پرسشنامه‌ای برای نقب زدن به دنیای درونی خودتان

تست خودشناسی: کودک درون شما سالم است یا بیمار؟!

یک آزمون و چندین راه برای تقویت مهارت تفکر و قضاوت

تست روان‌شناسی: سنجش میزان سطحی‌نگری و ژرف‌اندیشی

جام جم سرا- حتما شنیده‌اید که می‌گویند فلانی فقط تا نوک دماغش را می‌بیند، یا مثلا مو را می‌بیند نه پیچش آن را. حالا برای اینکه خیلی هم پشت سر فلانی غیبت نکرده باشیم اگر کلاه خودمان را قاضی کنیم متوجه می‌شویم که همه ما در طول زندگی گاهی دچار سطحی‌نگری‌هایی شده‌ایم؛ برخی بیشتر و بعضی کمتر؛ مثلا یکی در انتخاب همسر فریب ظاهر را می‌خورد و یکی در خرید آپارتمان.
کد خبر: ۸۰۱۰۹۲
تست روان‌شناسی: سنجش میزان سطحی‌نگری و ژرف‌اندیشی

برای اینکه بدانید چقدر سطحی‌نگر هستید نه لازم است به معیار‌هایتان برای انتخاب همسر رجوع کنید و نه به معیارهای خرید آپارتمان. زیرا ممکن است تا این لحظه هیچ کدام را هم تجربه نکرده باشید! پس بهتر است به سوالات آزمونی پاسخ دهید که با روان‌سنجی می‌توان دریافت آدمی سطحی‌نگرید یا خیر:


نحوه محاسبه امتیاز آزمون

همین اول کار بگوییم، پس از آنکه به سوالات آزمون پاسخ دادید، نوبت امتیاز دهی است. برای این کار باید از جدول امتیازات استفاده کنید که در آن مشخص شده است هر گزینه چند امتیاز دارد؛ برای مثال گزینه «الف» سوال ششم ۴ امتیاز دارد و گزینه «د» سوال دوم ۳ امتیاز. پس با توجه به گزینه انتخابی خود، امتیاز مورد نظر برای هر سوال را به دست آورید، سپس تمام امتیازهای خود را جمع کنید تا نمره آزمون شما به دست آید.


سوالات آزمون

۱ - مهم‌ترین ویژگی یک دوست به نظر شما چه چیزی باید باشد؟
الف ـ داشتن صداقت
ب ـ باهوش بودن
ج ـ پولدار بودن
د ـ کسی که از نظر خلقیات با من هماهنگ باشد.


۲ - زمانی که با افراد ثروتمند برخورد می کنید، اولین واکنش شما چیست؟
الف ـ واکنش خاصی نشان نمی دهم.
ب ـ سعی می کنم توجه آن‌ها را جلب کنم.
ج ـ کاملاً بی تفاوت نسبت به آن‌ها رفتار می کنم.
د ـ از آن‌ها دور می شوم.


۳ - به نظر شما شکست در یک رابطه عاطفی چه عواقبی دارد؟
الف ـ اتفاقی است مانند دیگر اتفاقات زندگی.
ب ـ تجربیات افراد را افزایش می دهد.
ج ـ یک رابطه جدید می تواند به راحتی جایگزین آن شود.
د ـ هرگز نمی توان آن را فراموش کرد.


۴ - شما چقدر مطالعه می کنید؟
الف ـ مطالعه نمی‌کنم.
ب ـ به ندرت، مگر اینکه ضرورتی باشد.
ج ـ بسیار زیاد. مطالعه یکی از سرگرمی های من است.
د ـ فقط در زمان امتحانات!


۵ - آیا ممکن است زمانی که پدر/ مادر یا همسرتان در خانه مریض است، از یک میهمانی دوستانه صرف نظر کنید؟
الف ـ بله
ب ـ خیر


۶ - آیا چیزهایی را که قرض می گیرید، پس می‌دهید؟
الف ـ مگر چیزی را که قرض می گیریم، باید پس داد؟
ب ـ تمام سعی‌ام را می کنم که پس دادنش را فراموش نکنم.
ج ـ به ندرت
د ـ معمولاً


۷ - به نظر شما مهم‌ترین افراد در یک جمع چه کسانی هستند؟
الف ـ کسانی که دوستشان داریم.
ب ـ محبوب‌ترین افراد جمع
ج ـ افرادی که به نوعی می توانند مرا کمک کنند.
د ـ افراد خوش پوش و ثروتمند


جدول امتیازات

گزینه الف/ گزینه ب/ گزینه ج/ گزینه د

سوال یک: ۱ ۲ ۳ صفر
سوال دو: صفر ۴ ۲ ۳
سوال سه: ۱ صفر ۴ ۳
سوال چهار: ۴ ۱ صفر ۳
سوال پنج: صفر ۵ -- --
سوال شش: ۴ صفر ۳ ۱
سوال هفت: صفر ۳ ۲ ۴


حالا ببینید عمق سطحی‌نگری شما چقدر است؟

* از صفر تا ۹ امتیاز:
تبریک می گوییم. شاید شما خیلی مهربان نباشید اما در عوض به ویژگی‌های ذاتی افراد و نکات درونی آن‌ها توجه فراوانی نشان می‌دهید. با این حال بهتر است کمی هم به ظاهر دیگران توجه کنید.


* از ۱۰ تا ۱۹ امتیاز:
شما به اندازه عامه مردم سطحی نگر نیستید، اما گاهی مواقع پیش می‌آید که سطحی‌نگر می‌شوید. بهتر است کمی بیشتر به شخصیت واقعی و احساسات دیگران توجه کنید. شاید بدین ترتیب بتوانید ارزش‌های اصیل و واقعی را بهتر درک کنید و در آینده خوشحال‌تر از آنچه امروز هستید، باشید.


* از ۲۰ تا ۲۸ امتیاز:
باید بگوییم که شما واقعاً فرد سطحی‌نگری هستید! البته باید ببخشید ولی شاید منشأ این موضوع به خانواده شما مربوط می‌شود. به احتمال زیاد بیش از اندازه یا کمتر از حد معمول از نظر ظاهری در خانه مورد توجه قرار گرفته‌اید. بنابراین باید یاد بگیرید که اندازه جیب آدم‌ها، میزان شهرتشان و حتی مارک لباسشان نمی‌تواند معیار درستی از شخصیت و محبوبیت آن‌ها باشد.


ژرف‌بین یا ژرفنگر کیست؟

ژرف بین کسی است که به جای توجه به عوامل ظاهری، محسوس، سطحی و عادی به عوامل باطنی، نامحسوس، عمقی و غیرعادی می‌پردازد. نوع نگرش و نگاه او به هستی، کنجکاوانه، هوشیارانه، آگاهانه، تحلیل‌گرا و نتیجه‌یاب است و از «چه، چرا و چگونه»‌های زندگی به سادگی نمی‌گذرد و تا پاسخی مناسب نیابد دست از کنکاش و تلاش بر نمی‌دارد. او فقط فکر نمی‌کند بلکه دقیق و درست می‌اندیشد و به همه جوانب توجه دارد و ژرف اندیشی را لازمه تصمیم گیری‌های درست می‌داند.


چرا ژرف بینی ضرورت دارد؟

اگر می‌خواهید به ارزش و اهمیت ژرف بینی در زندگی پی ببرید به پرسش‌هایی که در ادامه می‌آید و همچنین به پاسخ آن‌ها بیشتر توجه کنید:


* تا چه اندازه در بررسی و ارزیابی بعضی امور تحصیلی از جمله انتخاب رشته دانشگاهی عجله کرده‌اید و بدون توجه به استعداد، علاقه و عوامل تأثیرگذار آن را پذیرفته‌اید؟ نتیجه این تصمیم چه بوده است؟
* تا چه اندازه در انتخاب بعضی دوستان خود سطحی نگری داشته‌اید و گرفتاری‌های گوناگونی را برای خود به وجود آورده‌اید؟ این گرفتاری‌ها کدام است؟
* تا چه اندازه در انتخاب همسر و شریک زندگی خود پرس و جو و تحقیق کرده و عوامل گوناگون و موثر را در کوتاه مدت وبلند مدت مورد ارزیابی قرار داده‌اید؟ آیا در انتخاب و ارزیابی‌های خود، ژرف بین بوده‌اید؟ نتیجه نهایی چه شد؟


چگونه ژرف بینی و ژرف اندیشی را تقویت کنیم؟

مهم‌ترین عواملی که می‌تواند ژرف نگری و ژرف اندیشی ما را بهبود بخشد عبارت از موارد زیر است:


عاقبت اندیشی:

اگر در برخورد با پدیده‌های گوناگون زندگی به آخر و عاقبت و آثار و نتایج نهایی آن فکر کنیم، از آغاز بهتر عمل می‌کنیم. کسانی که به نقطه پایان و نتایج نهایی امور گوناگون توجه دارند، ضرورت جامع نگری وبرخورد عمیق و دقیق را بهتر درک می‌کنند و خود را اسیر سطحی نگری نمی‌کنند.


نظم و انضباط:

نظم و انضباط فکری و رفتاری یکی از پیش نیازهای ژرف بینی است. کسانی که افکاری پراکنده دارند و گرفتار هرج و مرج رفتاری هستند هیچگاه نمی‌توانند یک پدیده را با دقت و صحت و تحقیق لازم مورد ارزیابی قرار دهند.


تمرکز و آرامش:

عدم آرامش فکری-روانی و حتی جسمانی و فیزیکی، تمرکز افراد را برای بررسی و رسیدگی دقیق و عمیق به هم می‌ریزد و بسیاری از عوامل و عناصری که به مطالعه و ارزیابی نیاز دارند نادیده گرفته می‌شوند و سطحی نگری بر ژرف بینی غلبه می‌کند.


پویش و پژوهش:

ژرف بینی نیازمند جست‌و‌جو، پرس و جو و گفت‌و‌گوهای زیاد همراه با حوصله، بردباری، تیزبینی و ریزبینی است. ژرف نگر و ژرف اندیش، کسی است که هیچگاه درگذشته و با گذشته زندگی نمی‌کند و همواره در جست‌و‌جوی تازه‌ها است.


بینش و بصیرت:

ژرف بین کسی است که با استعداد، قابلیت و مهارت‌های ویژه و استفاده از شم و شهود، حس ششم و ذهن بر‌تر به بسیاری از نکات و مواردی که دیگران آن‌ها را نمی‌بینند و نمی‌یابند و به آن‌ها حساس نیستند و آثار آن‌ها را درک نمی‌کنند، بپردازد.


مهارت‌های ارتباطی:

ژرف بین‌ها معمولا بسیار دقیق، بجا و به موقع سوال می‌پرسند. خوب گوش دادن پس از درست و دقیق پرسیدن از دیگر مهارت‌های ژرف بین هاست. گوش دادن همراه با تمرکز، توجه، علاقه و بردباری نکات بسیاری را برای شنیدن ناشنیده‌ها و ناگفته‌ها فراهم می‌کند.


آثار ژرف بینی

نتیجه نهایی ژرف بینی را می‌توان در مواردی چون پیشگیری از گرفتاری‌ها، اشتباهات، ناراحتی‌ها، زیان‌ها و آسیب‌های گوناگون خلاصه کرد:

*انتخاب‌های درست و تصمیم گیری‌های مطمئن در انواع حوزه‌ها و زمینه‌ها به ویژه موارد مهم و حیاتی در زندگی
*استفاده بهینه از هر چیز، هر فرصت و منبع با توجه به بررسی و مطالعه دقیق و عمیق انواع راهکار‌ها و ریزه کاری‌های مربوط به موارد گوناگون
*اصلاح و بهبود امور زندگی و تغییر و تحولات مطلوب و مفید و سازنده و به پویی دائم در زندگی
*دستیابی به آرامش، آسایش و ارزش‌های بیشتر و مطلوب‌تر که نتیجه مدیریت عمر است


تمرین‌هایی برای تقویت ژرف بینی

ژرف بینی و ژرف اندیشی را می‌توان با تمرین مرتب بهبود بخشید؛ در این باره به نکات زیر توجه کنید:

*در تصمیم گیری‌هایتان به ویژه تصمیمات اساسی علاوه بر توجه به عوامل آشنا و پیدا به عوامل ناآشنا و ناپیدا و بعضی نکات ساده و ابتدایی که قبلا توجه نمی‌کرده‌اید و می‌توانند بسیارنقش آفرین باشند توجه کنید.
*بعضی موفقیت‌های خود و دیگران را بازنگری کنید و عوامل و عناصری را که ناشی از ژرف بینی و ژرف اندیشی است یادداشت کنید و در مدیریت زندگی و کسب و کار از آن‌ها استفاده کنید.
*بعضی شکست‌های خود و دیگران را به یاد آورید و با بررسی علل و عواملی که معرف سطحی نگری، شتاب، هیجان زدگی و سهل انگاری هاست، سعی کنید از آن‌ها دوری کنید. (خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها