نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) در مقر این نهاد بین المللی در وین آغاز می شود.
کد خبر: ۸۰۵۸۸۵
آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس از امروز در وین

قرار است امروز بیانیه مقدماتی «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوعات این نشست پنج روزه قرائت شود.

در این دوره از نشست فصلی شورای حکام آژانس، قرار است گزارش 2014 همکاری های فنی آژانس، گزارش اجرای پادمان 2014، گزارش حادثه فوکوشیما، اجرای پادمان در کره شمالی، سوریه و ایران بررسی شود.

'یوکیا آمانو' مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی 29 ماه می (8 خرداد ماه جاری) جدیدترین گزارش خود را درباره برنامه هسته ای ایران به اعضای شورای حکام آژانس ارائه کرد که نخستین گزارش وی پس از بیانیه لوزان سوئیس بود.

در این گزارش به ملاقات مدیرکل آژانس با 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران در نیویورک و سپس ملاقات با معاون او در وین اشاره شده است؛ دیدارهایی که عمدتا به همکاریهای ایران و آژانس و نحوه پیشبرد مسایل اختصاص دارد.

این گزارش همچنین نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است.

'رضا نجفی' سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد از انتشار جزییات و موضوعات تکراری در این گزارش به خبرنگاران گفت: متاسفانه گزارش مجددا همراه با جزییات فنی و غیرضروری شامل اشاره به مکانها، تعداد سانتریفیوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غنی شده و غنی نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکرر، نمونه برداریها و نتایج آنها است و همانطور که بارها اعلام شده این رویه مورد اعتراض جنبش عدم تعهد بوده، ولی آژانس به کار خود ادامه داده است.

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته و از آنجا این موضوع حائز اهمیت است که در توافق نهایی نیز آژانس همین وظیفه را برعهده خواهد داشت؛ وظیفه ای صرفا فنی و حرفه ای که منجر به رفع تحریم ها در روز اجرای توافق خواهد شد.

نجفی با مقایسه این گزارش با گزارش های قبلی تصریح کرد: آژانس هیچ مطلب جدیدی در رابطه با اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد و به جز تکرار محتویات گزارش های قبلی که البته اعداد و ارقامش تغییر کرده مطالبش همان موضوعات قبلی هستند.

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مطالعات ادعایی و ابعاد احتمالی نظامی (PMD) گفت: آژانس بار دیگر در یک بخش از گزارش به تکرار این مساله پرداخته که از دید ایران تکرار آنها نه تنها بر اعتبار این ادعاها نمی افزاید بلکه نشان از بی خاصیت شدن این بخش از گزارش آژانس دارد به ویژه آنکه تلاش کرده است تا فعالیتهای معمول در یک سایت از قبیل جابجایی چند وسیله نقلیه را جزو تحولات قلمداد کند؛ گویی چون ماهواره های جاسوسی بر یک مکان خاص متمرکز شده اند و ایران باید فعالیتهای عادی و روزمره در آنجا را تعطیل کند که البته این خیالی باطل است.

نجفی در مورد اجرای اقدامات عملی توافق شده براساس «چارچوبی برای همکاری» و جلساتی که بین ایران و آژانس برگزار شده است با تاکید بر پیشرفت این مذاکرات گفت: آژانس پس از جلسه قبلی در بیانیه ای رسمی مباحث را «سازنده» توصیف کرده بود. بنظر ما این بخش از گزارش مدیرکل ناقص و ناتوان از انعکاس واقعیات بوده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها