کارلو لورنزینی ملقب به کارلو کلودی وقتی در سال 1881 برای نخستین بار در مجله کودکان ایتالیایی به پینوکیو جان داد، حدس نمی‌زد عروسک خیمه شب بازی ساده لوحش، محبوب میلیون ها انسان از نسل های مختلف در سراسر جهان شود و مهمتر این که سال ها پس از خلق اثر، دانشمندان ثابت کنند این قصه پایه علمی دارد و دروغگوها را می توان با دماغ شان شناخت؛ پدیده‌ای که حالا روانشناس ها به آن می گویند «اثر پینوکیو»
کد خبر: ۷۹۳۳۹۶
دروغگوها، واقعا با دماغ شان لو می روند

متخصصان زبان بدن، روش های فراوانی برای سنجش سره از ناسره در گفته های افراد دارند که یکی از جالب ترین آنها بررسی بینی هنگام صحبت کردن است. از جمله گروه های پژوهشی در این حوزه، دانشمندان دانشگاه گرانادا در اسپانیا هستند که در زمینه روانشناسی تجربی مطالعه می کنند و با سنجش حرارت اجزای صورت و رسمش (ترموگرافی) مدعی شده اند که دماغ انسان ها وقت دروغ گفتن داغ می شود که این گرمای ناگهانی آن را قرمز می کند یا افراد را به فین فین می اندازد یا وادارشان می کند دماغ شان را لمس کنند مثلا آن را بخارانند.

این پژوهشگران می گویند هنگام دروغ گفتن، با افزایش تنش و سپس بالا رفتن فشار خون، رگ های بینی گشاد می شود و خون بیشتری در آنها جمع می شود. در این زمان ماده هیستامین از برخی سلول های مرتبط با بافت ملتهب شده ترشح می شود که احساس خارش و سوزن سوزن شدن را در بینی بیشتر می کند.

نتایج این پژوهش، اثبات گفته های متخصصین زبان بدنی است که سال ها پیش، صرفا با محک تجربه ، لمس بینی را به عنوان یکی از رفتارهای رایج در دروغگویی شناخته بودند. علاوه بر این با استناد به این تحقیق، ‌در موارد حساس می توان با ثبت وضعیت حرارتی صورت به میزان راستگویی افراد پی برد.

از این که رازی مگو از دنیای شگفت آور زبان بدن را برایتان فاش کردیم خوشحالید ؟ نکند از همین لحظه، خیال کنید هرکس دماغش را لمس کند، دروغ می گوید؟ لمس بینی در زبان بدن ، هزار و یک علت دیگر هم دارد مثلا سرماخوردگی ، آلرژی، بوهای قوی، گزش حشرات، فکر کردن عمیق، ناامیدی شدید یا احساس مخالفت هم می تواند بینی را به خارش بیندازد و به همین علت روانشناس ها باید همه این احتمالات را به اضافه دیگر نشانه های بدنی دروغگویی در افراد بررسی کنند تا مطمئن شوند فردی حقیقت را بیان می کند یا نه . پس لطفا ، زود قضاوت نکنید.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها