با توجه به اهمیت صنعت دامداری در مغولستان، یکی از صنایع بسیار سودآور در این کشور بافندگی و تولید کشمیر است، به‌صورتی که صنعت کشمیر مغولستان به‌عنوان دومین صنعت مهم در اقتصاد این کشور پس از صنایع معدنی شناخته شده است.
کد خبر: ۸۲۴۹۷۸
مغولستان؛ کشمیر به جای مواد معدنی

به گفته مقامات محلی اگرچه اکنون قیمت برخی اقلام بخصوص در بخش محصولات کشاورزی و دامی در جهان رو به کاهش است و در بسیاری از نقاط جهان شاهد ریزش قیمت‌های آن هستیم، اما با توجه به ارزش افزوده به‌دست آمده از ریسندگی پشم دام‌ها در مغولستان می‌توان رقم قابل توجهی از دلارهای مورد نیاز اقتصاد مغولستان را بسادگی به دست آورد.

اروین بالتیمور یکی از صاحبان صنایع ریسندگی و نساجی در مغولستان در این باره گفت: با وجود کاهش قیمت‌ها و البته وجود ثبات قیمتی در صنعت کشمیر، اما طرح‌ها و همچنین تولید برخی اقلام لوکس از این ماده طبیعی هنوز هم می‌تواند سودآور باشد.

وی در ادامه به بحث هزینه پایین تولید در این کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از کارخانجات تولیدی کشمیر در جهان اکنون درگیر مسائل اقتصادی متعدد هستند، درحالی که با توجه به وجود مواد اولیه ارزان و همچنین کارگر، می‌توانیم از این صنعت برای صادرات به دیگر کشورها بخصوص اروپای مرکزی استفاده کنیم .

این فعال صنفی به قیمت بالای برخی اقلام لوکس تولید شده از پشم بز به‌عنوان یکی از محصولات عمده مغولستان اشاره و تصریح کرد: اکنون ترمه‌های ساخته شده از پشم بز یا حتی تابلوهای تزئینی که محصول مغولستان هستند در برخی از کشورهای اروپایی با قیمت‌های بسیار بالا فروخته می‌شوند و پشم بز مغولستان به عنوان یک برند در صنایع نساجی و بخصوص کشمیر شناخته شده است.

وی با اشاره به پایان یافتن فصل جمع‌آوری پشم دام در ماه ژوئن گفت: اکنون قیمت ماده اولیه تولید این‌گونه مصنوعات در اولامباتور به حداقل رسیده است به صورتی که هر یکصد گرم ترمه را نزدیک به پنج دلار می‌توان تهیه کرد در صورتی که این ترمه در کشورهای بازارهای هدف بالاتر از 25 دلار به فروش خواهد رفت.

بالتیمور با تاکید بر کاهش قیمت مواد معدنی و کاهش تقاضای خرید آن در جهان افزود: با توجه به کاهش تقاضای خرید مواد معدنی بدون تردید مغولستان درآمد قابل توجهی از صادرات مواد معدنی بخصوص به کشور چین نخواهد داشت، بنابراین بد نیست به جای توجه به درآمدهای مواد معدنی به تولید بیشتر و باکیفیت‌تر کشمیر و مصنوعات پشمی حاصل از صنعت دامپروری توجه داشته باشیم.

الجزیره/ 8 آگوست 2015

 

تداوم بحران خلیج مکزیک در «بی‌پی»

پنج سال پیش انفجار سکوی نفتی شرکت بی‌پی (بریتیش پترولیوم) در خلیج مکزیک با 11 کشته در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفت و بسیاری را چه در زمینه محیط زیست و چه در زمینه صنعت طلای سیاه به خود مشغول کرد.

این در حالی است که اثرات اقتصادی این رویداد ناگوار اکنون در میان دفاتر محاسباتی این شرکت معروف نفتی بیش از پیش خودنمایی کرده و بیانگر گرفتاری‌ گسترده در اقتصاد این شرکت است. براساس گزارش بیلان مالی این شرکت نفتی، بی‌پی در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵، متحمل ضرر و زیان شدیدی شده و سود آن حدود 64 درصد کاهش داشته است.

در این گزارش آمده پرداخت هزینه‌ای معادل ده میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به مقامات آمریکایی در پرونده نشت نفت و آلودگی زیست‌محیطی خلیج مکزیک موجب شده ضرر و زیان این شرکت به رقم سنگین پنج میلیارد و ۸۲۳ میلیون دلار برسد.

بر این اساس، در بخش تولید نفت نیز فعالیت‌های این شرکت با افت مواجه بوده و سودش به رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

USA TODAY / 27جولای 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها