توضیح نماینده ایران در آژانس در باره بازدید آمانو از پارچین

آمانو و معاونش هیچ تجهیزاتی نداشتند حتی گوشی تلفن

گزارش فصلی یوکیا آمانو مدیرکل اژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران , ظهر امروز جمعه منتشر و در اختیار کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت.در بخشی از گزارش آژانس نیز بر ضرورت دسترسی به مجموعه پارچین تاکید شده است.
کد خبر: ۸۰۲۹۰۵
ایران اجازه دسترسی به پارچین و افراد و اسناد مورد نظر را بدهد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از وین ,براساس روال کار آژانس بین المللی انرژی اتمی ,گزارش مدیرکل 10روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار می گیرد.

نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هشتم تا 12 ماه ژوئن در مقر اژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار می شود.

آژانس همچنان عدم انحراف در فعالیت های هسته ای اعلام شده ایران را تایید می کند

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود در خصوص فعالیت های هسته ای ایران ادعا کرد :آژانس همچنان عدم انحراف در فعالیت های هسته ای اعلام شده ایران را تایید می کند,لیکن نمی تواند عدم وجود فعالیت های اعلام نشده در ایران را تضمین نماید.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در بخش جمع بندی این گزارش 21صفحه ای در باره ایران نوشت :ایران و آژانس گفت وگوههایی را در زمینه اجرای چارچوب همکاری داشته اند و هر دو طرف بر ادامه این گفتگوها توافق کردند.

در این گزارش امده است :در گفتگو با وزیر خارجه ایران و معاون وی, مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ضرورت تسریع حل و فصل موضوعات باقیمانده و نظارت اژانس بر اجرای مفاد توافق جامع( پس از به نتیجه رسیدن آن ) اشاره داشته است.

دراین گزارش ادعا شده است: اژانس بین المللی انرژی اتمی آمادگی دارد تا به حل و فصل موضوعات باقیمانده سرعت بخشد.

در بخش دیگری ازاین گزارش ادعا شده است : هنگامی که اژانس درک کاملی از جنبه های احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای ایران پیدا کند , مدیرکل ارزیابی آژانس به شورای حکام گزارش خواهد داد.آژانس به نظارت بر اجرای توافق ژنو ادامه می دهد.

همچنین به گزارش ایرنا،در بخشی از گزارش آژانس نیز بر ضرورت دسترسی به مجموعه پارچین تاکید شده است.

این گزارش همچنین بر ضرورت دسترسی به سایت ها، تجهیزات، افراد و اسنادی که آژانس خواستار دسترسی به آنها شده است، تاکید می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در این گزارش، با اشاره به دیدارهای انجام شده میان محمدجواد ظریف وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران با یوکیا آمانو دبیرکل آژانس، به تفاهم دو طرف برای ادامه گفت و گوها تا حل و فصل همه موضوع های مهم باقیمانده، نیز اشاره کرده است.

ایران و گروه 1+5، بر اساس تفاهم لوزان، باید تا 30 ژوئن (9 تیر) بر سر جزییات توافق نهایی، به نظر مشترک برسند.

نجفی: ادعاهای آژانس تکرار اتهامات قبلی است

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید آمانو را حاوی هیچ مطلب جدیدی ندانست و گفت: تکرار اتهامات قبلی درباره «پی.ام.دی» تنها نشان از بی خاصیت شدن این بخش از گزارش آژانس دارد.

رضا نجفی روزجمعه اظهار داشت: گزارش جدید مدیرکل اولین گزارش فصلی آژانس پس از بیانیه لوزان است بیانیه ای که مدیرکل پیشتراز آن استقبال کرده است. این گزارش همچنان نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: متاسفانه گزارش مجددا همراه با جزییات فنی و غیر ضروری شامل اشاره به مکانها ،تعداد سانتریفیوژها، نوع آنها، مقدار مواد اعم از غنی شده و غنی نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده، بازدیدهای مکررٰ، نمونه برداریها و نتایج آنها است.همانطور که بارها اعلام شده این رویه مورد اعتراض جنبش عدم تعهد بوده ولی آژانس به کار خود ادامه داده است.

وی افزود: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته است. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که در توافق نهایی نیز آژانس همین وظیفه را بر عهده خواهد داشت وظیفه ای صرفا فنی و حرفه ای که منجر به رفع تحریم ها در روز اجرای توافق خواهد شد.

نجفی خاطرنشان کرد: مقایسه این گزارش با گزارش های قبلی بار دیگر نشان می دهد که آژانس هیچ مطلب جدیدی در رابطه با اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد وبه جز تکرار محتویات گزارش های قبلی که البته اعداد و ارقامش تغییر کرده مطالبش همان موضوعات قبلی هستند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به PMD آژانس بار دیگر در یک بخش از گزارشش به تکرار آن پرداخته که از دید ایران تکرار آنها نه تنها بر اعتبار این ادعاها نمی افزاید بلکه نشان از بی خاصیت شدن این بخش از گزارش آژانس دارد بویژه آنکه تلاش کرده تا فعالیتهای معمول در یک سایت از قبیل جابجایی چند وسیله نقلیه را جزو تحولات قلمداد کند گویی چون ماهواره های جاسوسی بر یک مکان خاص متمرکز شده اند ایران باید فعالیتهای عادی و روزمره در آنجا را تعطیل کند که البته این خیالی باطل است.

نجفی گفت: در مورد اجرای اقدامات عملی توافق شده بر اساس 'چارچوبی برای همکاری' و جلساتی که بین ایران و آژانس برگزار شد؛ مشخص است که ما پیشرفت داشته ایم و آژانس پس از جلسه قبلی در بیانیه ای رسمی مباحث را 'سازنده' توصیف کرده بود. بنظر ما این بخش از گزارش مدیرکل ناقص و ناتوان از انعکاس واقعیات بوده است.

وی اضافه کرد: تنها نکات جدید گزارش، ملاقات مدیرکل آژانس با وزیر امورخارجه در نیویورک و سپس ملاقات با معاون ایشان در وین است که عمدتا به همکاریهای ایران و آژانس و نحوه پیشبرد مسایل اختصاص داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بی نا م
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
۰
۰
چه حرفای بیهوده ای میزن این بازیچه
كوهی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
... تورئیس سازمانی یا ادم امریكا ؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها