جام جم گزارش می دهد

هفته داغ تجارت کنکور

موج‌سواری روی آمال و آرزوهای کنکوری‌ها، این روزها به شغلی نان و آبدار تبدیل شده، کمتر از یک هفته به شروع کنکور سراسری، باقیمانده است و در همین مدت کوتاه، تجارت کنکور داغ‌تر از همیشه می‌تازد.
کد خبر: ۸۰۴۹۱۳
هفته داغ تجارت کنکور

در این اوضاع، خیلی از موسسات کنکور و مشاوران تحصیلی به دنبال صید ماهی‌های بزرگ هستند و اصلا با رقم‌های پایین، راضی نمی‌شوند.

در بسیاری از مدارس و بخصوص در مدارس غیرانتفاعی، تب برگزاری «همایش‌های جمع‌بندی» داغ شده است.

همایش جمع‌بندی، یعنی معلم هرچه را در طول یک سال به دانش‌آموزان آموزش داده است، حالا در طول چند ساعت همان آموزش‌ها را خلاصه‌وار به دانش‌آموزان ارائه می‌کند و بابت همین کار، مبالغ هنگفتی را از داوطلب می‌گیرد.

یکی از شهروندانی که دخترش تا چند روز دیگر باید در گروه علوم تجربی در آزمون سراسری شرکت کند، به جام‌جم می‌گوید: در یکی از همایش‌های جمع‌بندی، یکی از معلمان مشهور تهران بابت هفت ساعت تدریس در همایش جمع‌بندی، مبلغ 600 هزار تومان از هر دانش‌آموز دریافت می‌کند.

باید توجه داشت اغلب این همایش‌ها در سالن‌های چند صدنفری برگزار می‌شود. حال اگر فرض کنیم در هر همایش، فقط هزار دانش‌آموز، هر کدام مبلغ 600 هزار تومان پرداخت کنند، آن وقت می‌بینیم طی برگزاری یک همایش جمع‌بندی، مبلغی حدود 600 میلیون تومان از کنکوری‌ها دریافت می‌شود.

مادر یکی از کنکوری‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از مشاوران تحصیلی مدرسه، برای ارائه برنامه درسی در طول همین یک هفته مانده به کنکور، مبلغ 300 هزار تومان از هر دانش‌آموز می‌گیرد.

این که داوطلب چه ساعتی بیدار شود و در طول روز چند ساعت و چه درس‌هایی را بخواند، محتوای این برنامه یک هفته‌ای را تشکیل می‌دهد. در شرایطی که ارائه مشاوره تحصیلی، از جمله وظایف بدیهی و تعریف شده هر مشاور مدرسه است، اما برخی مشاوران شناخته شده و معروف، برای ارائه برنامه‌های درسی در روزهای پایانی کنکور، مبالغ نجومی از خانواده‌ها طلب می‌کنند.

در یکی دیگر از این همایش‌های جمع‌بندی، حتی وعده داده شده است جای خواب و اقامت هم برای شهرستانی‌ها در نظر گرفته‌اند. در برخی سایت‌های ارائه تخفیف نیز حضور در این همایش‌ها با هزینه کمتر برای داوطلبان مهیا شده است و در همایشی دیگر هم عنوان شده جزوه‌های خیلی کوتاه، ولی کاربردی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

«این همایش‌ها مانند یک آمپول کل کنکور رو به شما تزریق می‌کنند» این هم عین تبلیغ یکی از همین همایش‌های جمع‌بندی است که در کنار این وعده، ده‌ها دلیل مختلف نیز برای مفید بودن این همایش‌ها عنوان کرده است.

در همایشی دیگر هم ادعا شده که «45 درصد از ریاضی کنکور را تضمین کنید».

همچنین «آموزش کامل تکنیک‌های تست‌زنی مهندسی معکوس» هم تبلیغ دیگری است که این روزها از آن زیاد می‌شنوید. در این روش ادعا می‌شود از خصوصیات ذهنی طراح سوال برای رسیدن به پاسخ درست کمک گرفته می‌شود.

اگر در سطح شهر هم قدمی بزنید و به‌خصوص از نزدیکی موسسات کنکور بگذرید، با حجم زیادی از برگه‌های تبلیغاتی روبه‌رو می‌شوید که هر کدامشان مدعی هستند در همین زمان کوتاه باقی‌مانده تا کنکور، معجزه می‌کنند و داوطلب را به رشته و دانشگاه مدنظرش می‌رسانند.

نمونه این ادعاها را می‌توانید در آگهی روزنامه‌ها یا در فضاهای مجازی ببینید؛ طوری که این روزها خیلی‌ها تلاش می‌کنند از این تجارت میلیاردی روزهای آخر کنکور، سهمی داشته باشند و از این سفره پرنعمت، بی‌نصیب نمانند.

اما واقعیت این است که در طول این یک هفته، معجزه خاصی اتفاق نمی‌افتد. سطح معلومات داوطلب، همان تلاش‌هایی است که در طول یک سال اخیر کرده و در این مدت یک هفته‌ای نیز سواد داوطلب با هر وعده و وعیدی، تغییر شگرفی نخواهد کرد.

سازمان سنجش: فقط کتاب درسی را بخوانید

در حالی که این یک هفته مانده به برگزاری کنکور را باید روزهای طلایی فعالان تجارت کنکور به حساب آورد، اما مشاور عالی سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند در این روزهای پایانی، فقط خواندن کتاب‌های درسی کفایت می‌کند و داوطلب می‌تواند با خواندن دقیق همین کتاب‌ها، به نتیجه دلخواهش برسد.

حسین توکلی خاطرنشان می‌کند: ما نمی‌توانیم به مردم تکلیف کنیم به این همایش‌ها و جلسات مشاوره بروند یا نروند، ولی می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که تجربه سال‌ها برگزاری کنکور اثبات کرده است اگر داوطلب فقط بر مطالب کتاب درسی تمرکز کند و آن را ملاک مطالعه‌اش قرار دهد، هیچ نیازی به هزینه‌های اضافی ندارد و می‌تواند نتیجه مطلوبی از کنکور بگیرد.

به گفته توکلی، حتی اگر داوطلبی می‌خواهد معلومات فعلی‌اش را بسنجد، باز هم نیازی به پرداخت هزینه اضافی ندارد و همین داوطلب می‌تواند با مرور تست‌های کنکور سال‌های قبل، در محیط منزلش خودآزمایی کند و از این کار هم نتیجه بگیرد.

گرچه در سال‌های گذشته، کنکوری‌های ساکن شهرهای بزرگ به عنوان رتبه‌های برتر شناخته می‌شدند، اما این مقام مسئول یادآوری می‌کند که طی سال‌های اخیر، بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور، ساکن شهرهای کوچک کشور بوده‌اند و همین مساله نشان می‌دهد فقط خواندن دقیق کتاب‌های درسی، می‌تواند داوطلب را به نتیجه دلخواهش برساند و برای نتیجه گرفتن از کنکور، نیازی به شرکت در این دوره‌ها و همایش‌ها نیست.

توزیع کارت کنکور از فردا

در کنکور امسال، 877 هزار و 835 نفر متقاضی ورود به دانشگاه هستند. در گروه علوم ریاضی 181 هزار و 299 نفر، در گروه علوم تجربی 497 هزار و 845 نفر، در گروه علوم انسانی 181 هزار و 719 نفر، در گروه هنر 56 هزار و 250 نفر و در گروه زبان‌های خارجی هم 112 هزار و 154 نفر شرکت کرده‌اند.

در مقایسه با کنکور سال گذشته، تعداد داوطلبان نیز 153 هزار و 546 نفر کمتر شده است.

مشاور عالی سازمان سنجش ضمن ارائه این آمارها عنوان می‌کند کارت کنکور از 17 تا 20 خرداد روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به این سایت از کارت خود پرینت بگیرند. آزمون سراسری هم در 21 و 22 خرداد در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

دفترچه سوالات و برگه پاسخ کنکور هم امسال شخصی‌سازی شده و برای هر فرد به طور جداگانه چاپ شده است. یعنی اگرچه شماره سوالات یکسان است، اما جواب‌ها با یکدیگر فرق دارد. مثلا برای سوال شماره 22، ممکن است جواب سوم برای یک داوطلب درست باشد، اما برای داوطلب کناری و برای همان سوال، ممکن است جواب چهارم درست از آب دربیاید. بنابراین برگه پاسخ‌ها شبیه هم نیست.

نکته مهم دیگر این که داوطلبانی که اطلاعات جنسیت، دین، زبان خارجی، معلولیت و بهیاری آنها با اطلاعات کارت ورود به جلسه مغایرت دارد یا عکس کارت آنها فاقد کیفیت است، باید به صورت حضوری به مراکز نمایندگی سازمان سنجش مراجعه کنند، اما اگر مشخصات دیگری از آنها با اطلاعات کارت ورود به جلسه مغایرت دارد، می‌توانند به صورت غیرحضوری و از طریق سایت سازمان سنجش به اصلاح آن اقدام کنند.

توصیه‌های دقیقه نودی برای کنکوری‌ها

شاید شما هم از زبان دیگران یا در فضاهای مجازی، خبرهایی مبنی بر خرید و فروش سوالات کنکور را شنیده باشید یا حتی به خود شما هم این پیشنهاد را داده باشند، اما مشاور عالی سازمان سنجش تاکید می‌کند همه این ادعاها بی‌ریشه و اساس است.

به گفته این مقام مسئول، هر کسی ادعا کند که طراح سوال است و می‌تواند سوالات را به شما بفروشد، مطمئن باشید چنین فردی طراح سوال نیست، زیرا طبق ضوابط ما، طراح سوال نمی‌تواند حتی به همسر و فرزندانش هم درباره طراح سوال بودنش حرف بزند.

نکته دیگر این است که به گفته توکلی، حتی اگر فردی واقعا طراح سوال باشد، احتمال دارد در سوالات نهایی کنکور، اصلا از سوالات طرح شده از سوی آن فرد استفاده نکنیم و بنابراین داوطلبان از سلامت کامل برگزاری آزمون سراسری مطمئن باشند.

موضوع مهم بعدی، مفهومی بودن سوالات کنکور است. توکلی عنوان می‌کند که مفهومی بودن، اصلا به معنای سخت بودن سوالات کنکور نیست، بلکه به این معنی است اگر داوطلبی مطالب را به صورت عمیق و مفهومی یاد گرفته باشد و مطالب را صرفا حفظ نکرده باشد، چنین داوطلبی می‌تواند به‌راحتی از پس سوالات بربیاید. بنابراین با این روش، هیچ شیوه تست‌زنی به کار نمی‌آید و داوطلبان مطمئن باشند هر کسی مطالب درسی را فهمیده باشد، می‌تواند در کنکور موفق شود.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها