در هفته اخیر، ایران میزبان هیاتی بزرگ به لحاظ تعداد و بلند پایگی سیاسی به سرپرستی رئیس‌جمهور و وزرای کشور اتریش بود. اندکی پیش از این، وین به مدت طولانی میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بوده است. دو کشور ایران و اتریش از اوایل قرن 16 و در زمان حکومت صفویان روابط دیپلماتیک داشته و همواره ارتباطات فرهنگی مستمر خود را حفظ کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به برگزاری گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت در دهه اخیر میان دو کشور اشاره کرد.
کد خبر: ۸۳۵۵۹۳
ایران ـ اتریش در مسیر پرامید اقتصادی

رئیس جمهور اتریش، اولین رئیس‌جمهوری است که پس از توافق وین به ایران سفر کرده است. به نظر می‌رسد اتریش برای خود انتظار سهم بیشتری جهت بهره‌برداری از مزیت‌های همکاری‌های اقتصادی با ایران پس از تحریم قائل شده و این نکته را بسادگی از تعداد و سطح هیات سفر کرده این کشور به ایران می‌توان دریافت. همان‌طور که از دیدارها و گفت‌وگوهای انجام شده میان رئیس‌جمهور اتریش با مقامات ایران دو موضوع قابل استنباط است: اولا وجود انگیزه‌ها و اهداف سیاسی در جهت تبیین انتظارات اتریش برای قائل شدن امتیازات ویژه از ایران پس از تحریم و ثانیا پیام‌های دیپلماتیک مستتر در استقبال گرم و گفت‌وگوهای انجام شده مقامات اتریشی با بلندپایگان ایرانی.

با توجه به نکات مستتر در سفر هیات عالی‌رتبه اتریش به ایران، پر واضح است توافق وین امیدهای بسیاری برای همکاری اقتصادی دو کشور ایجاد کرده که نشانه آن حضور 250 شرکت ایرانی و همچنین هیات علمی و اقتصادی اتریش در ایران است.در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران با اتریش ۳۰۰ میلیون دلار است که در نشست اقتصادی تجاری میان هیات اتریشی و فعالان بخش خصوصی ایران، افزایش آن تا سطح یک میلیارد دلار هدف‌گذاری شد.

در جریان این مذاکرات چند پروژه سرمایه‌گذاری از سوی ایران به طرف اتریشی پیشنهاد داده شد که برخی از آنها پذیرفته و مذاکراتی برای عملیاتی کردن آنها در حال انجام است. ماه گذشته نیز کمیسیون همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و اتریش برگزار شد و در آن همایش نقشه راهی برای همکاری‌های دو کشور تا سال 2020 تنظیم و برنامه‌ریزی شده است. انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، راه‌آهن، بنادر و آموزش و خدمات حوزه گردشگری از زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور عنوان شده است.

در این خصوص، وزیر اقتصاد اتریش در همایش تجاری ایران و اتریش اعلام کرد: اتریش در زمینه اقتصادی و صنعتی، کشوری سنتی است که برای کیفیت اقتصاد و صنعت و آموزش محور بودن تجربیاتی دارد و ایران می‌تواند در این زمینه‌ها بسیار روی اتریش حساب کند.همچنین رئیس‌جمهور اتریش از حمایت و توافق نظر دو حزب کشورش برای برقراری همکاری‌های اقتصادی با ایران خبر داد و اضافه کرد: دو کشور در سال‌های آینده شاهد همکاری‌های روبه رشد خواهند بود و اتریش به عنوان یک کشور مستقل در جهان نقش کم اهمیتی ندارد.درنهایت به نظر می‌رسد بازار و امکانات ایران نیز برای فعالان اقتصادی اتریش جایگاهی بخصوص دارد؛ چراکه ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفری با 15 کشور همسایه است و به گونه‌ای بازار 400 میلیونی را فراهم آورده که طرف اتریشی می‌تواند در حوزه جنوب و شرق عراق، آسیای میانه، قفقاز، افغانستان و در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس از ظرفیت مشترک همسایگی با ایران استفاده کند.

الهام حیدری

کارشناس ارشد اتاق ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها