خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که باراک اوباما قصد دارد از اختیارات خود در مرحله اول اجرای توافق نهایی برای تعلیق تحریم های ایران در صنایع نفت، بانکداری و داد و ستد استفاده کند که به درخواست از کنگره برای لغو تحریم ها تا پایان زمان ریاست جمهوری وی نیازی نیست.
کد خبر: ۷۹۴۹۱۴
اوباما بدون نیاز به کنگره، تحریم های ایران را تعلیق می کند

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به بررسی چگونگی لغو تحریم های ایران درصورت رسیدن به توافق پرداخت و نوشت: شیوه ای که دولت آمریکا برای لغو تحریم های تهران برگزیده، ناکارامد است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقامات دولت آمریکا جزئیات جدیدی درمورد شیوه لغو تحریم ها علیه ایران منتشر کرده که بعضی کارشناسان را ناامید کرده است؛ آنهایی که به ادعاهای دولت آمریکا درمورد ادامه تحریم ها تردید دارند.

«جک لیو» وزیر خزانه داری و «جو بایدن» معاون رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته در سخنانی در اندیشکده موسسه خاورنزدیک واشنگتن جزئیات جدیدی در مورد پایان تحریم های ایران در صورت رسیدن به توافق را بیان کردند.

این مقامات همچنین مدعی شدند که بیشتر تحریم ها از جمله تحریم های چندگانه در صورت عدم انجام تعهدات از سوی ایران به سرعت قابل بازگشت است و آنها معتقدند افزایش ده ها میلیارد دلاری درآمدهای ایران به دلیل لغو تحریم ها به معنای افزایش هزینه های این کشور درمورد فعالیت های دیگر نیست.

وی در نشست خصوصی در اندیشکده یاد شده چهارشنبه گذشته (9 اردیبهشت) حاضر شد و وزارت دارایی آمریکا کمی بعد سخنان وی را منتشر کرد.

لیو گفت: اوباما قصد دارد بعد از اجرای بخش های اول توافق توسط ایران از اختیارات خود برای تعلیق تحریم های این کشور در صنایع نفت، بانکداری و بخش دادوستد استفاده کند که در این صورت نیازی به درخواست از کنگره برای لغو تحریم ها تا پایان زمان ریاست جمهوری وی نیست.

وی افزود: بعد از چند سال تبعیت ایران از توافق جامع نهایی از کنگره می خواهیم تا در مورد لغو نهایی تحریم ها رای بدهد و صرفا کنگره می تواند تحریم هایی که به صورت قانون تصویب شده را لغو کند.

لیو مدعی شد تعلیق تحریم های ایران به جای لغو قانونی تحریم ها، به دولت اجازه می دهد در صورت انجام ندادن تعهدات از سوی ایران در مفاد توافق، به سرعت تحریم ها را بازگرداند.

وی همچنین ادعا کرد که تحریم های سازمان ملل متحد به سرعت قابل بازگشت است و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند مانع از این امر شود.

وی تاکید کرد: ما به روشنی بیان کرده ایم که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند؛ بار دیگر با تحریم های چندجانبه و قوی روبرو می شود. بازگشت تحریم های سازمان ملل متحد با رای منفی یکی از اعضای دائم شورای امنیت متوقف نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، اظهارات لیو، با نظرات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی دانشگاه نیویورک متفاوت است. ظریف گفت که تحریم های سازمان ملل چند روز بعد از امضای توافق لغو می شود و همه تحریم ها زمانی که ایران به تعهدات اولیه خود عمل کند به کلی لغو می شود.

مقامات وزارت دادگستری آمریکا می گویند که اظهارات لیو با توضیحات پیشین مقامات دولتی آمریکا درمورد شیوه لغو تحریم ها هماهنگ بوده است اما «مت لویت» از مقامات پیشین وزارت دادگستری آمریکا و کارشناس فعلی موسسه خاور نزدیک واشنگتن که نشست چهارشنبه با لیو را مدیریت کرده است، گفت: وقتی تحریم ها لغو شود، به ویژه تحریم های چندجانبه مسیر برای اعمال مجدد تحریم ها آسان نخواهد بود.

وی افزود: هیچ کس نباید به اشتباه فکر کند روند خودکاری برای بازگشت تحریم ها وجود دارد، اگر تصور کنیم که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است، بحث به این سمت پیش می رود که آیا در واقع تعهدات نقض شده است یا خیر؟ می توان شاهد وضعیتی بود که روسیه و چین موضوع نقض تعهد توسط ایران را به چالش می کشند.

بلومبرگ می افزاید: میزان دقیق پولی که ایران بعد از امضای توافق به دست می آورد مورد مناقشه است. لیو می گوید ایران بین 100 تا 140 میلیارد دلار درآمد نفتی توقیف شده در بانک های خارجی دارد. به گفته یک مقام کنگره که از روند مذاکرات مطلع است، بین 30 تا 50 میلیارد دلار از درامدهای ایران به سرعت بعد از امضای توافق آزاد می شود.

لیو یادآور شد: حسن روحانی رییس جمهوری ایران با وعده بهبود وضعیت اقتصادی در انتخابات پیروز شد و ایرانی ها می خواهند شاهد منافع محسوس تعامل با جامعه بین المللی باشند. در نتیجه انتظار می رود ایران از درامدهای جدید برای حل و فصل نیازها از جمله افزایش بودجه دولتی، ساخت تاسیسات زیربنایی، حفظ ثبات ریال و افزایش واردات استفاده کند.

لیو مدعی شد که ایران به دلیل تحریم ها بسیاری از درآمدهایش را از دست داده است و دولت ایران به سال ها زمان برای جبران این خسارت ها نیاز دارد. لویت مخالف است و گفت که اقتصاد ایران مجبور نیست مانند یک دادوستد خصوصی به سرعت خسارات را جبران کند.

وی افزود: این استدلال یک نکته را در نظر نمی گیرد و آن مردم منطقه و تاثیر بر آنها در نتیجه لغو تحریم هاست به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس که به شدت از بابت آزاد شدن منابع زیاد نقدی برای ایران نگران اند.

بر اساس این گزارش، بایدن در سخنرانی خود 30 آوریل (10 اردیبهشت) در واشنگتن استدلال مشابه و احساساتی در مورد توافق بیان و از اقدامات دولت برای پیشرفت در مذاکرات تشکر کرد.

وی گفت: درست است که ایران می تواند به تعهدات خود عمل نکند، چه توافق جامع به دست آید و چه نیاید؛ اما انها در توافق موقت به تعهدات خود عمل کردند در حالیکه بسیاری تصور می کردند، به تعهدات خود عمل نمی کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها