواند روند فعالیت شرکت‌های دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده و موانعی برای آنها ایجاد کند تا از فعالیت صرف‌‌نظر کنند؛ بنابراین اگر قصد مقایسه بازار اروپا با آمریکا را داریم باید درنظر بگیریم اروپا اگرچه بزرگ است، اما چند تکه است و همین موضوع کار را برای شرکت‌های اینچنینی مشکل کرده است.

کمبود مهارت در اروپا

وی در ادامه افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند ظهور و گسترش شرکت‌هایی که تجارت آنلاین می‌کنند باعث ایجاد اشتغال می‌شود، اما در اروپا با توجه به نرخ بالای بیکاری حدود 900 هزار فرصت شغلی در این‌گونه شرکت‌ها هنوز بدون متقاضی باقی مانده است؛ تنها به این دلیل که فردی مناسب و با مهارت‌های مورد نیاز شرکت‌ها موجود نیست. در این زمینه براساس گزارش‌های موجود تقریبا 39 درصد از نیروی کار اروپا با اقتصاد دیجیتال آشنایی کمی دارند و 14 درصد هم هیچ شناختی از این نوع فعالیت بازرگانی ندارند؛ نتیجه این که این بخش از نیروی آماده به کار اروپایی با توجه به شرایط موجود نمی‌توانند جذب شرکت‌های مورد نظر شوند. این فعال تجارت دیجیتال مهم‌ترین نیاز اروپا را اکنون در ایجاد منطقه‌ای مثل sillicon valley آمریکا دانست و گفت؛ نبود چنین منطقه‌ای در اروپا باعث شده افراد دارای مهارت مورد نیاز شرکت‌های تجاری که در دنیای مجازی مشغول به کسب و کار هستند امکان جذب پرسنل مناسب نیازهایشان را نداشته باشند. به عنوان مثال امروز 72 درصد از اروپاییان محصولات مورد نیاز خودشان را از طریق دنیای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی خریداری می‌کنند درحالی که تنها 14 درصد از شرکت‌ها محصولاتشان را در این نوع فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند چون نتوانسته‌اند پرسنل مسلط برای این‌کار را در اختیار داشته باشند.

ماتزلا با اشاره به هزینه سه میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای از بین بردن شکاف موجود در زمینه اقتصاد وتجارت آنلاین افزود: با درنظر گرفتن شرایط موجود، باید در تلاش باشیم آگاهی نسبت به اقتصاد دیجیتال دراروپا را افزایش دهیم تا افراد با استعداد در مشاغل خالی مربوط جذب شوند.

عماد عزتی

گروه اقتصاد

منبع: USA today

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها