کنفرانس Build امسال مایکروسافت، بیشتر از آن‌که شبیه دیگر کنفرانس‌های رایج باشد، یک حسن‌ختام باشکوه برای تمام پروژه‌هایی بود که این شرکت در یک سال اخیر تمام توان خود را روی آنها گذاشته بود.
کد خبر: ۷۹۷۴۹۲
در کنفرانس Build 2015 مایکروسافت چه گذشت؟

مایکروسافت یک بار دیگر، بر این موضوع تاکید کرد ویندوز 10 سیستم‌عاملی خواهد بود که کاربران آن را به‌صورت مشترک روی رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و کنسول بازی Xbox One تجربه خواهند کرد.

از جمله مهم‌ترین خبرهای این کنفرانس می‌توان به اعلام نام نهایی مرورگر جدید مایکروسافت، تبدیل شدن برنامه Office به یک پلتفرم مجزا و امکان توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی برای آن، امکان پورت کردن کدهای نوشته شده برای iOS و اندروید در ویندوز، ارائه framework.NET برای لینوکس و مک به منظور افزایش برنامه‌های قابل اجرا در ویندوز موبایل و ارائه قابلیت‌های بیشتری از لنز واقعیت افزوده HoloLens اشاره کرد. در ادامه به اصلی‌ترین رویداد‌های کنفرانس Build 2015 مایکروسافت نگاهی خواهیم انداخت.

Edge، جایگزین جدید اینترنت اکسپلورر

داستان غم‌انگیز افت محبوبیت و کارایی مرورگر کهنه‌کار مایکروسافت که از IE6 شروع شد، مسئولان مایکروسافت را بالاخره به فکر انداخت تا دست‌به‌کار جبران اشتباهات گذشته شوند. ماحصل این تلاش‌ها، پروژه اسپارتان بود که از دی‌ ماه گذشته به‌صورت مستمر جزئیاتی از آن به گوش می‌رسید، اما مایکروسافت در این کنفرانس اعلام کرد برای مرورگر جدید خود که در ویندوز 10 استفاده خواهد شد، نام Edge را برگزیده است. البته جدای از ضعف خلاقیت مایکروسافت، انتخاب این اسم نباید چندان عجیب باشد، زیرا موتور رندرینگ مرورگر جدید مایکروسافت نیز EdgeHTML نام گرفته است؛ با نگاهی به لوگوی طراحی شده نیز رابطه خانوادگی Edge و IE به چشم می‌آید. با آن‌که Edge برای جایگزینی اکسپلورر معرفی شده، ویندوز همچنان از مرورگر قدیمی خود به‌صورت اختصاصی برای بعضی از شرکت‌ها پشتیبانی خواهد کرد. تلاش شده این مرورگر طراحی ساده و مینیمالی داشته باشد و پیش‌نمایش‌های پخش شده، وجود قابلیت‌هایی از جمله نوت‌برداری مستقیم روی صفحه وب، یکپارچه‌سازی با دستیار صوتی Cortana و حالت مطالعه را تائید کرده‌اند. قرار است Edge مرورگر پیش‌فرض ویندوز 10 باشد تا کاربران بیشتری از روی کنجکاوی هم که شده از آن برای مرور وب در نسخه بعدی سیستم‌عامل مایکروسافت استفاده کنند.

یک میلیارد دستگاه مجهز به ویندوز 10

مایکروسافت امید زیادی به ویندوز 10 بسته و بشدت چشم‌انتظار تبدیل شدن آن به موفق‌ترین نسخه از این پلتفرم است. به‌گفته مدیر برنامه‌نویسی و توسعه ویندوز، مایکروسافت انتظار دارد 2 تا 3سال پس از عرضه ویندوز 10، بیش از یک میلیارد دستگاه آن را نصب شده داشته باشند، اتفاقی که تا به‌حال برای هیچ پلتفرم دیگری نیفتاده است. مایکروسافت امیدوار است با پیشنهاد ارتقای رایگان به تمام کاربران، گسترش اکوسیستم ویندوز با تکیه بر چندکاربردی شدن این سیستم‌عامل برای گجت‌های دیگر مانند گوشی‌، تبلت و کنسول و همچنین ارائه دستگاه‌های جدید و طرح‌های اختصاصی برای کاربران تجاری به این هدف دست پیدا کند.

مایکروسافت در قدم قبلی خود، 15 ماه انتظار کشید تا ویندوز 8 به فروش 200 میلیون نسخه برسد، اما انتظار می‌رود پذیرش بسیار بهتری در انتظار ویندوز 10 باشد. البته دستیابی به این هدف فقط به معنی ارائه محصولات جدید با ویندوز 10 نیست، بلکه مستلزم تغییر سیستم‌عامل دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز است. این کار براحتی انجام نمی‌شود، زیرا بسیاری از مشتریان تجاری ویندوز، ساختار IT خود را بر مبنای نسخه‌های قدیمی‌تر توسعه داده‌اند و تمایلی به تغییر ابزارهای اثبات‌شده فعلی خود ندارند. اگر مایکروسافت بتواند شرکت‌های بزرگ را به ارتقای سیستم‌عامل متقاعد کند، به پیشرفت اکوسیستم‌ خود کمک زیادی خواهد کرد.

مایکروسافت در توسعه سیستم‌عامل جدید خود مساله تطابق‌پذیری را کاملا در نظر داشته و می‌خواهد ویندوز جدید را نه به‌عنوان یک سیستم‌عامل، بلکه یک چارچوب کلی به فروش برساند. هرچه کاربران بیشتری از ویندوز 10 استفاده کنند، افراد بیشتری به این سرویس‌ها دسترسی خواهند داشت و این برای مایکروسافت و توسعه‌دهندگان این سرویس‌ها سودمند خواهد بود.

میزبانی از اپلیکیشن‌های iOS و اندروید

پس‌ از مدت‌ها شایعات تائید نشده، بالاخره مایکروسافت به‌صورت رسمی اعلام کرد قصد دارد برنامه‌های موبایل را به ویندوز 10 بیاورد. قبلا اعلام شده بود مایکروسافت در حال تجربه شبیه‌سازی کارکرد برنامه‌های اندروید روی ویندوز است، اما انگار این رویکرد گسترش یافته و به توسعه‌دهندگان انواع پلتفرم‌ها اجازه می‌دهد کد خود را بدون تغییر اساسی به ویندوز بیاورند. در ویندوز جدید توسعه‌دهندگان با استفاده از دو مجموعه توسعه نرم‌افزار ارائه شده از سوی مایکروسافت قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های خود را به‌صورت مستقیم از اندروید و iOS به ویندوز منتقل کنند. در بخش اندروید، امکان استفاده از Java و ++C برای توسعه‌دهندگان مهیا شده و برنامه‌نویسان iOS نیز می‌توانند از کد Objective C خود که در مک نیز استفاده می‌شود، بهره ببرند.

به‌گفته مدیر برنامه ویندوز، مایکروسافت می‌خواهد به توسعه‌دهندگان فرصت دهد از مهارت‌ها و ابزارهای کنونی خود برای ساختن و توسعه همان اپلیکیشن‌ها در Windows Store استفاده کنند. ایده این کار ساده است، اما اجرای عملی آن ممکن است به این سادگی نباشد. شاید تصور شود فقط با وارد کردن کد و فشردن چند دکمه تمام آن از نو بازسازی ‌شود، اما واقعیت این است که فرآیند به این‌صورت نیست. می‌توان گفت مایکروسافت قصد دارد با وسوسه پورت‌کردن ساده و بدون تغییرات اپلیکیشن به‌ویندوز، توسعه‌دهندگان را وارد گود کرده و در نهایت سرویس‌های یکپارچه Cortana، Xbox Live و... را نیز به آنها اضافه کند. همچنین در ویندوز جدید امکان اجرای پردازش‌های مجازی و اجرای برنامه‌ها به‌صورت مجازی نیز در دسترس خواهد بود که بعدها بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

هولولنز، جذاب و کارآمد

انتهای کنفرانس، نوبت به فرزند آینده‌دار مایکروسافت، عینک واقعیت افزوده هولولنز رسید. قبلا در کلیک در مورد این عینک و قابلیت‌های شبه علمی ـ تخیلی آن صحبت کرده‌ایم، از جمله این‌که ناسا اکنون از این عینک برای اکتشاف مریخ کمک می‌گیرد یا می‌توانید با این عینک در فضای اتاق خود Minecraft بازی کنید. در بخش پایانی کنفرانس اعلام شد تمام اپلیکیشن‌های یونیورسال موجود روی ویندوز10 نیز به رابط کاربری این عینک اضافه شده است. همچنین به‌گفته مایکروسافت، این شرکت برای توسعه‌دهندگان علاقه‌مند، دوره‌های فشرده Windows Holographic برگزار خواهد کرد تا بتوانند نخستین هالوگرام‌های خود را ایجاد کنند. در صورتی‌که همه چیز همان‌طور که باید پیش برود، با بیشتر شدن کاربرد هولولنز در آیند‌ه‌ای نزدیک شاهد کاربردهای مفید بیشتری از این فناوری خواهیم بود.

آرش جهانگیری / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها