شناسایی۳۰۰ هزار حفاری غیرمجاز

نجات آب در زیر زمین هم کلید خورد

مشاور وزیر نیرو با اعلام وجود ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز به منظور برداشت آب در کشور گفت: ذخیره سدهای کشور ۲۷.۵ میلیارد مترمکعب است.
کد خبر: ۸۰۴۹۴۱
نجات آب در زیر زمین هم کلید خورد

محمد حاج رسولی ها از وجود ۷۸۰ هزار حلقه چاه در کشور خبر داد و به تدوین طرحی برای ساماندهی چاه های عمیق اشاره کرد و گفت: در این خصوص چاه ‌هایی که مضر در بحش مسائل عمومی نبوده و مشکلات حریم نداشته باشند و یا مربوط به قبل از سال ۱۳۸۵ بوده و با ظرفیت محدودی در حال ارائه خدمات در بخش صنعت و کشاورزی است، مدنظر است.

مشاور وزیر نیرو از وجود افزون بر ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور نیز خبر داد و افزود: این تعداد شامل ۲۰۰ هزار حلقه چاه نیمه عمیق و افزون بر ۱۰۰ هزار چاه عمیق است. برای چاه ‌های نیمه‌ عمیق که متاثر از آب ‌های سطحی هستند و پروانه دادن برای آنها مضر نخواهد بود و در بارندگی‌ های متوالی مجددا تغذیه آبخوان دارند، نیز با ظرفیت محدودی مجوز صادر خواهد شد.

حاج رسولی ها میزان آب موجود در سدهای کشور را هم اکنون ۲۷.۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۴ درصد کمتر است.

وی درباره تامین آب شرب گفت: به لحاظ نقطه ‌ای تامین آب شرب شهرها دارای حساسیت است.

این مقام مسئول با یادآوری میانگین بارش سال جاری که ۱۸۲ میلیمتر بوده، افزود: این مسئله باعث کاهش جریان های سطحی و کاهش ذخایر سدها شده است.

مشاور وزیر نیرو همچنین در خصوص صرفه جویی و مصرف بهینه که بیشتر در بخش خانگی مورد تاکید است، گفت: از بین رفتن چاه در بخش کشاورزی تنها ممکن است اراضی محدود زیرپوشش آن را دچار خسران کند، اما در بخش شرب می تواند یک کانون جمعیتی را دچار مشکل آب کند و به این دلیل صرفه جویی در این بخش اولویت دارد.

حاج رسولی ها با اعلام اینکه طرح احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی آب کشور هم در دستور کار وزارت نیرو است، افزود: ۵۰ هزار حلقه چاه آب در کشور هوشمند شد.

وی با تاکید بر پیگیری جدی نصب تجهیزات اندازه گیری برداشت از چاه های مجاز آب افزود: در آب های سطحی هم بنا به نظر کارشناسان باید از ابزارهای اندازه گیری استفاده شود تا در سال های آینده وضعیت بحرانی آب های زیرزمینی در منابع آب سطحی کشور تکرار نشود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
قریب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
۰
۰
برای تغذیه منابع زیرزمینی آب:هدایت آبهای سطحی منازل ومعابرشهری وروستایی به عمق باید بررسی شود ،گرچه دیده شده درحالیكه جداسازی شبكه های آب وفاضلاب در دستوركار مدیران شهری قرارگرفته .متاسفانه شركتهای آبفارجمع آوری مختلط این مجموعه را درروستاها باجدیت ادامه میدهند واین همه تفاوت دیدگاه درنگاه مدیران جای تامل دارد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها