بیش از نیمی از سرطانها ، قابل پیشگیری اند

حقایقی درباره سرطان که نمی دانستید

ترس از سرطان در بسیاری از جاهای دنیا یک تابو است. مردم ترجیح میدهند ، کمتر از سرطان بشنوند. حتی وقتی کسی به سرطان مبتلا می شود ، تلاش میکند نامی از سرطان نبرد.
کد خبر: ۸۲۲۶۶۴
حقایقی درباره سرطان که نمی دانستید

علیرضا فرید، پرستار سرطان در پایگاه اطلاع رسانی ایران آنکو نوشت : اما محققان معتقدند هرچه دانش عمومی از سرطان افزایش پیدا کند ، شانس ابتلاء و در پی آن شانس بقاء بعد از ابتلاء ، افزایش می یابد.با هم برخی از حقایق مرتبط با سرطان را بررسی مطالعه می کنیم. حقایق شگفت انگیزی درباره بزرگترین چالش سلامتی دنیا.

عمده ترین علت سرطان پوست ، سالن های برنزه و سرطان ریه ، سیگار است
در مطالعاتی که اخیراً انجام شده ، سالانه در ایالات متحده آمریکا ، ۴۱۹۰۰۰ نفر ، به دلیل استفاده از سالنهای برنزه ، به سرطان پوست مبتلا می شوند. اینکه سیگار ، علت دو سوم (۲/۳) از سرطانهای ریه است ، سالهاست بر همگان مشهود و مبرهن است.

بیش از نیمی از سرطانها ، قابل پیشگیری اند
محققان معتقدند بیش از نیمی از سرطانها ، و مرگ و میرهای ناشی از سرطان ، قابل پیشگیری هستند. همچنین ۸۰% از سرطانها ، در کشورهای فقیر و در حال توسعه اتفاق می افتد.


بیش از ۲۰۰ نوع سرطان ، طبقه بندی شده اند
سرطان یک بیماری مفرد و تنها نیست. دانشمندان طی ۱۰ سال گذشته توانسته اند انواع سرطان را به ۲۰۰ زیر گروه طبقه بندی کنند. امروزه گفتن اینکه خانمی به سرطان سینه مبتلا شده است ، کاملاً بی معنیست! چون سرطان سینه از نظر پاتولوژی و ژنتیک ، به زیر گروه های مختلفی تقسیم می شود ، که گاهاً نحوه رشد و شیوه درمانشان ، با هم متفاوت است. هر چه شناخت ما از طبقه بندی سرطان ، افزایش یابد ، به درما اختصاصی نزدیکتر شده ایم. شاید روزی فرا برسد که درمان هر فرد سرطانی ، با توجه به خصوصیات ژنتیکی خودش انجام شود و “درمان سفارشی شده (Tailored Therapy)” یکی از انواع درمان سرطان محسوب شود.


موش کور صحرایی ، نسبت به سرطان ایمن است
بدن موش کور صحرایی (Naked Mole Rat) ، غنی از ماده ای بنام هیالورونان (Hualuronan) است ، که مانند یک گریس (لغزنده کننده) عمل می کند و مانع رشد سلولهای سرطانی می شود.این کشف ، می تواند الهام بخش درمانهای آینده سرطان باشد.


بیش از ۲۸ میلیون نفر در دنیا از سرطان جان سالم بدر برده اند.
سرطان پایان زندگی نیست ! به ویژه با پیشرفتهایی که در دهه های اخیر داشته ایم. اگر چه میزان شیوع سرطان در برخی کشورها ، رو به افزایش است ، اما اکثر مبتلایان به سرطان ؛ بهبود می یابند.


تنها ۱۰%- ۵% از سرطانها ، کاملاً وراثتی هستند
به گزارش سلامت نیوز، علت اغلب سرطانها ، مجموعه ای از علل محیطی و وراثتی است.
علت محیطی چون سیگار ، الکل ، چاقی و تغذیه ، به مراتب قوی تر از علل ارثی ، موجب سرطان می شوند.

سرطان سینه در سینه چپ ، ۱۰ % از سینه راست ، شایعتر است
سرطان سینه در سینه چپ ۱۰% – ۵% شایعتر از سینه راست است. همچنین سرطان پوست در سمت چپ بدن ، ۱۰% شایعتر از سمت راست است. هنوز کسی علتش را نمی داند !! شاید به خاطر اینکه وقتی رانندگی می کنیم ، سمت چپ بدنمان به پنجره و نور خورشید نزدیکتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها