نیاز شهروندان به گردشگری فرهنگی ـ مذهبی

سفر به شرق

از دیرباز سفر به شرق یکی از علایق انسان شهرنشین و مدرن بوده است. رازآمیزی و اعجاب شرق با مکاتب و مرام‌های مختلف و سبک زندگی متفاوت و اغلب دینی و عرفانی، راه گریزی برای انسان غربی مدرن بوده است تا به زندگی اصیل و هماهنگ با طبیعت بازگردد و آن را دوباره کشف کند.
کد خبر: ۸۳۹۳۵۵
سفر به شرق

اما با پیشرفت تکنولوژی و رشد شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، آرام‌آرام زندگی صنعتی در همه کشورها رشد کرد و آن دور افتادگی از همنشینی با طبیعت و فاصله گرفتن از زندگی رازآمیز و خدامحور برای انسان شرقی هم معنادار و سفر به شرق برای انسان‌هایی که خود در آسیا زندگی می‌کردند به یک دغدغه تبدیل شد. با این اوصاف یکی از مهم‌ترین علایق انسان‌ها در حوزه گردشگری، رفتن از شهر به دل طبیعت بکر و امن بود؛ طبیعتی که البته از خطر و تهدید دور بود؛ یعنی نوعی طبیعت محافظت شده که تهدیدی برای انسان نبود، اما در هر حال طبیعت بود.

این که در جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی شورای جهانی گردشگری و سفر، جزایر مالدیو با کسب 42 درصد از تولید ناخالص ملی خود از محل گردشگری، وابسته‌ترین کشور جهان به صنعت توریسم است ناشی از همین میل روزافزون انسان شهرنشین به شرق است؛ سفری به طبیعت بکر و زندگی به سبکی متفاوت یا زندگی صنعتی و وابسته به تکنولوژی. ازجمله دیگر مناطق جهان که باید همواره از حضور گردشگران در سرزمینشان خشنود باشند، می‌توان به منطقه ماکائو در چین اشاره کرد که در آنجا صنعت گردشگری بیش از 43 درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد و سال گذشته از این طریق 626 میلیارد دلار درآمد حاصل شد. غریب بودن، از اصول گردشگری است و این آمار اثبات دوباره این مطلب است. یعنی ما مایلیم به جایی برویم که دور باشد، متفاوت باشد و ناآشنا، تا زندگی را به شکل تازه‌ای ببینیم.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شرق وجود صنایع و تولیدات برخی مناطق شرقی و همچنین نوع تولید آنهاست. زندگی یکپارچه و وحدت‌گرای شرقی ایجاب می‌کند که تولید در بطن زندگی شرقیان باشد. هنر شرقی، هنری است که در عین زیبایی، کاربردی است. صنایع‌دستی، فرش و... ازجمله این ابزار مهم و مؤثر بوده که در عین کاربردی بودن، هنر نیز هست. تاریخ شرق نیز از دیگر جاذبه‌های شرقی است. شرق مملو از بناهای تاریخی و کهن بوده که شیوه‌ای دیگر و عمیق‌تر و صلح‌آورتری را از همنشینی انسان و جهان پیشنهاد می‌کند که از نیازهای انسان مدرن امروزی محسوب می‌شود.

ایران، شرق مدرن

ایران کشوری با تنوع طبیعی شگفت‌انگیز است. بسیاری فضای ایران را یکی از فضاهای بسیار مطلوب برای رشد گردشگری می‌دانند که کمتر به آن اهمیت داده شده است. یکی از مهم‌ترین راه‌های شناخته شدن فضای طبیعی ایران، گردشگری داخلی خود ما در ایران و شناساندن آن از طریق ابزار مدرن به جهان است. در کنار اینها تمدن طولانی و غنی ایران امکان دیدن تاریخ را از اصیل‌ترین و کهن‌ترین نقطه‌اش برای هر فردی میسر می‌کند.

اسلام و تصوف و عرفان به‌عنوان دسته‌ای از مظاهر فکری تمدن شرقی بخش بسیار بزرگی از بروزهای مادی و تمدنی خود و تولیدات فکری‌اش را در ایران ثبت کرده است، چرا که ایرانیان نمایندگان اندیشه‌های الهی بوده‌اند. با این اوصاف معرفی ایران به عنوان یک تمدن شرقی که در حرکت به سوی تجدد مظاهر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مدرن را با این پیشینه خود هماهنگ کرده از هر نظر می‌تواند میزبان گردشگری طبیعی و فرهنگی باشد.

توجه و رعایت اصول و منشورهای گردشگری می‌تواند این ظرفیت درخشان را فعال کند و بخشی از این توجه و رعایت اصول می‌تواند توسط خود ما شهروندان انجام شود. گردشگری به خودی خود نوعی سبک زندگی است و مردمی که چنین سبکی را انتخاب می‌کنند با سفر و گشت و گذار هدفمند افق‌های تازه‌ای را رو به زیستی اصیل می‌گشایند.

سهراب شکیب

دین و زندگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها