جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر، از حال و روز خوش استقلالی‌ها حکایت دارد، اما آبی‌های پایتخت در درون، آنقدرها هم خوش نیستند. این موضوعی است که به‌واسطه مشکلات مالی استقلال و برگشت خوردن چک‌های باشگاه استنباط می‌شود.
کد خبر: ۸۴۰۳۵۰
استقلال، صدرنشین بی‌پول

بعد از جدایی ریوالدو باربوزا، دیروز در خبرها آمده بود که هرایر مگویان، دیگر بازیکن خارجی استقلالی‌ها خواهان فسخ قرار داد خود شده است. گرچه جدایی هافبک برزیلی ارتباطی به بحث‌های مالی نداشت و با توافق طرفین صورت گرفت، اما مدافع ارمنستانی این تیم که اتفاقا یکی از معدود لژیونرهای ملی پوشان حاضر در لیگ برتر است صرفا به‌خاطر بدقولی‌های مالی می‌خواهد از جمع آبی‌ها جدا شود. در این رابطه ادموند اختر مدیر برنامه‌های مگویان گفت: او 30 درصد از قرارداد سال گذشته‌اش را طلب دارد و در حال حاضر نمی‌خواهد تا زمان پرداخت مطالباتش به ایران برگردد.

چک برگشتی مگویان

منصور پورحیدری، سرپرست باشگاه استقلال هم دیروز در گفت‌وگو با جام‌جم با تائید این موضوع گفت: بله! دلخوری مگویان به‌خاطر مسائل مالی است اما قطعا ما اجازه نمی‌دهیم این مساله به جدایی او که از بازیکنان با کیفیت و با اخلاق استقلال محسوب می‌شود منجر شود. یکی از چک‌هایی که باشگاه استقلال به این بازیکن ارمنستانی داده بود، روز گذشته برگشت خورد و این مساله خیلی زود رسانه‌ای شد. البته باید بپذیریم که انگیزه اصلی بازیکنان خارجی برای حضور در فوتبال ایران مسائل مالی است و اگر باشگاه نتواند به‌موقع به تعهداتش عمل کند آنها انگیزه تمرین کردن را از دست می‌دهند. متاسفانه امسال و در همین ابتدای فصل باشگاه با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو بوده و همین موضوع حواشی زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

خانه اجاره‌ای کرار

یکی از بزرگ‌ترین حواشی استقلال در هفته‌های آغازین لیگ برتر به قهر و آشتی جاسم کرار، هافبک عراقی این تیم و غیبت‌های غیرموجه‌اش مربوط می‌شد؛ حاشیه‌ای که دلیلش ریشه در همین بی‌پولی باشگاه داشت. حال در روزهایی که چک بازیکنان استقلال یکی پس از دیگری برگشت می‌خورد، آبی‌ها باید نگران این باشند که جاسم کرار دوباره حاشیه‌ساز نشود. ظاهرا او هم عنوان کرده اگر وضع مسکن‌ او مشخص نشود، در تمرینات استقلال شرکت نخواهد کرد.

پورحیدری در این باره هم گفت: کسی در توانایی‌های فنی جاسم کرار شکی ندارد، اما به هر حال خواسته‌های این بازیکن هم باید مطابق با آنچه در قراردادش آمده برآورده شود. تا آنجا که من در جریان هستم کرار هنوز بخشی از پولش را دریافت نکرده است ضمن این‌که بحث تهیه خانه مسکونی برای او هم همچنان مطرح است. مشکلاتی از این دست قطعا در ادامه فصل می‌تواند تمرکز را از تیم ما بگیرد.

چندی پیش شایعه ترک محل تمرین استقلال توسط پرویز مظلومی به دلیل کمبودهای مالی هم سر زبان‌ها افتاد؛ شایعه‌ای که البته از سوی سرمربی آبی‌ها تکذیب شد، اما با توجه به گفته‌های نزدیکان باشگاه، بی ارتباط با همین نابسامانی‌های مدیریتی باشگاه استقلال در بحث تزریق منابع مالی نبود.در هر حال دور جدید تمرینات استقلال از امروز در تهران آغاز می‌شود، اما در غیاب احتمالی دو بازیکن خارجی این تیم و همین‌طور نفرات ملی‌پوشی که هم اکنون در امارات به‌سر می‌برند، پرویز مظلومی بیش از هر چیز باید نگران وضعیت مالی باشگاه باشد.

خارجی‌های پردردسر

سوای مشکلات مالی که این روزها گریبان استقلالی‌ها را گرفته است، یک محاسبه آماری نشان می‌دهد که امسال استقلال در خرید‌های خارجی خود یکی از ناکام‌ترین تیم‌ها بوده است. استقلال با جاسم کرار در حدود ۴۲۰ هزار دلار، با پروپئیچ تقریبا ۳۰۰ هزار دلار و با مگویان هم در حدود ۲۲۰ هزار دلار قرارداد امضا کرده است و البته برای ریوالدو هم صرف‌نظر از کل قراردادش چیزی حدود ۸۰ هزار دلار پرداخت کرده که ۴۰ هزار دلار آن بلاتکلیف است و با ادعای افشارزاده به نهادهای نظارتی سپرده شده است. با یک حساب ساده آبی‌ها چیزی در حدود یک میلیون دلار برای این چهار بازیکن هزینه کرده‌اند بی‌آن‌که بهره لازم را از آنها برده باشند.

در این میان ریوالدو که از جمع استقلالی‌ها جدا شده است و سه بازیکن دیگر هم مجموعا 560 دقیقه در لیگ برای این تیم به میدان رفته اند؛ بی‌آن‌که گلی زده باشند یا تاثیر چشمگیری در پیروزی‌های این تیم داشته باشند.

وعده کفاشیان

مشکلات مالی، این روزها جدی‌ترین چالشی است که دو باشگاه پرطرفدار تهرانی را تهدید می‌کند. با این حال علی کفاشیان امیدوار است در آینده‌ای نزدیک این مشکل حل شود. رئیس فدراسیون فوتبال در این باره گفت: بخشی از این نابه‌سامانی‌ها و شرایط اقتصادی دو تیم به گذشته برمی‌گردد و بدهی‌های فراوانی که از قبل این تیم‌ها دارند. الان هم هر چقدر که درآمد و پول برای این تیم‌ها می‌آیند این‌قدر خلأ زیاد است در این شرایط گم می‌شود. با این حال اگر شرایط حق پخش درست شود پرسپولیس و استقلال مجددا درآمدزاترین باشگاه‌ها خواهند شد. الان به نظر من جا دارد که به نحوی از طریق دولت به این تیم‌ها کمک شود.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها