به دنبال تهدید اخیر یکی از مقامات عربستان سعودی مبنی بر این‌که اگر توافق هسته‌ای با ایران، رضایت‌بخش نباشد ریاض همه گزینه‌ها را روی میز دارد و ممکن است به سمت سلاح اتمی برود، فرید زکریا، روزنامه‌نگار و تحلیلگر برجسته مسائل بین‌الملل، چنین تهدیداتی را توخالی دانست و تاکید کرد: عربستان حتی یک اتومبیل نیز نساخته است بنابراین ریاض قرار نیست بمب اتم بسازد.
کد خبر: ۸۰۷۲۹۳

به گزارش تسنیم، زکریا با اشاره به این‌‌که عربستان اساسا کشوری تک‌محصولی است و سررشته‌ای از صنایع دیگر ندارد، افزود: «عربستان می‌تواند زمین را سوراخ کرده و از آن نفت بیرون آورد، اما کمتر کار دیگری است که قادر باشد انجام دهد. درآمدهای نفتی ۴۵ درصد از تولید ناخالص این کشور را تشکیل می‌دهد، رقم استراتژیکی که بالاست، بسیار بیشتر از دولت‌های نفتی چون نیجریه و ونزوئلا. نفت تقریبا ۹۰ درصد از درآمدهای دولت سعودی را تشکیل می‌دهد.

با وجود چند دهه سرمایه‌گذاری گسترده دولتی،‌ یارانه‌های هنگفت و انرژی ارزان، تولید تنها ۱۰ درصد از تولید ناخالص عربستان را تشکیل می‌دهد.»زکریا در ادامه می‌نویسد که سیستم آموزشی عقب‌مانده عربستان توان پرورش دانشمندان هسته‌ای را ندارد و منابع انسانی این کشور نیز با توجه به این‌که بخش اعظم کارها را در این کشور خارجی‌ها اداره می‌کنند نمی‌تواند یک برنامه هسته‌ای محرمانه را تأمین کند.در ادامه امکان خرید بمب هسته‌ای بررسی می‌شود: «اما آیا عربستان سعودی نمی‌تواند یک بمب هسته‌ای بخرد؟ این نیز بسیار نامحتمل است. چنین تلاشی باید به صورت محرمانه و تحت تهدید تحریم‌ها، تلافی‌جویی غربی و شناسایی انجام شود. عربستان سعودی در صنعت انرژی، احداث زیرساخت‌ها، صادرات نفت و خرید کالا و خدمات بشدت به خارجی‌ها و شرکت‌های آنها وابسته است. اگر مانند ایران و کره‌شمالی تحت‌فشار قرار گیرد، سیستم اقتصادی آن از هم خواهد پاشید.» این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزوده است: اغلب ادعا می‌شود پاکستان سلاح هسته‌ای به عربستان خواهد فروخت که این نامحتمل است.زکریا در انتها می‌نویسد: «پیش‌بینی من این است، هر آنچه درباره برنامه هسته‌ای ایران رخ دهد، عربستان از اکنون تا ده سال بعد بمب هسته‌ای نخواهد داشت؛ چون نمی‌تواند.»البته زکریا می‌داند که برنامه هسته‌ای ایران به هرچه ربط داشته باشد به بمب اتمی ربط ندارد.

مساله ایران دانش هسته‌ای صلح آمیز و نتایج علمی آن است؛ دانشی که به طرز معناداری قدرت ایران را در عرصه‌های تولید انرژی، تولید علم و... ارتقا می‌دهد؛ وگرنه پاکستان هم بمب اتمی آزمایش کرد، اما واکنش بین‌المللی چندانی ایجاد نشد. بمب اتمی یک چیز است، دانش هسته‌ای صلح آمیز چیز دیگر. دانش هسته‌ای در ایران ارتقای کشور و قرار گرفتن در ترازی بالاتر است و تمام تلاش‌های 1+5 برای مانع شدن از این جایگاه جدید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها