رکود اقتصادی و نرخ بالای بیکاری میان جوانان فارغ‌التحصیل یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی اروپاست و بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران دولتی این قاره سبز را به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۸۲۸۹۶۳
اروپا و بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان جوان

مسئولان اتحادیه اروپا در پی بروز بحران بیکاری و البته نگرانی از مهاجرت نیروی کار جوان از اروپا به دیگر کشورها برای رفع آن جلسات و گفت‌وگوهای متعددی را برگزار کرده و با تصویب بودجه‌های کلان در این زمینه قصد کنترل و کاهش روند رو به رشد بیکاری در میان جوانان این منطقه را دارند.

این در حالی است که موسسه آمار اروپا ـ یوروستات ـ هفته گذشته آمار و ارقام مربوط به اوضاع اقتصادی در حوزه پولی یورو را منتشر کرد. براساس داده‌های این نهاد، نرخ تورم در این منطقه در ماه جولای (خرداد) نسبت به یک سال گذشته تغییری نکرده و 2‌/‌0 درصد اعلام شده است.

کارشناسان اقتصادی در این‌ باره می‌گویند: با وجود اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی توسط بانک مرکزی اروپا این نهاد برای رسیدن به هدف خود یعنی نرخ تورم ۲ درصدی راه زیادی در پیش دارد و در این بین ممکن است برخی رویدادهای دنیای کسب و کار مانع تحقق این خواسته باشد.

از سوی دیگر، آمار یوروستات نشان می‌دهد به تعداد افراد بیکار در حوزه پولی یورو در ماه ژوئن (تیر) سال ۲۰۱۵ حدود ۳۱ هزار نفر افزوده شده است، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد دربازه زمانی یک ساله ۸۱۱ هزار نفر از تعداد بیکاران در این منطقه کاسته شده است. به این ترتیب نرخ کلی بیکاری در حوزه پولی یورو 1‌/‌11 درصد جمعیت فعال این منطقه گزارش شده است.

پرتغال دارای بالاترین آمار بیکاری

در همین حال در آمارهای ارائه شده از سوی موسسه یاد شده، کشورهای پرتغال و اسپانیا به عنوان دو کشور اتحادیه اروپا بالاترین نرخ بیکاری جوانان را به خود اختصاص داده‌اند، پرتغال با 5‌/‌34 درصد جوانان بیکار، در صدر گروه بیکاران قرار گرفته است.

به گزارش یورونیوز، مسئولان اقتصادی این کشور درباره افزایش آمار نگران‌کننده بیکاری جوانان در این منطقه از اتحادیه اروپا می‌گویند: از زمان بروز بحران اقتصادی تاکنون روند افزایش جوانان بیکار در کشور پرتغال افزایش یافته، به‌ صورتی که بسیاری از این افراد برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتر راهی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا شده‌اند و پرتغال را با بحران نیروی کار مواجه کرده‌اند.

مقامات دولت پرتغال تعداد جوانان پرتغالی که برای یافتن فرصت شغلی بهتر از مرزهای این کشور خارج شدند را معادل جمعیت دومین شهر بزرگ این کشور پورتو عنوان کرده‌اند و می‌گویند: این تنها معضل کشور ما نیست بلکه در تمام اتحادیه اروپا این روند ادامه دارد، اما نگرانی اینجاست که 41 درصد از جوانان جویای کار که کشورشان را به قصد یافتن فرصت شغلی بهتر ترک می‌کنند، دارای مدارک دانشگاهی و تخصص بوده‌اند.

بودجه‌های‌ رهایی‌بخش

همان طور که نتایج تحقیقات و آمارهای ارائه شده از روند بیکاری در قاره سبز نشان می‌دهد درخواهیم یافت این روند در بخش‌های قاره سبز متفاوت است و مسئولان برای متوازن کردن آن برنامه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند که نیازمند بودجه‌ای کلان است.

به گزارش بلومبرگ، طبق تخمین یوروفاند ـ بنیادکاریابی وسرمایه‌گذاری وابسته به اتحادیه اروپا ـ برای بهبود شرایط شغلی و وارد کردن جوانان اروپایی به عرصه زندگی‌حرفه‌ای به ۵۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز است و باید این مبلغ برای کاهش زمان فارغ‌التحصیلی جوانان تا جذب بازار شدن آنها هزینه شود.

ماکسیمیلیانو مسکرینی، مدیر تحقیقاتی یوروفاند در این زمینه با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای به جوانان برای ورود به بازار کار می‌گوید: «متوجه شده‌ایم مقطع کوتاه بیکاری‌ پس از فارغ التحصیلی، بین جوانان طبیعی است، اما دورماندن طولانی مدت این افراد از بازار کار خوب نیست و می‌تواند باعث بروز بحران بیکاری در میان جوانان باشد. پس لازم است بین عوامل مختلف در بازارکار یعنی مدارس و دانشگاه ها، سازمان‌های جوانان، اتحادیه‌های کارگری و خدمات شغل‌یابی محلی، ارتباط مناسب برقرار شود و این اولین شرط لازم برای تضمین شغل برای جوانان است.

تضمین کار برای جوانان با 6 میلیارد یورو

از سوی دیگر، به گزارش سی.ان‌.ان، اتحادیه اروپا برای جلوگیری از روند مهاجرات جوانان فارغ‌التحصیل از این اتحادیه به دیگر نقاط جهان یا کشورهای همسایه در سال ۲۰۱۳ برنامه‌ای را ارائه کرد که قبلا در کشورهای شمال اروپا اجرا شده بود. هدف این برنامه که «تضمین کار برای جوانان» نام دارد، این است که از طریق خدمات کاریابی بخش عمومی و دولتی به جوانانی که چهار ماه پس از فارغ‌التحصیلی‌‌شان هنوز بیکار هستند‌ یا بیکار شده‌اند، شغل پیشنهاد کند یا برای آنها امکان برخورداری از آموزش حرفه‌ای یا کارورزی نزد استادکارها را فراهم کند.

به ‌این منظور بازار کار داخلی هر کشور نیز باید اصلاح شود. خدمات کاریابی عمومی و سیستم آموزشی باید بتوانند به جوانان توانایی‌های لازم را برای کار کردن در محیط‌های شغلی سخت و پر از رقابت بدهد. برنامه ابتکار کارآفرینی (زیر مجموعه برنامه تضمین شغل برای جوانان) به کشورهایی اختصاص دارد که نرخ بیکاری جوانان در آنها بیش از ۲۵ درصد است؛ بودجه این برنامه شش میلیارد یورو است که نیمی از آن توسط اتحادیه اروپا و نیم دیگر آن توسط صندوق اجتماعی اروپا تامین می‌شود.

طبق این برنامه خود کشورها هم باید بودجه‌ای را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل شود که منابع مالی کافی برای ضمانت‌های کاری در تک‌تک کشورها و در سراسر اروپا وجود داشته باشد، اما هنوز نمی‌توان به این پرسش که آیا این برنامه نتیجه‌بخش خواهد بود، پاسخ روشنی داد. چون آمار مهاجران جوان فارغ‌التحصیل در قاره سبز هر روز رو به افزایش است و عامل اصلی این امر، اقتصادهای بحران زده‌ای مثل ایتالیا، یونان، پرتغال، اسپانیا و فرانسه هستند.

طرحی موفق برای کاهش بیکاری جوانان

ایرلند یکی از کشورهایی است که از سال‌ها پیش با مشکل اقتصادی و فرار مغزها روبه‌روست. برای نگهداشتن جوانان در کشور و کاستن از میزان بیکاری، پروژه «تضمین اشتغال برای جوانان» به طور آزمایشی در این کشور در حال اجراست.

به گزارش یورونیوز، میزان بیکاری جوانان در بالیمان، منطقه‌ای در شمال دوبلین در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۵۴ درصد رسید.لذا این منطقه توانست در ژانویه سال گذشته اجازه شرکت در مرحله آزمایشی «برنامه تضمین کار برای جوانان» را کسب کند. براساس اطلاعات موجود نتایج انجام این آزمایش در منطقه یاد شده که نزدیک به 250 هزار یورو برای اجراکنندگان آن هزینه ‌داشت توانست در نهایت 80 درصد از جوانان شرکت کننده را موفق به یافتن شغلی مناسب برای خود کرده و آنها را روانه بازار کار کند، اما جالب اینجاست 98 درصد از جوانانی که توانستند شغل مناسب به دست آورند در کمتر از چهار ماه به این فرصت شغلی دست‌یافتند و در نهایت بیکاری جوانان در ایرلند کاهش یافت، اما نرخ بیکاری در این منطقه هنوز 1‌/‌22 درصد است که میزان بالایی است.

فرار مغزها و نگرانی اتحادیه اروپا

بحث فرار مغزها یکی از نگرانی‌های مسئولان در اقصی نقاط جهان است، اما این بار قاره سبز در این زمینه دچار مشکلی جدی شده و برخی مسئولان در این اتحادیه برای آن برنامه‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. به صورتی که ‌آنها می‌گویند قدمت پدیده فرار مغزها در پرتغال‌ به قبل از بحران اقتصادی باز می‌گردد ، چون بین تحصیلات و بازار کار شکاف وجود دارد و دانش‌آموختگان پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند بلافاصله جذب بازار کار شوند.

این مسئولان معتقدند‌ برای برطرف کردن این شکاف به هماهنگ شدن با شرایط اقتصاد جهانی نیاز است؛ به این منظور باید بیشتر به سمت آموزش‌های کاربردی رفت. از این رو دولت پرتغال تصمیم گرفته برنامه‌هایی را برای متقاضیان جوان کار که مهاجرت کرده‌اند اجرایی کرده و شرایطی را فراهم ‌کند که با تشویق آنها به خلق کسب وکار جدید، به وطنشان بازگردند. به این ترتیب می‌توان از مهارت‌ها و تجربه‌هایی که این افراد در بیرون از کشور آموخته‌اند، استفاده کرد.

عمادعزتی‌

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
فرار مغزها....بیكاری در اروپا.....
خیلی مسخره هست . تو كشور خودمون مردم متعددی دارن از گشنگی میمرن بعد میگی تو اروپا فلان....
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
با این اخبار می خواهید مشكلات داخل كشور رو توجیح كنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مردم كه ...نیستند....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها