کاهش تقاضای خرید سنگ‌های معدنی و کاهش رشد اقتصادی در برخی کشورهای جهان مثل چین، اقتصاد کشورهای تولیدکننده مواد معدنی را با مخاطره مواجه کرده و در پی آن، موج تازه‌ای از ورشکستگی و اخراج کارگران به تیتر اول جراید تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۲۶۰۳۲
بحران معادن و موج تازه بیکاری در آفریقای جنوبی

براساس آمار ارائه شده از سوی مسئولان صنایع در کشور آفریقای جنوبی، در ماه‌های اخیر هفت شرکت معدنی در این کشور با اعلام ورشکستگی یا ارائه مدارک به مسئولان، کارگران زیادی را از کار اخراج کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، ابتدای ماه گذشته میلادی، لون ماین یکی از بزرگ‌ترین معادن پلاتین در جهان متعلق به آفریقای جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به شرایط حاد اقتصادی و کاهش درآمد خود، نسبت به حذف 6000 فرصت شغلی و کاهش هزینه‌هایش تصمیم‌گیری می‌کند. این بیانه نه‌تنها با واکنش مسئولان دولتی روبه رو شد بلکه برخی کارگران که موقعیت شغلی خود را در خطر می‌دیدند، دست به اعتصاب زدند.

جلسه‌ای اضطراری برای جلوگیری از بحران

نگوک راماتلودی، وزیر معادن آفریقای جنوبی با توجه به ناآرامی چندسال گذشته دربرخی معادن این کشور با برگزاری جلسه ‌فوق‌العاده با مسئولان و سرمایه‌گذاران شرکت‌های معدنی برای جلوگیری از بروز بحران در معادن، سعی در کنترل اوضاع و چاره‌اندیشی کرده است.

وی گفت، قصد دارد برای جلوگیری از بحران بیکاری و کاهش نرخ رشد اقتصاد معادن و صنایع با تمام صاحبان صنایع و معادن نشست‌ گفت و شنود برگزار کند تا از تمام دلایل ایجاد بحران و راهکارهای جلوگیری از آن با توجه به چشم‌انداز اقتصادی بین‌الملل و همچنین آفریقا آگاهی یابد.

راهکاری جایگزین برای برخی معادن

هفته گذشته یکی دیگر از مقامات دولتی آفریقای جنوبی با اشاره به ایجاد بحران در مشاغل معدنی و اقتصاد معادن به واسطه کاهش تقاضای خرید و ریزش قیمت‌مواد معدنی گفت: دولت با توجه به اهمیت صنایع معدنی در این کشور قصد دارد با استفاده از راهکارهایی جلوی ورشکستگی و بیکاری بخش عمده‌ای از کارگران را بگیرد که یکی از روش‌های ارائه شده، پیش خریدزغال سنگ از سوی شرکت برق ESKOM برای ژنراتورهایش است.

وی افزود: با استفاده از این راهکار و افزایش تقاضای خرید داخلی زغال‌سنگ، می‌توانیم حداقل در این بخش از معادن آفریقای جنوبی که حجم عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، به صورت موقت ایجاد تقاضا کنیم تا کارگران از کار بیکار نشوند.

نگوک راماتلودی، وزیر معادن آفریقای جنوبی نیزبا تایید این سیاست گفت: راهکار ارائه شده، براساس قرارداد خرید 5.5 میلیون تن زغال‌سنگ، از سوی شرکت برق ESKOM در سال 1993 که اقتصاد معادن در شرایط مشابهی قرار گرفته بود، مطرح شده که برای تایید و به‌کارگیری آن باید با مسئولان این شرکت و دیگر مسئولان دولتی به بحث و گفت‌وگو بپردازیم.

وی با اشاره به جلسه تصمیم‌گیری میان مدیران شرکت یاد شده و مقامات دولتی افزود: دولت قصد دارد با این روش به ثبات مشاغل معدنی کمک کند. بنابراین سیاست پیش‌خرید زغال‌سنگ مورد نیاز از سوی این شرکت بدون تردید یک معادله بردبرد برای هر دو طرف است چون نه‌تنها شرکت تولید‌کننده برق می‌تواند با این کار سوخت مورد نیازش را بسیار ارزان‌تر از قیمت فعلی تهیه کند بلکه با این روش می‌توانیم صدها فرصت شغلی در خطر معادن زغال‌سنگ را به دلیل بحران مالی حفظ کنیم.

این درحالی است که معادن طلای آفریقای جنوبی هم طی دو ماه گذشته به دلیل کاهش قیمت جهانی طلا و کاهش تقاضای خرید در شرایط بحرانی به سرمی‌برند و برخی معادن، شاهد اعتصاب کارگران به دلیل تاخیر در پرداخت دستمزدهایشان بوده‌اند.

منبع: رویترز/ هفتم آگوست 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها