سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

دستگیری 4 جاعل دست‌خط و امضای مسئولان

سخنگوی قوه‌قضاییه در باره پرونده بابک زنجانی گفت: این متهم در زمان دادسرا همکاری نمی‌کرد و نمی‌گفت که پول‌ها را کجا برده است و تا پایان کار نیز مشخص نشد پول‌ها را چکار کرده است. به همین منظور برای ردیابی پول‌ها در داخل و خارج اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت و هیئت‌هایی به منظور بررسی، تحقیق و ردیابی پول‌ها به برخی کشورها اعزام شدند و در داخل کشور نیز چندین بانک تحقیقات گسترده صورت گرفت.
کد خبر: ۸۱۶۷۰۹
مشخص نشد بابک زنجانی پول‌ ها را کجا برده است

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای ظهر امروز در نشست خبری خود در خصوص نامه تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر کند بودن روند رسیدگی به پرونده میلیاردر نفتی و اینکه تعدادی از نمایندگان خواستار ملاقات با متهم این پرونده در زندان شده‌اند گفت: تاکنون از هیچ نماینده‌ای نشنیده‌ام که گفته باشد متهم پرونده در زندان نیست و خیلی بعید می‌دانم که نماینده‌ای، این حرف را بزند. درباره اینکه گفته‌اند کار قابل توجهی صورت نگرفته، نمی‌دانم منظورشان چیست. انصافا از زمانی که این فرد بازداشت شده اقدامات بسیار مختلفی انجام شد و شاهد این مدعا پرونده‌ای است که در مورد وی به دادگاه رفته است به طوریکه صفحات آن به قدری زیاد است که دادگاه نمی‌داند چگونه مطالعه کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: وکلای این پرونده برای مطالعه آن باید وقت بسیاری بگذارند و در کنار این پرونده پرونده‌های دیگر را قبول نکنند.اگر می‌خواهند در پایان کار حق‌الوکاله میلیاردی بگیرند باید مانند یک کارمند روزانه 7 الی 8 ساعت به دادگاه رفته و پرونده را مطالعه کنند.

اژه‌ای در خصوص درخواست نمایندگان نیز گفت: اگر نمایندگان طبق قانون و ضوابط درخواست داشته باشند به طور قطع پذیرفته می‌شود.

بازداشت ۵ نفر به دلیل فعالیت در فتنه ۸۸

وی از بازداشت ۵ نفر به دلیل فعالیت در فتنه ۸۸ و دستگیری ۱۵ وکیل، کارمند قضایی متخلف و دلال کلاهبردار خبر داد و گفت:از این تعداد برخی در خارج و برخی در داخل کشور به سر می‌بردند و این افراد در دادگاه بدوی محکوم شده‌اند ولی با توجه به بدوی بودن رای صادره از جزئیات میزان حبس آنها معذورم.

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه پرونده جیسون رضائیان خبر داد و اظهار داشت: امروز دادگاه پرونده جیسون رضائیان برگزار شد و تاریخ جلسه بعدی برگزاری دادگاه وی و صدور احتمالی رای دادگاه متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در جهت مبارزه با فساد در داخل و خارج از این قوه گفت: در فاصله زمانی نشست خبری قبلی تا امروز 4 وکیل متخلف که اقدام به پرداخت رشوه و یا مبادرت به ارتکاب سایر جرایم داشته‌اند دستگیر شدند و علاوه بر آن 4 کارمند دستگاه قضایی و 6،7 نفر دلال نیز دستگیر شده که با جعل عنوان از مردم کلاهبرداری می‌کردند.

ساماندهی موسسات اعتباری

محسنی‌اژه‌ای در خصوص ساماندهی موسسات اعتباری و شرکت‌های تعاونی اعتبار نیز افزود: ساماندهی این موسسات در طول یکی دو هفته اخیر نیز همچنان ادامه دارد و چنانچه این موسسات در بازه زمانی اعلام شده به آنها نتواند شرایط قرار گرفتن تحت نظارت بانک مرکزی را اخذ کنند قطعا با مشکلاتی روبرو خواهند شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: شرکت توسعه میزان نیز که از جمله این موسسات است و قرار بود در بانک صادرات ادغام شود، به دلیل نپذیرفتن این ادغام توسط اعضای هیئت مدیره موضوع منتفی شد و با توجه به آنکه نتوانستند در فرصت زمانی داده شده نیز اقدامات مورد نظر را انجام دهند تعدادی از اعضای هیئت مدیره آن بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدیر تسویه برای شرکت توسعه میزان از سوی قوه قضائیه انتخاب شده است گفت: انتخاب مدیر تسویه به منظور بازپرداخت پول مردم صورت گرفته و رسیدگی به این پرونده با شکایت بانک مرکزی و مردم به ترتیب با اتهامات اخلال در نظام اقتصادی و خیانت در امانت ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: همچنین طی یک دو هفته اخیر دو سه نفر نیز به همین اتهام ممنوع‌الخروج شده و افرادی نیز تحت تعقیب قرار گرفتند که از این میان برخی در خارج از کشور هستند و در صورت عدم حضور در دادگاه به صورت غیابی محاکمه خواهند شد.

پیگیری اقدامات مجرمانه در فضای مجازی

وی همچنین با اشاره به پیگیری اقدامات مجرمانه در فضای مجازی توسط پلیس و دستگاه قضایی گفت: همچنین در مدت زمان اخیر تعدادی از افرادی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و توهین به افراد کرده بودند توسط پلیس فتا شناسایی و بازداشت شدند.

محسنی‌اژه‌ای با هشدار به مجرمان فعال در فضای مجازی تاکید کرد: کسانی که تصور می‌کنند در فضای مجازی قابل تعقیب نیستند اشتباه می‌کنند و من به آنها هشدار می‌دهم که تصور نکنند که در فضای مجازی می‌توانند اقدامات مجرمانه خود را ادامه دهند چرا که کسانی که هنوز دستگیر نشده‌اند این تصور را نداشته باشند که شناسایی نشده‌ و دستگیر نمی‌شوند و به وقت مقتضی دستگیر خواهند شد.

مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر گفت: خوشبختانه علاوه بر دستگیری خرده‌فروشان، اقدامات امنیتی و اطلاعاتی انجام شده دستگیری‌های قاچاقچیان مواد مخدر را عمدتا به سمت باندهای قاچاق عمده مواد مخدر سوق داده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه اداره اطلاعات اصفهان در یکی دو هفته اخیر تلاش خوب و قابل تقدیری را در انهدام دو باند قوی مواد مخدر انجام داد که از این دو باند بیش از 190 کیلوگرم تریاک و 160 کیلوگرم هروئین کشف و ضبط شد.

اژه‌ای افزود: همچنین در یزد نیز باندی با 900 کیلوگرم تریاک و 100 کیلوگرم حشیش منهدم گردید.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آزادی یک محکوم مواد مخدری با قرار وثیقه از زندان و دستگیری او در ایام مرخصی با یکصد و 10 کیلوگرم هروئین گفت: این فرد مدت‌ها در زندان بود و طبق نظر مسئولان ذیربط از زندان با اخذ تضمین لازم مرخصی گرفت و سر وقت به زندان بازنگشت که به همین دلیل قاضی حکم دستگیری وی را صادر کرد و در زمان دستگیری بیش از 100 کیلوگرم تریاک از وی کشف شد البته این فرد ادعا دارد مواد کشف شده مربوط به او نیست اما در هر حال او باید پاسخگو باشد.

افشای محتویات پرونده مفتوح قضایی غیرقانونی است

محسنی‌اژه‌ای در خصوص بازداشت بقایی و اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه وی پول‌های بسیاری را به خارج از کشور منتقل کرده و اینکه آیا در این پرونده نام رئیس جمهور سابق وجود دارد یا خیر، گفت: اگر کسی محتویات پرونده قضایی را که الان مطرح است، طرح کند خلاف قانون انجام داده و آقایی که نام بردید نمی‌دانم چه اطلاعاتی را از کجا گفته است.بعید می‌دانم از لحاظ قضایی صحبتی کرده باشد و شاید از لحاظ موقعیت خود در هیئت تخلفات اداری اظهار نظر کرده است. به طور قطع چنانچه از بازجویی‌های ایشان چیزی گفته باشند صحیح نیست البته نشنیده‌ام مطلبی از بازجویی‌ها نقل شده باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعلام جزئیات پرونده بقایی گفت: تا مراحل نهایی امکان اظهار نظر در مورد محتویات پرونده‌ها وجود ندارد ضمن اینکه از جزئیات پرونده اطلاع ندارم و اگر هم اطلاع داشته باشم از بیان آن معذور هستم.

وی همچنین در خصوص نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به منظور رفع هر چه سریعتر مشکلات مردم در پرونده موسسه میزان و پدیده شاندیز نیز گفت: دستگاه قضایی تلاش گسترده‌ای انجام داده تا مردم لطمه نبینند و به پولشان برسند و سعی کردیم در پرونده پدیده شاندیز و موسسه میزان پول مردم ضایع نشود اما وقتی از سوی بانک مرکزی اعلام جرم می‌شود و خود مسئولان این موسسه حاضر نیستند در یک بانک رسمی ادغام شوند طبیعی است که برخورد قضایی صورت می‌گیرد.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص پرونده فرودگاه قشم نیز افزود: این پرونده مطرح رسیدگی است و تاکنون 2 الی 3 نفر بازداشت شده‌اند و پرونده در مرحله تحقیقات دادسرایی قرار دارد و هنوز به مرحله دادگاه و صدور قرار نرسیده است.

مجازات‌های جایگزین حبس

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از بخشنامه رئیس قوه قضائیه به قضات درباره استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، میزان جرایم رشد داشته است گفت: به طور قطع از این بابت جرمی زیاد نشده است. این بخشنامه که الان بخشی از آن به قانون تبدیل شده یکی از سیاست‌های کلی دستگاه قضایی در حبس‌زدایی است و تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می‌کنیم حبس‌زدایی شود و حتی اگر بتوانیم جرم‌زدایی نیز می‌کنیم.

وی تاکید کرد: البته در مورد کسانی که بازداشتشان ضرورت ندارد قید شده که از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود. همچنین در مورد کسانی که طبق قانون باید بازداشت موقف شوند و بازداشت آنها ضروری است این بخشنامه صدق ندارد. در این بخشنامه به واحدهای قضایی توصیه شده که شرایط را برای تودیع وثیقه یا کفیل از سوی متهمان تسهیل کنند و اگر قرار است برای متهمی قرار کفالت یا وثیقه صادر شود از قبل هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد تا افراد بازداشت نشوند.

برخی مشاوره‌ها در طلاق‌های توافقی صوری است

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه یکی از محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان عالی قضایی موضوع کاهش طلاق بویژه طلاق توافقی بود گفت: موضوع طلاق یکی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن عنایت داشتند که امروز در جامعه ما هر فرد مسلمانی می‌داند که کانون خانواده هر چقدر گرمتر باشد به نفع جامعه است و اگر کانون خانواده متزلزل شود به طور قطع مشکلاتی پیش می‌آید.

اژه‌ای با بیان اینکه باید دید چه عواملی دید باعث شده تا امروز شاهد افزایش طلاق باشیم گفت: در این زمینه علاوه بر اقدامات قضایی نیازمند فرهنگسازی و بیان مضرات جدایی و طلاق از سوی رسانه ملی و افرادی که تریبون در دست دارند هستیم.

وی به موضوع طلاق توافقی اشاره کرد و گفت: طبق قانون زمانی که کار به طلاق می‌رسد باید یک نفر از خانواده زن و یک نفر از خانواده مرد با یکدیگر مشورت و جهت صلح و سازش زوجین تلاش کنند و اگر این مشاوره‌ها جواب نداد طلاق آخرین دوا و علاج است. قوه قضائیه این روزها در تلاش برای انجام یک‌سری اقدامات به منظور کاهش این مسئله است.

سخنگوی قوه قضائیه به صوری بودن برخی مشاوره‌ها در ارتباط با طلاق توافقی اشاره کرد و گفت: ما نیز قبول داریم که اکنون برخی مشاوره‌هایی که در ارتباط با طلاق توافقی ارائه می‌شود صوری است و بخشی از این اقدامات واقعی نیست و باید تلاش کنیم تا اینگونه کارها صورت نگیرد. موضوع کاهش طلاق مسئله‌ای است که از سوی دستگاه‌های مختلف اقدامات مختلف را می‌طلبد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
الله وردی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
۰
۰
برای قوه قضاییه كاری ندارد كه فهمیدنش اونم مثله بقیه ی زندانی ها بگیرینش شكنجش كنین بقیه رو چطور به حرف در میارین اونم اتوماتیك به حرف در میاد تو پشت صحنه دست خیلی ها معلومه كه تو كاره وگرنه خیلی وقته كه پولا رو شده بود. یه لحظه فكر كنین
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها