فوق تخصص جراحی قلب و عروق با بیان اینکه رفشاری خون قاتل خاموش نامیده می‌شود گفت: فشارخون بالا می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب به کلیه، چشم و چندین عارضه دیگر شود.
کد خبر: ۸۲۰۶۰۰
علل ابتلا به فشارخون بالا و راههای مقابله با قاتل خاموش

محمد حسینی در گفت وگو با فارس گفت: فشارخون یعنی فشاری که خون در هر انقباض عضله قلب به دیواره سرخرگ‌ها وارد می‌کند. بیماری پرفشاری خون قاتل خاموش نامیده می‌شود، زیرا بی‌سروصدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می‌کند و اگر پرفشاری خون در مراحل اولیه کنترل نشود، نه‌تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایر اعضای بدن نیز دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: زمانی که قلب خون بیشتری را پمپ می‌کند (به‌عنوان‌مثال در هنگام ورزش) بسیاری از رگ‌ها به‌اندازه کافی گشاد می‌شوند تا خود را با افزایش جریان خون تطبیق دهند. رگ‌های سالم فاقد هرگونه رسوب و انسداد هستند و اجازه جریان آزاد خون را می‌دهند. هنگامی‌که به‌واسطه عارضه‌ای، رگ‌ها این قابلیت را از دست بدهند یا عروق باریک شوند، فشارخون بالا می‌رود.

این متخصص خاطرنشان کرد: به‌طور عمومی احتمال ابتلا به فشارخون بالا با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ تا سن ۶۰ سالگی، مردان در مقایسه با زنان به‌احتمال بیشتری دچار فشارخون بالا می‌شوند، البته پس از ۶۰ سالگی زنان در معرض خطر بیشتری هستند. احتمالاً آسیب دیدن برخی سلول‌های کلیوی مهم‌ترین علت ابتلا به فشارخون در افراد مسن است. بهترین راه برای جلوگیری آسیب دیدن سلول‌های کلیوی با افزایش سن، اصلاح رژیم غذایی و استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها و دانه‌های کامل غلات و حبوبات و جلوگیری از افزایش وزن است.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق ادامه داد: اگر در خانواده سابقه فشارخون بالا را دارید مثلاً والدین یا برادر و خواهر یا عمو، عمه، خاله و دایی مبتلابه فشارخون بالا هستند، احتمال ابتلا به فشارخون بالا افزایش پیدا خواهد کرد. پس توصیه می‌شود حتماً توسط پزشک متخصص تحت معاینه قرار بگیرید.

حسینی گفت: : در نظر داشته باشید با افزایش وزن و شیوه زندگی غیرفعال و بدون تحرک فشارخون افزایش خواهد داشت؛ همچنین غذاهای پرنمک یا دارای مقادیر زیاد چربی، سبب افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا می‌شود. بسیاری از افراد مبتلابه فشارخون بالا به نمک حساس هستند و مصرف زیاد نمک، فشارخون را در اکثر افراد بالا می‌برد. مصرف الکل و همچنین استرس نیز از عوامل دیگر افزایش فشارخون است.

وی افزود: فشارخون بالا می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب به کلیه، چشم و چندین عارضه دیگر شود. به‌طور کل باید فرد مبتلابه فشارخون با خود مراقبتی، تحت نظر پزشک متخصص با انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی و رفتاری کم‌خطر از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
۰
۰
واقعا متاسفم؛ مطالب تكراری است

نیازمندی ها