اقتصاد جهان دوباره به سوی آشفتگی پیش می‌رود

از جنگ ارزی تا سقوط قیمت نفت

هنوز تحلیل‌ها و اخبار مربوط به دوشنبه‌سیاه در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود و فعالان اقتصادی، بحران اقتصادی چین را که با کاهش ارزش پول ملی این کشور آغاز شده، فراموش نکرده‌اند، اما امروز اصل موضوع یعنی کاهش رشد اقتصادی چین و البته خروج سرمایه‌ها از این منطقه، توجه‌ زیادی را به خود جلب نکرده، بلکه بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی به کاهش ذخایر ارزی چین توجه دارند.
کد خبر: ۸۳۵۲۰۸
ذخایر ارزی چین لاغر‌شد

نورالدین الحموری، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی خاورمیانه می‌گوید: روند رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان، از اواخر سال 2014 میلادی آغاز شد و کم‌کم در نیمه‌های امسال رسانه‌ای شد، به صورتی که دولت چین برای جلوگیری از کاهش سرمایه‌گذاری و همچنین حفظ قدرت صادراتی تولیدکنندگان چینی، به سیاست کاهش ارزش پول ملی دست زد تا با این روش، امکان حفظ جایگاه صادراتی چین را تثبیت کند.

وی می‌افزاید: این سیاست در گذشته نیز از سوی دولت چین اجرا می‌شد، اما هربار مسئولان چینی این موضوع را تکذیب می‌کردند در حالی که امروز کاملا رسمی و خودخواسته آن را به جهان مخابره کردند، به صورتی که همین موضوع، باعث کاهش ارزش سهام بسیاری از کارخانه‌ها و تولید‌کنندگان در این منطقه و در پی آن، دیگر مناطق جهان شده است، اما مهم‌ترین موضوعی که باید امروز به آن توجه داشته باشیم، این است که روند فوق هنوز به انتهای خود نرسیده و باید منتظر اتفاقات جدیدی در بازارهای مالی و ارزی جهان باشیم.‌ این تحلیلگر ارشد اقتصادی درباره کاهش ذخایر ارزی چین تصریح می‌کند: چین برای مقابله با روند کند رشد اقتصادی کشور و وجود بحران در بازارهای بورس خود به فروش وسیع دلار در بازار روی آورد. با عرضه دلار، این کشور در نظر دارد ارزش یوان، واحد پولی خود در برابر دلار را تنظیم کند و به این ترتیب،ظرفیت و کارایی بخش صادرات را افزایش دهد.

وی با اشاره به اطلاعات موجود درباره ذخایر ارزی کشور چین گفت: از میزان ذخایر ارزی چین تا پایان آگوست امسال، ۹۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کاسته شده است. چهارمین ماه است که ذخایر ارزی چین افت داشته و می‌توان گفت لاغرتر شده است. در پی این کاهش، میزان ذخایر ارزی این کشور به رقم 3560 میلیارد دلار رسید.

منبع: بلومبرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها