اگر در تهران به حوالی سفارت انگلستان رفته باشید، حتما به نام بابی‌ساندز برخورده‌اید؛ معترضی که پس از 66 روز اعتصاب غذا، جان خود را بر سر اهدافش از دست داد. این هفته، موضوع گزارش ما همین رفتار اعتراضی است که خود کمی عجیب است.
کد خبر: ۸۲۲۴۵۲
عجیب‌ترین اعتصاب غذاها در جهان

افرادی که دست به این کار می‌زنند، بدون توجه به یکی از نیازهای اساسی خود، سعی می‌کنند توجه دیگران را به خواسته‌های اعتراضی جلب کنند، اما در این میان برخی هستند که به دلایل عجیب یا با رفتاهای عجیب خود باعث می‌شوند سایتی مثل ODDEE گزارشی از آنها تهیه کند که در اینجا خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید.

اولین نمونه از اعتصاب غذاهای عجیب را بشنوید از مردی نیوزلندی که برای کاهش وزن خود اقدام به اعتصاب غذا کرد؛ البته چاقی این مرد 130 کیلوگرمی، در تعریف شرکت دولتی بیمه این کشور، نوعی حادثه تلقی نمی‌شد و از این‌رو افراد تا زمانی که بیش از 80 کیلوگرم داشتند، نمی‌توانستند برای درمان چاقی روی بیمه این شرکت حساب باز کنند. همین موضوع بود که این مرد نیوزلندی را وادار کرد هم برای کاهش وزن خود و هم برای این‌که توجه مردم را به مقررات سختگیرانه شرکت بیمه جلب کند؛ دست به اعتصاب غذا بزند.

نمونه دوم اعتصاب غذاهای عجیب، مربوط به یک مرد آمریکایی است که در اعتراض به وضعیت جای پارک اقدام به این کار کرد. ماجرا این بود که در تمام شهر هوستون، تابلوهای پارک ممنوع نصب شده بود و همین موضوع باعث آزار مردی شده بود که هر روز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد. او برای اعتصاب غذای خود هم تالار مرکزی شهر را انتخاب کرد که در آن تابلوهای پارک ممنوعی به چشم می‌خورد، برای جلوگیری از پارک اتومبیل دانش‌آموزان دبیرستان‌های اطراف. الکس نیزینی، مرد اعتصاب‌کننده، روی یک تابلو نوشته بود این اعتصاب به خاطر عدم احترام به حقوق مالکیت فردی و فساد توسط دولت مرکزی است و ضمنا وزن خود قبل و بعد از اعتصاب غذا را هم نوشته بود.

اگر یادتان باشد چند سال قبل، یک جوان نژادپرست نروژی به نام بریویک، اقدام به بمبگذاری در یک محل تجمع جوانان کرد و 77 نفر را کشت. او به سبب این کار به 21 سال زندان محکوم شد، اما در طول دوران زندان خود او در نامه‌ای به یکی از خبرگزاری‌های بین‌المللی اعلام کرد در صورتی که شرایط زندان او بهتر نشود، اعتصاب غذا خواهد کرد. یکی از درخواست‌های عجیب او این بود که باید پلی‌استیشن2 او به ورژن3 ارتقاء یابد و بازی‌های دلخواه خود را داشته باشد. این مجرم خطرناک قبلا هم به دلیل کم بودن میزان قهوه و مرطوب‌کننده خود اعتصاب غذا کرده بود.

یکی دیگر از اعتصاب غذاهای عجیب جهان مربوط به یکی از هواداران تیم لیکرز در ایالات متحده است. او پس از این‌که دید تیمش در حال گرفتن ضعیف‌ترین نتایج 60 سال گذشته خود است، با خود عهد کرد که تا زمان برد بعدی این تیم جز آب، فلفل و لیمو نخورد و نیاشامد. هدف او از این اعتصاب غذا این بود که بازیکنان این تیم به خود آیند و تیم را از بحران نجات دهند. خوشبختانه تیم لیکرز یک هفته بعد از این ماجرا، اولین برد خود را تجریه کرد و به این ترتیب، اعتصاب غذای این هوادار متعصب هم ختم به خیر شد.

دیگر اعتصاب غذای عجیب را از یک وکیل آمریکایی بشنوید که به مدت شش روز روی پله‌های دیوان عالی این کشور اعتصاب غذا کرد تا در این مورد اعتراض کند که برخی از کارفرمایان در آمریکا، کارگران خود را به دلیل محتوای به اشتراک گذاشته در شبکه‌های اجتماعی اخراج می‌کنند؛ حتی اگر آن محتوا قانونی باشد. به عقیده برخی، این احمقانه‌ترین اعتصاب غذای تاریخ بود، ولی برخی این وکیل را به خاطر اهمیت قائل شدن برای حریم خصوصی ستودند. وکیلی که شش روز پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد و از آن به بعد تلاش کرد مطالبی که می‌خواهد بیان کند را از وبلاگ شخصی خود به گوش مخاطبان برساند. اما اعتصاب غذای عجیب دیگر را بشنوید از دو خواننده راک در ایالات متحده که خواستند برای 45 روز در میدان تایمز، پررفت‌وآمدترین محل شهر نیویورک اعتصاب غذا کنند تا گرسنگی جهانی خاتمه یابد یا این‌که در خاورمیانه صلح برپا شود و اتفاقا به خاطر همین مخاطب خوبی هم جذب کردند، اما پس از 23 دقیقه، آن‌قدر بدحال شدند که به بیمارستان منتقل شدند. به این ترتیب شاید بتوان این اعتصاب غذا را کوتاه‌ترین اعتصاب غذا در تاریخ دانست.

آخرین مورد از اعتصاب غذاهای عجیب را بشنوید از یک زن هندی به نام شارمیلا که برای 500 هفته از خوردن غذا و آب خودداری کرد. (البته در این دوران از سرم‌های غذایی و... استفاده می‌کرد) اعتصاب غذای او در برابر قانونی برای نیروهای مسلح هند بود که او آن را نامناسب می‌دید.

مصطفی مسجدی‌آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها