علت مسمومیت شدید 36 زائر عربستانی در مشهد که مرگ چهار نفر از آنها را رقم زد، سمپاشی طبقه پنجم هتل با قرص «آلومینیوم فسفید» اعلام شد.
کد خبر: ۸۰۶۵۴۸
انتشار گاز ‌آلومینیوم فسفید؛ عامل مرگ 4 زائر عربستانی

به گزارش جام‌جم، این زائران که در قالب تور 60 نفره از عربستان به مشهد سفر کرده بودند و در هتل توحید این شهر در خیابان امام رضا(ع) اقامت داشتند روز شانزدهم خرداد دچار حادثه مسمومیت شدند. 36 نفر از آنها که مرد، زن وکودک بودند و دچار مسمومیت شدید شده بودند برای درمان به بیمارستان امام رضا(ع) این شهر اعزام شده اما با توجه به تلاش پزشکان دو کودک و یک دختر نوجوان تسلیم مرگ شدند. این در حالی بود که کودک دیگری نیز در بیمارستان دیگری فوت کرد و تعداد کشته‌گان این حادثه به چهار نفر رسید. با تشکیل پرونده قضایی و همزمان با شروع تحقیقات پلیس، ماموران به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد سمپاشی در طبقه پنجم این هتل باعث این حادثه شده است.

دکتر عبدالله بهرامی، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) درباره آخرین وضع بیماران گفت: دیروز 23 نفر از بیماران مرخص شدند. 9 نفر همچنان بستری هستند و وضع جسمانی‌شان رضایتبخش است.

سه روز پس از حادثه، مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این حادثه در پی سمپاشی طبقه پنجم یک هتل در مشهد برای دفع حشرات اتفاق افتاده بود به این ترتیب که گازهای متصاعد شده ناشی از سمپاشی اتاق‌ها از طریق کانال‌های تاسیسات به محل اسکان زائران نشت کرده و منجر به مسمومیت تعدادی از آنان شد.

علت حادثه چه بود

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به این‌که سمپاشی هتل‌ها و مراکز اقامتی آخرین راهکار برای دفع حشرات و جانوران موذی است، گفت: صاحبان این مراکز پیش از سمپاشی، باید نسبت به بهسازی محیط، بررسی‌های کنترلی و امنیتی، بهسازی سیستم‌های دفع فاضلاب و زباله اقدام کنند.

علی‌اصغر حسنی در ارتباط با اقدامات انجام شده در هتلی که جمعی از زائران عربستانی دچار مسمومیت شدند، اظهار کرد:‌ بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، همکاران بهداشت محیط در محل حاضر و نسبت به بررسی علت این مسمومیت اقدام کردند.بر اساس بررسی‌های انجام شده، مسئولان هتل در طبقه پنجم این هتل اقدام به سمپاشی با استفاده از قرص آلومینیوم فسفید (سموم ارگانه فسفره) کرده بودند که گاز ناشی از این سم به دیگر طبقات منتقل و سبب مسمومیت تعدادی از زائران عرب زبان شده است. وی خاطرنشان کرد: همکاران بهداشت محیط ضمن بررسی، با همراهی نیروهای قضایی نسبت به پلمب اتاق‌های هتل و انتقال مسافران به دیگر هتل‌ها نیز اقدام کردند.

آزمایش‌ها در تهران

به گزارش خبرنگار صدا و سیما، دادستان کل کشور نیز دیروز در حاشیه همایش روحانیت و قرآن در دستگاه قضا در جمع خبرنگاران در رابطه آخرین وضع پرونده هتل توحید گفت: نمونه‌ها برای سم شناسی به تهران ارسال شده و امیدواریم ظرف روزهای آ‌ینده بتوانیم ابعاد جدیدی از موضوع را اعلام کنیم. در مورد این که‌موضوع عمدی یا از روی غفلت یا به علت استفاده از سموم‌کشنده حشرات بوده است فعلا نمی‌توان به طور قطع صحبت کرد و شاید ظرف ساعات آینده بتوان در این مورد اظهار نظر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات پیگیر این موضوع هستند و باید مراقب سوءاستفاده‌ها باشیم تا از آن بهره‌برداری نشود. فعلا پنج نفر در بازداشت هستند و هتل هم پلمب شده تا تحقیقات با دقت انجام شود. البته سم به تهران ارسال شده تا سم‌شناسی روی آن انجام شود.

به گزارش فارس ، وزارت خارجه عربستان سفیرایران در ریاض را فرا خواند، در همین رابطه کنسولگری عربستان در تهران نیز دیروز اعلام کرد برای پیگیری این حادثه و محاکمه مسئولان هتل ایرانی وکیل گرفته است.

طی سه روز گذشته برخی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس با حضور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از بیماران عیادت کرده و با بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز همدردی کردند.

آلومینیوم فسفید چیست؟

آلومینیوم فسفید معروف به قرص برنج یک ترکیب شیمیایی است که با فرمول AlP شناخته می‌شود.این قرص به‌دلیل داشتن ترکیب خطرناکی از فسفیدها در صورت مصرف خوراکی یا بوییدن، توسط انسان موجب ایجاد عوارض حاد گوناگون و در نهایت مرگ سریع و زجرآور می‌شود. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند. در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها