پیغام «اسد» برای سران سعودی:

برای ابراز «حسن نیت» اقدام عملی نشان دهید

شرایط منطقه و رخدادهای اخیر سیاسی و میدانی بر شرایط امنیتی سوریه تاثیر گذاشته است. با توجه به این‌که نیروهای داعش و جبهه النصره در بخش‌هایی از مناطق القلمون، زبدانی، حلب و دیرالزور با شکست‌هایی مواجه شده‌اند لذا به نظر می‌رسد بازیگران بحران سوریه درصدد بازنگری در سیاست‌های خود در مورد دولت بشار‌ اسد برآمده‌اند.
کد خبر: ۸۱۴۳۰۹
عزم جدید سوریه برای سرکوب تروریست‌ها

اظهارات اخیر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در مورد ضرورت بازنگری این اتحادیه درخصوص بحران سوریه نشان می‌دهد که راهکارهای نظامی در این کشور به بن‌بست رسیده است. از سوی دیگر بروز اختلاف در میان گروهک‌های تروریستی سوریه موجب شده است که دولت بشار اسد اوضاع سیاسی و میدانی این کشور را کاملا در اختیار بگیرد.

هماهنگی میدانی موجود میان حزب‌الله و نیروهای مردمی سوریه برای مقابله با گروهک‌های تروریستی در مناطق مرزی مشترک لبنان و سوریه به شکست استراتژی نظامی این گروهک‌ها برای سرنگونی دولت مرکزی دمشق منجر شده است.

از سوی دیگر فضای جامعه جهانی به گونه‌ای است که ادامه بحران سوریه به ناامنی در کشورهای هم‌پیمان آمریکا و غرب مانند کویت، تونس و مصر منجر می‌شود.

گروهک تروریستی داعش که با قطب‌نمای آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و قطر حرکت نظامی و امنیتی خود را ترسیم می‌کند، اکنون به‌طور سرخود فعالیت‌هایش را آغاز کرده است.

انفجارهای اخیر کویت، فرانسه و نیز عملیات تروریستی تونس ظاهرا خارج از اراده بازیگران بحران‌های منطقه‌ای صورت گرفته است لذا در مجموع علی‌رغم پراکندگی حوزه جغرافیایی گروهک‌های تروریستی در سوریه شرایط اکنون به نفع دولت بشار اسد تغییر کرده است.

حوادث اخیر در کشورهای مختلف نشان داده است که استراتژی غرب برای بازتعریف نگاه امنیتی خود در خاورمیانه با شکست مواجه شده و لذا اکنون با وجود هزینه‌های سنگین سیاسی و نظامی، این قدرت‌ها درصدد تعریف جدیدی از سیاست‌های خود در بحران‌های منطقه برآمده‌اند.

از این‌رو سفر اخیر ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و پشتیبانی مجدد کرملین از دولت بشار اسد نشان می‌دهد که بازیگران بین‌المللی سیاست‌های خود را در مورد دولت مرکزی سوریه هماهنگ کرده‌اند.

همچنین وضع میدانی سوریه اکنون به‌گونه‌ای است که هرگونه پیروزی نظامی برای گروهک‌های تروریستی غیرمحتمل به نظر می‌رسد، شکست گروهک‌های تروریستی داعش، جبهه‌ النصره و لواء التوحید در حلب، رقه، دیرالزور و حسکه نشان می‌دهد که ابتکار عمل میدانی اکنون با گذشت بیش از 53 ماه از بحران سوریه در دست نیروهای دولتی قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان نظامی، دولت سوریه اکنون با دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از هم‌پیمانان خود خواهد توانست در آینده نزدیک بخش‌های بیشتری از خاک سوریه را از وجود گروهک‌های تروریستی پاکسازی کند.

این امر نشان می‌دهد که دولت سوریه با توجه به کسب تجربه میدانی بیشتر و مردمی کردن جنگ توانسته است پیروزی‌های خود را تثبیت کند.

حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها