اقتصاد ترکیه در زمینه سیاسی و جغرافیای سیاسی، دچار تغییر و دگرگونی شده است. در حقیقت اقتصاد این کشور در آینده بخش بخش می‌شود و به تبع آن آمار و ارقام اقتصادی نیز در حال تغییر است، به طوری که کمپانی‌های بزرگ با توجه به نمودار فروش محصول خود، دچار ریسک بزرگی می‌شوند، اما در این مبارزه بخش مالی به طور خاص صدمه کمتری می‌بیند؛ شکست‌ناپذیری و مقاوم بودن 50 بانک برتر، آنها را در رده بالاتری نسبت به رقبای خود قرار داده است.
کد خبر: ۸۳۱۲۳۸
بانک‌ها، برنده بزرگ بحران اقتصادی ترکیه

در سال 2014 سود حاصله بانک‌های ترکیه 52 میلیارد لیر تخمین زده شده است که این رقم نسبت به سال 2013 که سود حاصله آنها 57 میلیارد لیر بوده است، افت مالی محسوب می‌شود، اما باز هم بانک‌ها در کوران بحران اقتصادی ترکیه چندان بازنده نبوده‌اند.

بانک BDDK ترکیه نمونه‌ای در این‌باره است. این بانک با 218 هزار کارمند، 12 هزار و 213 شعبه و 45 هزار دستگاه خودپرداز در ترکیه و جهان بالاترین اعتماد بانکی را در مقام بانک خصوصی خارجی از آن خود کرده است. 82 شعبه این بانک در خارج از ترکیه مستقر است.

حال طبق گزارش‌ها، سود این بانک در حدود 11 درصد رشد کرده و به 13.8 میلیارد لیر نسبت به سال گذشته خود بیشتر شده است تا جایی که به احتمال زیاد سود حاصله در سال جاری چیزی در حدود 26 بیلیون لیر تخمین زده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیگر بانک‌های ترکیه نیز وضعیت مشابهی دارند.

هم‌اکنون 50 بانک در ترکیه مشغول به خدمات‌رسانی هستند. از میان این 50 بانک، 33 بانک، بانک سپرده‌پذیر، 13 بانک، بانک توسعه و سرمایه‌گذاری و چهار بانک، بانک مشارکتی هستند. میزان درآمد حاصله هر بخش از بانک‌های ترکیه در سال 2014، دو تریلیون لیر بوده و این به آن معنی است که سود بانک‌های ترکیه 8.4 درصد ترقی داشته است.

براساس بررسی به عمل آمده، میزان سود بانک‌های دولتی ترکیه 31.4 درصد، بانک‌های خصوصی 49.5 درصد، بانک‌های خارجی بزرگ 19.1 درصد، بانک‌های سپرده 90.4 درصد، بانک‌های توسعه‌ای 5.3 درصد و بانک‌های سرمایه‌گذاری 4.3 درصد رشد داشته است.

این اعداد و ارقام و پیام‌ها نشان‌دهنده تحت‌ کنترل بودن سیستم بانکی ترکیه از نظر بحران اقتصادی است، ولی آیا می‌توان همین اطمینان را به بخش صنعت ترکیه هم نسبت داد؟

اردال باچوان، رئیس اتاق صنایع استانبول در این‌باره گفت: وضعیت در امور مربوط به صنعت ترکیه، خیلی درخشان نیست. سود 500 شرکت مهم و صنعتی، 6.4 درصد و معادل 30 میلیارد لیر ترکیه در یک سال افت داشته است. همچنین سود حاصله از تجارت در سال 2013 چیزی در حدود 36 میلیارد لیر و در سال 2014، 30 میلیارد لیر بوده و در نتیجه سود حاصله از تجارت در عرض یک سال دچار افت شدیدی بوده است.

این چنین است که در نهایت می‌توان نتیجه گرفت با وجود مصون ماندن نسبی بانک‌های ترکیه از بحران جاری اقتصادی، آن بخش‌هایی از ترکیه که متحمل بیشترین آسیب شده‌اند، بخش صنعت و تجارت ترکیه بوده‌اند و این موضوعی است که دولت مستقر باید برای آن فکری بکند.

منبع: حریت/ 17 اگوست 2015

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها