سرپرست هیئت روسیه در مذاکرات هسته‌ای:

به جز رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم

سرپرست هیئت دیپلماتیک روسیه در مذاکرات هسته‌ای، توافق زودهنگام ایران و گروه ۱+۵ بر سر بازرسی ‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین را بعید دانست و گفت:غیر از رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۹۸۳۵۷
به جز رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور انتظار ندارد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 در موضوع بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین به زودی به توافق برسند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حدود 12 سال پیش با استناد به اطلاعات ادعاگونه نهادهای اطلاعاتی برخی کشورهای غربی درخواست بازدید از سایت پارچین که یک سایت نظامی است را مطرح کرده است. آژانس مدعی است ایران در این سایت آزمایش‌های هسته‌ای انجام داده است.

درخواست بازدید از سایت «پارچین» در حالی مطرح شده است که براساس پیمان «ان‌پی‌تی»، آژانس تنها مجاز به بازدید و بازرسی از تاسیسات هسته ای اعلام شده از سوی کشورهای عضو است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران این منطقه را به آژانس برای بازرسی معرفی نکرده است چراکه تاکید دارد در این سایت فعالیت هسته‌ای صورت نمی‌گیرد.

«ریابکوف» در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه همچنین گفته در مذاکرات هسته‌ای غیر از رفع تحریم‌ها، پیشرفت‌ها در بسیاری از جنبه‌های دیگر مشهود هستند.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (11 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

رفع تحریم‌ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی برمی‌آید از جمله موضوعات قابل تفسیر و محل اختلاف بین دو طرف است.

این تحریم‌ها بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، وضع شده‌اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها