رازگشایی از اخطار اول آندو تیموریان

شوخی تلخی که سرنوشت لیگ را عوض کرد

لیگ چهاردهم نیز با تمام فراز و نشیب هایش با قهرمانی زردپوشان اصفهانی به پایان رسید.
کد خبر: ۷۹۸۵۸۸
ادینهو، گلزنی از سرزمین قهوه

به گزارش جام جم ورزشی ، در حالی که دراین فصل از رقابت های لیگ برتر به رسم فصل های گذشته برترین گلزن فصل میانگین گلزنی چندان قابل توجهی از خود بر جای نگذاشت ادینهو مهاجم برزیلی تراکتورسازی تبریز با 20 گل زده این عنوان را به دست آورد. ادینهو که پیش از این در مس کرمان نیز شم بالای گلزنی خود را نشان داده بود در این فصل با اختلاف گل قابل توجه نسبت به نفر دوم جدول گلزنان آقای گل شد. او در حالی با 20 گل بر صدر گلزنان ایستاد که نفرات دوم جدول یعنی سجاد شهباززاده و مهدی شریفی تنها 12 زده بودند. اما ادینیو نخستین خارجی تاریخ لیگ برتر نیست که در پایان فصل برترین گلزن رقابت ها می شود. پیش از او عماد رضای عراقی هم آقای گل لیگ برتر شده بود و پیش از عماد رضا نیز عرفان اولروم نیجریه ای با پیراهن ابومسلم این عنوان را به دست آورده بود. عماد رضا برای سپاهانی ها 19 گل زد تا برترین گلزن لیگ برتر شود اما اولروم با ابومسلم با 17 گل زده به طور مشترک با مهدی رجب زاده مهاجم سابق ذوب آهن این عنوان را به دست آورد.

خارجی ترین گلزن

به گواه آمار و ارقام ادینهو برترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر است. او تا امروز با پیراهن تیم های مس کرمان و تراکتورسازی تبریز 75 گل وارد دروازه تیم های مختلف کرده است تا در میان همه خارجی های تاریخ لیگ برتر یکه تاز باشد. البته ادینهوی 33 ساله در همین فصل جاری بود که موفق شد به صدر برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر برسد. او در سال 1389 هم می توانست آقای گل لیگ برتر شود ، ادینهو در آن فصل با پیراهن تیم مس کرمان ، 22 گل در لیگ به ثمر رساند اما با وجود این آمار خوب پشت سر رضا نوروزی 24 گله ایستاد. در واقع ادینهو در فصل 89-88 در حالی با 22 گل در جایگاه دوم جدول گلزنان قرار گرفت که در این فصل با 20 گل یعنی دو گل کمتر برترین گلزن شد.

میانگین گلزنی یک برزیلی

مهاجم و ستاره برزیلی تراکتورسازی در این فصل از 25 مرتبه برای تراکتورسازی در لیگ برتر به میدان رفت. این تعداد بازی نشان می دهد میانگین گلزنی او در روی رقم 0.8 است. این میانگین گلزنی برای یک مهاجم شاخص در یکی از لیگ های معتبر اروپایی شگفت آور محسوب نمی شود اما در لیگ برتر ایران که برترین گلزنان به ندرت به مرز 20 گل می رسند قابل توجه است. نفر دوم جدول گلزنان یعنی سجاد شهباززاده آمار ضعیف تری دارد. شهباززاده که با ورود رضا عنایتی به ترکیب استقلال روند خوب گلزنی های خود را قطع کرد در 22 بازی 12 گل برای آبی پوشان زد که این روند میانگین 0.54 گل در هر بازی را برای وی ثبت کرده است که البته میانگین خوبی برای یک مهاجم محسوب نمی شود. مهدی شریفی که به طور مشترک با شهباززاده در رده دوم گلزنان لیگ چهاردهم قرار گرفته نیز همین آمار را دارد.

ضعیف ترین آمار ممکن

ادینهو را که برترین گلزن این فصل شد را به عنوان یک بازیکن خارجی کنار می گذاریم تا به برترین گلزنان ایرانی برسیم. شهباززاده و شریفی هر کدام در این فصل 12 گل برای استقلال و سپاهان گل زده اند. اگر ادینهو در لیگ برتر نبود آنگاه شاهد این بودیم که برترین گلزن لیگ برتر ایران تنها 12 گل زده است. این آمار از سال گذشته هم بدتر است که انصاری فر بهترین گلزن ایرانی لیگ بود که در 30 بازی 14 گل به ثمر رساند. ضعیف ترین آمار تاریخ گلزنان ایرانی در لیگ برتر فوتبال کشورمان همین عملکرد مربوط به گلزنان لیگ امسال است.

در حالی گلزنان ایرانی ضعیف ترین عملکرد تاریخی خود را در لیگ تجربه میکنند که گروهی از بهترین مردان گل فوتبال ایران در ادوار مختلف مثل: عنایتی، آرش برهانی، جلال رافخایی و... در لیگ امسال حاضر بودند.

آینده مبهم برترین گلزن لیگ چهاردهم

فقر گلزنی در فوتبال ایران و باشگاه های مختلف اختصاص به این فصل ندارد. آمار و میانگین گلزنی در لیگ برتر ایران به قدری ضعیف است که در فصول گذشته بازیکنی نظیر کریم انصاری فرد با فقط 14 گل زده در صدر برترین گلزنان ایستاد. اکنون مهاجمی به نام ادینهو با شم بالای گلزنی اش برترین گلزن لیگ برتر می شود. ادینهو اما فصل آینده می تواند موقعیت متفاوتی داشته باشد. او را شاید باز هم در تراکتورسازی ببینیم اما این احتمال هم وجود دارد که سر از تیم دیگری در بیاورد. این برزیلی گلزن بارها تاکید کرده در تبریز راحت است و نمی خواهد از جمع تراکتوری ها جدا شود اما جسته و گریخته اخباری درباره حضور او در تیم های سرخابی شنیده می شود. ادینهو در لباس سرخ ها دیدنی تر است یا لباس آبی پوشان؟ شاید این احتمالات هرگز تحقق نیابد و به جای آن این برزیلی را نه در تراکتورسازی و یا سرخابی های پایتخت که در تیم دیگری ببینیم.

همه خارجی های گلزن

ادینهو آخرین بازیکنی است که در لیگ برتر ایران آقای گل می شوند. مروری بر همه گلزنان لیگ برتر از ابتدا تا اکنون می اندازیم:

81 - 1380: غلامرضا عنایتی از ابومسلم با 17 گل‌زده

82 - 1381: ادموند بزیک از سپاهان با 12 گل‌زده

83 - 1382: علی دایی از پرسپولیس با 16 گل‌زده

84 - 1383: غلامرضا عنایتی از استقلال با 20 گل‌زده

85 - 1384: غلامرضا عنایتی از استقلال با 21 گل‌زده

86 - 1385: عرفان اولروم از ابومسلم و مهدی رجب‌زاده از ذوب آهن با 17 گل‌زده

87 - 1386: محسن خلیلی از پرسپولیس و هادی اصغری از راه آهن با 17 گل‌زده

88 - 1387: آرش برهانی از استقلال با 21 گل‌زده

89 - 1388: عمادرضا از سپاهان با 19 گل‌زده

90 - 1389: رضا نوروزی از فولادخوزستان با 24 گل‌زده

91 - 1390: کریم انصاری فرد از سایپا با 21 گل‌زده

92- 1391: سیدجلال رافخایی از ملوان بندرانزلی با 18 گل‌زده

93- 1392: کریم انصاری فرد از تراکتورسازی با 14 گل زده

94- 1393: لوسیانو ادینهو از تراکتورسازی تبریز با 20 گل زده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها