در پی افشاگری پاول درباره تسلیحات هسته ای اسرائیل

جان کربی از پاسخ درباره کلاهک های هسته ای اسرائیل طفره رفت

رسانه‌های خبری چند روز پیش خبری منتشر کردند که جامعه بین‌الملل و نهادهای نظارتی بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در ادعایی خنده دار اعلام کرد رژیم صهیونیستی به منظور اندازه‌گیری اثرات حمله فرضی به شهرک‌نشین‌ها و محیط اطراف آن، ده‌ها بمب رادیواکتیو موسوم به «بمب کثیف» را آزمایش کرد.
کد خبر: ۸۰۶۷۶۵
آزمایش اتمی رژیم‌صهیونیستی؛ جامعه‌بین‌المللی در سکوت

این روزنامه قصد دارد با بیان این جملات، هدف از انجام این آزمایش‌ها را دفاعی اعلام کند در حالی که آزمایش بمب در هر صورت اتفاقی تهاجمی است. از سوی دیگر بررسی اثرات این گونه حملات باید اقدامات پیشگیرانه را تقویت کنند نه متوسل شدن به روش‌های جنگی.

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از پروژه موسوم به «میدان سبز» که از سال ۲۰۱۰ در رآکتور هسته‌ای «دیمونا» آغاز شده، اقدام به منفجر کردن دست‌کم ۲۰ بمب کرده است. این 20 انفجار آزمایشی با مواد انفجاری‌ بین 250 گرم تا 25 کیلوگرم با ماده رادیواکتیوی موسوم به 99 ام‌تی‌سی (99 MTC) انجام شده است. براساس این گزارش، بیشتر انفجارهای بمب کثیف در صحرای نقب و همراه پروژه میدان سبز در مرکز تحقیقات هسته‌ای دیمونا انجام شده است. در پایان این گزارش آمده است تشعشعات زیادی در مرکز انفجارها اندازه‌گیری شده و سطح کمی از ذرات رادیواکتیوی به وسیله باد پخش شده است. این موضوع نشان می‌دهد حتی اگر بنا به ادعای صهیونیست‌ها این آزمایش ها دفاعی باشد، ذرات رادیو اکتیو منتشر شده در محیط اثرات مخرب خود را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر هاآرتص گزارش داد، شش آزمایش داخلی دیگر هم موسوم به خانه قرمز انجام شده تا میزان تاثیر مواد رادیواکتیوی باقی مانده در فضای مکان‌های عمومی شلوغ سنجیده شود.

بمب‌های کثیف و اثرات آن

بمب کثیف یا بمب پخش‌کننده مواد رادیواکتیو از نظر تئوری بسیار ساده است: یک ماده منفجره معمولی مانند TNT همراه با مواد رادیواکتیو در یک محفظه قرار گرفته‌اند. این بمب نسبت به یک بمب هسته‌ای بسیار ساده‌تر، ارزان‌تر و کم‌اثرتر است و البته از قابلیت تخریب انفجاری و آسیب‌های تشعشعی نیز برخوردار است. بمب کثیف نوعی ماده منفجره است که به منظور پراکنده کردن مواد خطرناک رادیواکتیو در سطحی وسیع طراحی شده است. قوی ترین قدرت تخریبی یک بمب کثیف، آسیب‌های ناشی از پرتوهای رادیواکتیو نیست، بلکه ترس و اضطراب شدید ناشی از آن است.

بمب کثیف بیشتر از آن‌که شبیه به یک بمب هسته‌ای با قدرت تخریب بالا باشد، به یک بمب با مواد منفجره معمولی شبیه است، ولی ترس از ترکیبات آن می‌تواند مردم را به سر حد مرگ بکشاند، همانند خطر سیاه زخم در ایالات متحده که در سال ۲۰۰۱ روی داد و با وجود آن‌که فقط تعداد اندکی از مردم مبتلا شدند، تمامی شهروندان ایالات متحده شرایطی پر اضطراب و ترسناک را تجربه کردند.

اما خطرات این گونه بمب‌ها تنها در اثرات روحی و روانی آن خلاصه نمی‌شود. اثر تخریبی طولانی مدت این نوع بمب‌ها، تشعشع مواد رادیواکتیو است. این پدیده در بدن انسان تولید خطر بسیاری می‌کند. زیرا جریان الکتریکی ناشی از حرکت یون‌ها می‌تواند واکنش شیمیایی غیرطبیعی را در سلول‌های بدن آغاز کند. علاوه بر اینها، این یون‌ها ممکن است مولکول‌های DNA را که حاوی کدهای ژنتیکی انسان هستند، مورد حمله قرار داده و آن را بشکنند. سلولی که رشته DNA آن شکسته شد، یا می‌میرد و یا مولکول DNA خودش را به شکل دیگری ترمیم می‌کند که با شکل پیشین خود متفاوت است و به آن جهش ژنتیکی می‌گویند. اگر بسیاری از سلول‌ها بمیرند، بدن دچار بیماری‌های مختلف می‌شود. ولی اگر DNA جهش کند، سلول ممکن است سرطانی شود و سرطان در بدن پخش‌شود.

نکته تاسف بارتر در مورد این بمب‌ها این است که هنوز ماده دارویی مشخصی برای درمان اثرات این مواد رادیو اکتیو یافت نشده است. در این میان باید به اثرات اقتصادی این بمب‌ها نیز اشاره کرد. پس از انفجار این بمب‌ها در یک محیط یا منطقه، آن محل باید تا پاکسازی کاملا بسته باشد. اگر این انفجارها در مناطق تجاری و اقتصادی انجام گیرد، خسارات مالی فراوانی به همراه خواهد داشت. حتی گفته می‌شود پس از پاکسازی آن مکان، اثراتش ممکن است برای افراد مضر باشد.

معیارهای دوگانه

انجام این آزمایش از سوی صهیونیست‌ها از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که کاملا با سکوت جامعه بین‌الملل مواجه می‌شود. سکوتی که بار دیگر به صراحت نشان می‌دهد نهادهای بین‌المللی همواره با معیاری دوگانه درباره کشورهای مختلف داوری می‌کنند. آمریکایی‌ها درحالی مدعی مبارزه با تروریسم هستند که خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریست حمایت می‌کنند. ازسوی دیگر اسرائیل درحالی از خطر ایران هسته‌ای سخن می‌گوید که خود در پناه آمریکا و نهادهای بین‌المللی دست به تولید سلاح‌های کشتار جمعی زده و به صورتی کاملا آزاد بدون هیچ گونه نظارتی دست به انجام آزمایش‌های اتمی می‌زند.

این درحالی است که اسرائیل از یک سو خود به داشتن تسلیحات هسته‌ای اعتراف کرده و از سوی دیگر به معاهده ان‌پی‌تی نپیوسته است. تاکنون بارها کشورهای خاورمیانه از یک «خاورمیانه خالی از سلاح‌های کشتار جمعی» صحبت کرده و در سازمان ملل متحد نیز تلاش کرده‌اند نشست‌هایی را با این موضوع تشکیل دهند اما هربار با کارشکنی آمریکا مواجه شده‌اند. نهادهای بین‌المللی طی این سال‌ها بارها ثابت کرده‌اند که دنباله رو سیاست‌های کاخ سفید و تل‌آویو هستند و با معیار دوگانه خود، دیگران را ارزیابی می‌کنند. اما کمتر کسی است که دیگر این معیارهای دوگانه را قبول داشته باشد. موید این مطلب نظرسنجی است که اخیرا از میان کشورهای عرب خاورمیانه انجام شده است. اعراب که بخش زیادی از جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند، بر این باورند که اسرائیل تهدید اصلی این منطقه است. این نظرسنجی نشان داد محبوبیت ایران در میان اعراب طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها