در گذشته استفاده از مجتمع‌های تجاری بزرگ برای ایجاد تحرک اقتصادی و همچنین اشتغالزایی به عنوان راهکاری علمی و عملی شناخته می‌شد، اما امروز موتور محرکه اقتصاد در بسیاری از مناطق دهکده جهانی ازجمله قاره اروپا، شرکت‌های کوچک و متوسط شناخته شده‌ است.
کد خبر: ۸۴۳۵۷۶
کسب و کار خرد؛ موتور اقتصاد اروپا

براساس گزارش‌های موجود درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط در اتحادیه اروپا اکنون نزدیک دو میلیون بنگاه تجاری در ابعاد یاد شده در این قاره مشغول فعالیت هستند که این تعداد بنگاه تجاری، نزدیک به 86 درصد فرصت‌های شغلی اتحادیه اقتصادی اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم یک‌پنجمی اروپا از اقتصاد بین‌الملل

یورگن والتر، یکی از تحلیلگران اقتصادی از هلند معتقد است اکنون چرخ اقتصاد اروپا را موتور محرکه بنگاه‌های کوچک اقتصادی به حرکت درآورده‌ است و این شرکت‌ها سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و گردش مالی در منطقه یاد شده دارند. این تحلیلگر اقتصادی در ادامه به سهم یک پنجمی اروپا از اقتصاد بین‌الملل اشاره می‌کند و می‌افزاید: همین مزیت توانسته است یک‌پنجم اقتصاد بین‌الملل را به اتحادیه اروپا مرتبط کند. از این رو شناخت کارکرد و اهمیت بنگاه‌های کوچک در تحرک اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه و برخی کشورهای پیشرفته پر اهمیت است.

والتر با اشاره به اقتصاد ایتالیا به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجمع شرکت‌های کوچک در اتحادیه اروپا می‌گوید: اقتصاد این کشور بر پایه میکرو شرکت‌ها استوار شده و تقریبا 86 درصد شرکت‌های موجود در این کشور جزو شرکت‌های کوچک دسته‌بندی می‌شوند.

وی درباره اهمیت این شرکت‌ها در کاهش اثرات بحران‌های اقتصادی تصریح می‌کند: میکروشرکت‌ها با توجه به میزان سرمایه مورد نیاز و البته تعداد مشاغلی‌که ایجاد می‌کنند در دوران بحران اقتصادی کمترین تاثیر منفی را خواهند داشت، در حالی که اهمیت حضور آنها کاملا محسوس است و می‌تواند در موفقیت اقتصادی یک منطقه سرنوشت‌ساز باشد.

نوآوری بیشتر در شرکت‌های کوچک

اِما مارچگالیا، رئیس سازمان بیزینس یوروپ در این زمینه می‌گوید: ایتالیا به عنوان کشوری که مدتی پیش درگیر بحران اقتصادی بود، توانسته از امتیاز میکرو شرکت‌ها به خوبی استفاده کند و صنعت کفش خود را که یکی از نمادهای ایتالیاست، نجات دهد.

وی می‌افزاید: بخش عمده کفش‌هایی که برچسب ساخت ایتالیا دارد، از استان مارکه راه خود را برای ورود به بازارهای داخلی و خارجی آغاز می‌کنند و گردش چرخه اقتصاد این منطقه بر دوش شرکت‌های کوچک و متوسط تولید کفش است. از این رو هزاران شرکت تولید کفش در این منطقه وجود دارد و بیش از ۲۸ هزار نفر هم در این بخش مشغول کارند. این رقم معادل 29 درصد کل افرادی است که در این بخش اقتصادی در ایتالیا کار می‌کنند. همچنین سارا روسیگلیونی، یکی از مسئولان ارشد شرکت دوونا با اشاره به سیاست نوآورانه می‌گوید: ما روی فناوری و تحقیق سرمایه‌گذاری و تلاش کردیم چیزی خلق کنیم که در بازار وجود ندارد. به همین دلیل، کفش‌هایی تولید می‌کنیم که مشتری بتواند خودش اندازه آن را تعیین کند. این فعال صنفی توضیح داد: برای اندازه‌گیری پای مشتری، از فناوری دیجیتال اسکنرهای سه بعدی استفاده می‌کنیم‌ و مهندسان مرتبا نرم افزارهای جدیدی طراحی می‌کنند که سرعت گردآوری داده‌های لازم را برای تولید بهتر کند، چون تحقیق و پژوهش در کیفیت و سرعت تولید این کفش‌ها اهمیت دارد.

انعطاف شرکت‌های کوچک

فرانچسکو مارانو مدیرعامل شرکت فرانچسکو مارانو تولیدکننده پاشنه کفش می‌گوید: پس از بحران اقتصادی، شرکت روش کارش را تغییر داده است، به صورتی که با شروع بحران اقتصادی فروش شرکت ما از دومیلیون یورو در سال به نزدیک 500 هزار یورو در سال کاهش یافت. وی می‌افزاید: مشاوران اقتصادی به ما توصیه کردند،برای کاهش هزینه‌های تولید و و همچنین حفظ اشتغال،برخی بخش‌های تولید را برونسپاری کنیم. به این ترتیب، هم بقای تجاری خودمان را حفظ کرده و هم توانستیم از بیکاری کارگران دیگر تولیدی‌ها جلوگیری کنیم.

این فعال صنفی تصریح کرد: بخشی از کارهای تولیدی شرکت خودمان را برونسپاری کردیم و هنوز به تولید مشغول هستیم. هرچند نمی‌توانم بگویم بحران را پشت‌سر گذاشته‌ایم، اما هنوز در عرصه تولید حضور داریم.

منبع: تایمزمالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها