سخنگوی وزارت ارشاد گفت: دیدار اخیر کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی با محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما با هدف بررسی قابلیت های پخش فیلم‌های داخلی و حمایت از سینما اقدامی درخور تحسین است.
کد خبر: ۸۰۴۰۷۷
قدردانی وزارت ارشاد از اقدام صداوسیما در پخش تیزر فیلم‌های سینمایی

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به سالگرد بزرگداشت رحلت بیانگذار انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) یک نظام مدنی و سیاسی را براساس عقلانیت اسلامی پایه‌گذاری کرد که مکتبش براساس حقیقت بنیان نهاده شده بود و باید شریعت اسلامی در همه امور مورد توجه قرار می گرفت.

وی افزود: استقلال، آزادی، عدالت و معنویت چهار عنصری بود که بنیانگذار نظام اسلامی آن را برای انقلاب ضروری می‌دانستند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امام خمینی (ره) دیدگاه‌های روشن و اثربخشی در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشتند و با تحجر و اباهه‌گری مخالف بودند. امام(ره) بنیانگذار نظامی مبتنی بر آموزه‌های دینی اسلامی با درک مقتضیات زمان بود و معتقد بودند که فرهنگ زیربنای تمامی حوزه ها و بخش ها است.

وی خاطرنشان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ، فرهنگ را منشاء و مبداء تمامی تحولات می دانستند.امام خمینی(ره) 15 خردادماه را نقطه تحول و آغاز انقلاب اسلامی عنوان می کردند.

نوش‌ابادی خاطر نشان کرد: وزارت ارشاد باتوجه به ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 139 قانون مالیات های مستقیم ، برای این که طیف وسیع تری از فعالان فرهنگی را تحت پوشش معافیت مالیاتی قرار دهد، تفاهم نامه ای با سازمان امور مالیاتی منعقد کرده است.

وی گفت: شرط برخورداری از این معافیت این است که باید موسسات و نهادها، ضمن دارا بودن مجوزهای لازم، منطبق با ضوابط و قوانین جاری فعالیت کنند و همچنین اظهارنامه سالیانه مالیاتی خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

نوش آبادی با بیان این که چهار طیف یاد شده از سال 93 مشمول این معافیت مالیاتی می شوند، گفت: موسسات انتشاراتی اعم از کتب مکتوب و الکترونیکی، موسسات مطبوعاتی و فعالان این حوزه شامل تولید، توزیع و نشر خبر و انتشار مطبوعات اعم از چاپی و الکترونیکی، فعالیت های فرهنگی در حوزه های دیجیتال، جشنواره های قرآنی، فعالیت های نمایشگاهی، موزه های فرهنگی، مراسم و مجامع فرهنگی و فعالیت های هنری اعم از تولید، تکثیر، توزیع، نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی، اجرای صحنه ای موسیقی و پخش آثارش، تئاتر و هنرهای تجسمی و سنتی نیز مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: وزارت ارشاد این تفاهم نامه را سال گذشته منعقد کرده و امور مالیاتی امسال آن را ابلاغ کرده است و اجرای آن برای موسسات و نهادهای یادشده از سال 93 خواهد بود.

نوش آبادی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی با محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما گفت: این جلسه منجر به تصمیم گیری‌های مثبت و درخور تحسینی شد. سرافراز در این جلسه مقرر کرد تا منبعد تیزرهای تبلیغاتی سینمایی کشور با تخفیف ویژه به روی آنتن رود.

نوش آبادی ادامه داد: همچنین در جلسه یاد شده کمیته مشترکی بین سینما و سیما با هدف بررسی قابلیت های پخش فیلم‌های داخلی و حمایت از سینما به عنوان بازوی اثرگذار در تولید محتوا ایجاد شد که این اقدام صداوسیما درخور تحسین است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با توجه به این که برخی از فیلم‌های تولیدشده داخلی تیزرهای تبلیغاتی‌شان در شبکه‌های خارجی تبلیغ می‌شد، این روند مناسب سینمای ایران نبود و با این تصمیم صداوسیما دیگر فیلمسازان ما بی نیاز از شبکه های بیگانه خواهند بود.

وی این اقدام صداوسیما را گامی عملی برای توسعه و رونق صنعت سینما در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: از صداوسیما انتظار داشتیم همکاری بیشتر و نزدیک تری با حوزه فرهنگ و هنر و وزارت ارشاد داشته باشد که خوشبختانه با جلسه یاد شده این اقدام عملی شده است.

در ادامه این نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

4 معاونت‌ از وزارت ارشاد روابط عمومی خواهد داشت

نوش آبادی در پاسخ به تصمیمی که در خصوص تعدیل روابط عمومی‌های معاونت‌های زیرنظر وزارت ارشاد اتخاذ شده است، گفت: وزارت ارشاد به عنوان یک دستگاه فرهنگی مرکز روابط عمومی و بین الملل دارد که به رسمیت شناخته شده است و قابلیت این را دارد که پاسخگوی سوالات و ابهامات مربوط به این وزارتخانه باشد.البته از گذشته مرسوم بوده که معاونت‌های تابعه وزارت ارشاد، روابط عمومی اعلام می‌کردند که پست و جایگاه رسمی نداشتند و افرادی با حفظ مسئولیت خود در آن معاونت به مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد معرفی می‌شدند.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان سینمایی به دلیل گستردگی کار و فراتر بودن اطلاع رسانی در چارت سازمانی خود پست روابط عمومی دارند که به تأیید بخش مربوطه ریاست جمهوری و وزارت ارشاد رسیده است.جایگاه روابط عمومی این 4 سازمان زیرنظر وزارت ارشاد جایگاه قانون مندی دارند اما معاونت‌هایی که در چارت سازمانی خود این بخش را در نظر نگرفته‌اند به دلیل چابک سازی و عدم تعارض در پاسخگویی حذف شدند.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد پاسخگویی معاونت‌هایی که روابط عمومی آنها حذف شده است، گفت: این کار با هدف ساماندهی و چابک سازی دستگاه فرهنگی کشور صورت گرفته است. معاونت‌هایی که بخش روابط عمومی آن حذف شده است رابطی را معرفی می‌کنند که با مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد در ارتباط هستند.

رویکرد صندوق اعتباری هنرمندان عدم وابستگی به نهادهای دولتی است

نوش آبادی در مورد صندوق اعتباری هنرمندان گفت: رویکرد این صندوق توانمندی آن و عدم وابستگی به بودجه‌های دولتی است و برای این تأسیس شده است که امور هنرمندان کشور و نیازهای معیشتی رفاهی جامعه هنری سامان یابد.

وی در مورد تأمین هزینه‌های این صندوق گفت: امیدواریم با اجرای پروژه‌های اقتصادی این صندوق فعال شود تا زمینه حفظ جایگاه هنرمندان فراهم شود. در حال تقویت این صندوق هستیم و با توجه به رویکردی که در پیش گرفتیم تلاش داریم سطح معیشت هنرمندان از طریق صندوق فراهم شود.

صداوسیما، تیزز فیلم‌های سینمایی را با 98 درصد تخفیف پخش می‌کند

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی از رسانه ملی گفت: سازمان صدا و سیما طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که فیلم‌های سینمایی تولید شده داخلی که در حال اکران هستند با تخفیف 98 درصدی می‌توانند تیزر تبلیغاتی خود را از رسانه ملی پخش کنند. امیدواریم که این کار از پخش تیزرهای فیلم در شبکه‌های ماهوره‌ای غیرمجاز و بعضاً معاند در خارج از کشور پرهیز کنند.

وزارت ارشاد و شخص وزیر مظلوم هستند

نوش آبادی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران که در مورد دیدار سیدحسن خمینی و وزیر ارشاد سوال کرده بود؛ گفت: در این دیدار سید حسن خمینی از وزیر ارشاد به عنوان وزیر مظلوم فرهنگ کشور یاد کرد و این تعبیر با توجه به پیشینه بحث‌ها وهجمه‌هایی بود که علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است. شبهات بی مورد و اتهامات ناروایی که به جناب وزیر و دستگاه وزارت ارشاد زده می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد و شخص وزیرارشاد مظلوم هستند به دلیل اینکه هنوز ابعاد شخصیتی آقای جنتی برای خیلی‌ها مشخص نشده است فعالیت‌های وزارت ارشاد زیربنایی بوده است که همه اینها با تدبیر جناب وزیر صورت گرفته است و آیندگان بهتر در مورد آن قضاوت می‌کنند.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: امیدی که در سطح فرهنگ و هنری کشور بوجود آمده است در دوره مدیریت ایشان بوده و اینکه خیلی از افرادی که در خارج از کشور بودند به کشور بازگشتند تا به مردم این مرز و بوم خدمت کنند.

نوش آبادی در پاسخ به سوال دیگری در مورد واسپاری بخشی از کارهای نمایشگاه بین المللی کتاب به بخش خصوصی گفت: واسپاری کار و امور اجرایی به بخش خصوصی به معنای واسپاری هدف‌ها و سیاست‌های وزارت ارشاد نیست. برنامه‌های فرهنگی کشور سیاست‌ها و چارچوب‌های نظارتی مشخصی دارد و تنها بخش تصدی‌گری رفتارهای اجرایی به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی در ادامه افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب کار دشواری است و ما لاجرم و قهراً باید بخشی از کارهای فرهنگی را در اجرا به بخش خصوصی واگذار می‌کردیم البته در این مورد نقطه ضعف‌هایی نیز وجود داشت اما کلیت کار رضایت بخش بود. چون به تشکل‌های حوزه نشر هویت دادیم و دانایی آنها را محک زدیم.

سخنگوی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: درسالهای آینده امیدواریم این کار به صورت وسیعتری فعال‌تر شود و همه نقاط کشور در این کار سهیم شوند همچنین تصمیم داریم برگزاری نمایشگاه مطبوعات و جشنواره‌های قرآنی را به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی مربوطه واسپاری کنیم.

تالار وحدت محل برگزاری جنگهای شادی نیست

نوش ابادی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری کنسرت‌های پاپ در تالار وحدت گفت: تالار وحدت یکی از ابنیه‌ها و سرمایه‌های فرهنگی کشور است و اگرچه همه هنرمندان علاقه دارند در این تالار کارهای هنری خود را اجرا کنند اما باید شأن و جایگاه این تالار حفظ شود و میزبان برنامه‌های فاخر و استانداردی باشد که از قابلیت‌های ملی برخوردارند. تالار وحدت نباید محل برگزاری جنگ‌های شادی و کنسرت‌های مختلف باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد محدودیت سالن‌هایی که برای کنسرت‌های موسیقی پاپ وجود دارد، گفت: برج میلا برای اجرای کنسرت‌های موسیقی درنظر گرفتیم و توافقنامه‌ای هم با شهرداری در حال امضا است همچنین سالن وزارت کشور نیز می‌تواند برای اجرای موسیقی پاپ استفاده شود.

نوش آبادی در ادامه به کمبود سالن‌های هنری در کشور اشاره کرد و گفت:در کل کشور فضای کافی برای اجرای فعالیت‌های هنری وجود ندارد ما در حال رایزنی با استانداران هستیم و در طی دیدار اخیر آقای جنتی با استاندار کرمان تفاهم نامه‌ای امضا شد تا 10 سالن مناسب برای اجرای کارهای هنری طراحی و ساخته شود.

در نمایشگاه کتاب صرفه جویی کردیم و 100 میلیارد تومان کتاب خریده شد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد صرفه جویی‌هایی که در نمایشگاه کتاب امسال صورت گرفت گفت: حذف بن خرید کتاب که در سالهای گذشته مرسوم بود بین مدیران و برخی مسئولان توزیع شود و گاه به بازاری غیرمجاز ورود می‌کرد؛ باعث شد که میلیاردها تومان صرفه جویی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: در سالهای قبل برخی نهادها با شرط و شروط در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شدند که این نهادهای فرهنگی و انتظامی برای ما هزینه‌هایی را وارد می‌کردند. با حذف آنها هم 10 میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفت.

نوش آبادی با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب افزود: در نمایشگاه کتاب بیش از 100 میلیارد تومان کتاب خریداری شد و استقبال از نمایشگاه یکی از موفقیت‌های این دوره بود که با حذف خیلی از هزینه‌ها صورت گرفت.

وی در مورد برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: تلاش داریم در برگزاری نمایشگاه قرآن هم صرفه جویی شود و این نمایشگاه در ماه رمضان برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد مجوز اجرای کنسرت‌های موسیقی و برنامه‌های هنری گفت: شورای تأمین استان‌ها در برگزاری کنسرت‌های موسیقی نقش مهمی دارند اما صدور مجوز اجرای برنامه های هنری در اختیار حکومتی وزارت ارشاد است و ما این حق را به جای دیگری نمی‌دهیم.

موسیقی رپ مجوز نمی گیرد

نوش آبادی درپاسخ به لغو کنسرت‌های کنسرت موسیقی گفت: اگر شورای تأمین استان یا شهرستان نظری به تعویق انداختن یک برنامه دارد به معنای لغو مجوز وزارت ارشاد استانداری ها موظف هستند که امنیت این کنسرت‌ها را فراهم کنند.

وی در مورد مجوز وزارت ارشاد به موسیقی رپ نیز گفت: وزارت ارشادبه موسیقی رپ با الگوی غربی مجوز نمی‌دهد اما آنچه که به عنوان «گفت آواز» مطرح شده است می‌تواند مجوز دریافت کند مثل آلبوم اخیری که منتشر شده است و خواننده اش هم در رونمایی از از آلبوم گفته است که این آلبوم موسیقی رپ نیست. (تسنیم)‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها