گفت‌وگو با طراح دکور برنامه علیخانی

ایده‌ی دکور فضایی «ماه عسل» از کجا آمد؟

تغییرات دکور برنامه «امشب» بیشتر می‌شود

تهیه‌کننده «امشب»: چرا ما را با «ماه عسل» مقایسه می کنند؟

چند وقتی است که پخش برنامه‌ای به‌قصد پرداختن به خانواده و سبک زندگی برتر از شبکه یک آغاز شده است. برنامه‌ای که از همان هفته آغازین پخش خود با انتقادها و حواشی بسیاری مواجه شد.
کد خبر: ۸۰۹۱۸۹
تهیه‌کننده «امشب»:  چرا ما را با «ماه عسل» مقایسه می کنند؟

از شباهت و نحوه انتخاب میهمانان و سوژه‌های برنامه با «ماه عسل» گرفته تا نحوه چیدمان دکور آن، که شباهت خاصی به کنسرت خواننده‌ زن مشهور انگلیسی داشت.


بنابراین تنها سوالی که مخاطبان پس از تماشای این برنامه، در ذهنشان ماند این بود که اصلا این برنامه چرا و با چه انگیزه‌ای ساخته شده است. در گفت‌وگوی چالشی که با محمدرضا ماندگاران، تهیه‌کننده این برنامه داشتیم سعی کردیم به سوالات و حواشی مذکور بپردازیم و علت اصلی ساخت این برنامه را جویا شویم.


با توجه به نقدها و نظراتی که تا الان نسبت به برنامه«امشب» شکل گرفته، آیا این برنامه قصد تقلید از برنامه «ماه عسل» را دارد؟

ماه عسل بدون شک از برنامه‌‌های موفق صدا و سیما محسوب می‌شود و برای همین طبیعی به نظر می‌رسد که هر برنامه‌ای که مثل ماه عسل قرار باشد مردم را به عنوان مهمان دعوت کند در معرض این قیاس قرار بگیرد. ماه عسل در این سال‌ها مخاطبش را پیدا کرده و چیزی که تا الان دیده‌ایم نشان می‌دهد که مخاطب ما با مخاطب این برنامه هم پوشانی زیادی ندارد. در عین حال که به هیچ وجه تقلیدی صورت نگرفته و اگر قرار بود که این برنامه تقلیدی از «ماه عسل» یا هر برنامه دیگری باشد چه لزومی به تولیدش بود؟ تشابهی میان ساختار این دو برنامه وجود ندارد؛ چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ ساختار.

این برنامه تنها قصد دارد به سبک زندگی ایرانی، اسلامی بپردازد. هر چند برنامه‌ای تا بخواهد روی روال بیفتد زمان می‌برد اما تقریبا در همین یک ماه هم توانستیم به بخشی از اهدافمان برسیم. شاید دوستان در قسمت دعوت از میهمانان تشابهی میان این دو برنامه احساس می‌کنند امادر نوع نگاه به آن‌ها بسیار متفاوتیم و مهم این نگاه است.

اما شما حتی در نحوه معرفی میهمانان و هنگامی به استودیو وارد می‌شوند هم کاملا مطابق «ماه عسل» عمل کرده‌اید.

نمی‌دانم چه اصراری است که این دو برنامه را شبیه به هم نشان دهند. شما به شباهت در ورود مهمان‌ها اشاره کردید در حالی که در این بخش ایده‌ای که ما به کار بردیم پیش از این در جایی از تلویزیون به کار نرفته است. مهمان برنامه سه دقیقه خودش به تنهایی رو به دوربین می‌ایستد و از مسیر موفقیتش صحبت می‌کند. بنابراین فکر نمی‌کنم که مطابق برنامه‌‌های دیگر، میهمانانمان را معرفی کرده باشیم.

از آن‌جایی که این برنامه روی سوژه‌های اجتماعی تمرکز دارد، تفاوتش‌ با دیگر برنامه‌های سوژه محور چیست؟

ما برنامه‌ای روتین در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده هستیم. نمی‌خواهیم دنبال سوپر استارها برویم و برنامه‌مان را به واسطه حضور آن‌ها پر بیننده کنیم. هر چند از افراد سرشناس هم در این برنامه استفاده خواهیم کرد و از جنبه‌‌های اجتماعی به آن‌ها نزدیک می‌شویم ولی همچنان تاکیدمان روی خانواده و مسائل اجتماعی است. اتفاقی که در برنامه‌های دیگر تلویزیون افتاده، این است که رویکرد برخی تهیه‌کننده‌ها استفاده از افراد مشهور برای پربیننده‌ کردن برنامه است اما هدف ما این نیست.

ما سعی می‌کنیم از دورترین روستاهای کشورمان هم میهمان دعوت کنیم تا مردم خودشان را در این برنامه ببینند و احساس کنند. اگر هم در این چند قسمت از آدم‌های معروفی دعوت کردیم، سعی کردیم به سوژه‌های دیگر هم بپردازیم و آن‌ها را با میهمانان مشهور تطبیق دهیم. بنابراین به شکل تک بعدی قرار نیست به آدم‌های مشهور بپردازیم. حتی در برنامه‌‌ای هم که پژمان جمشیدی را دعوت کرده بودیم، یک جوان موفق را که نفر اول کنکور بود، در برنامه شرکت دادیم. در نهایت برنامه به این شکل نیست که بیشتر از چهره‌ها استفاده کند، اتفاقا بیشتر میهمانان ما از میان مردم معمولی بوده‌اند.

نگاه مخاطبان نسبت به رویکرد و ساختار این برنامه تا الان به چه شکل بوده است؟

انتقادهایی به برخی از قسمت‌های برنامه وجود داشته است. مثلا اگر در برنامه‌ای به میهمانان حرفی زده شده، مردم واکنش نشان دادند و مخالفت و موافقت خودشان را با ارسال پیامک‌ها یا با تماسی که با برنامه داشتند اعلام کردند. تمام پیامک‌ها را می‌خوانیم و در اتاق فکرمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا از نقدهای آن‌ها بیشتر استفاده کنیم. در قسمت نظرات مخاطبان هم اگر دقت کرده باشید ما پیامک‌‌های مخاطبان را به شکل گرافیکی جدید نشان دادیم و نظرات مثبت یا منفی مردم را روی آنتن پخش کردیم.

سوژ‌ه‌های برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟ آیا سوژه‌ها سفارشی است و کسی توصیه می‌کند که سراغ فلان سوژه بروید یا همگی ماحصل تحقیقاتِ اتاق فکر خودتان است؟

چند تیم هستند که به ما میهمان‌ها و سوژه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کنند. حتی برای برخی از سوژه‌ها تحقیقات میدانی داریم و تیم پژوهشی برنامه در شهرستان‌های مختلف برای کشف سوژ‌ه‌ها حضور دارد. اما با این حال اگر مخاطبان سوژه‌های بکر و قابل توجهی را در پیامک‌هایشان برای ما ارسال کنند به سراغ آن‌ها هم خواهیم رفت.

یکی دیگر از مسائل حاشیه‌‌ای این برنامه، الهام گرفتن از دکور کنسرت یکی از خوانندگان در آن است. شاید الهام گرفتن عبارت درستی نباشد چون که اساسا تیم برنامه‌ساز اطلاعی از این شباهت نداشته است. قسمتی از دکور ما که در آن از آباژورهای متعددی استفاده کردیم شباهت زیادی به دکور یکی از کنسرت‌ها داشت. هر چند که نقطه مشابهت دکور این برنامه فقط در استفاده و شیوه چیدمان‌ آباژورها بوده اما تغییراتی را در دکورمان انجام داده‌ایم و با شروع ماه مبارک هم این دکور تغییرات بیشتری خواهد داشت.

چه شد که برای اجرای این برنامه سراغ علی ضیا رفتید؟

آقای ضیا یکی از مجریان توانمند رسانه ملی است. او با برنامه سال تحویل 94، از شبکه 3 به شبکه 1 منتقل شد و به نظرم بهترین گزینه برای اجرای این برنامه است.

پخش این برنامه تا کی ادامه خواهد داشت؟

«امشب» برنامه‌ای شبانه است که سری اول آن تا قبل از محرم ادامه خواهد داشت. با این تقاوت که در ماه رمضان به‌جای چهارشنبه شب‌ها، یک‌شنبه‌ها برنامه خواهیم داشت. یعنی «امشب» در ماه مبارک یک‌شنبه و دوشنبه در همان ساعت پخش خواهد شد. (روزنامه صبا)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
فهیمه
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
۰
۰
سلام برنامه خیلی خوبیه شباهتی به ماه عسل نداره این طرفدارا احسان علیخانی هستند كه علی ضیارو میبینن یاد احسان میفتن
هانیه
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
۰
۰
این ماه عسل چی داره كه بایدهرسال باشه به خداخسته شدیم عوضش كنید
تارا
United States
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
۰
۰
خواهشن ماه عسل و مجری توانمندشو با هیچ برنامه و مجری مقایسه نكنید....
ساسان
United States
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
۰
۰
اره دیگه این جور برنامه ها از ماه عسل تقلید میكنن دیگه ما رو برنامه خوب و دوست داشتنی ماه عسل تاسب داریما دفه اخرتون باشه ماه عسلو همه جا دخالت میدین

نیازمندی ها