هکرها صفحه اصلی گوگل در مالزی را پایین کشیدند!

گوگل مالزی هک شد

هکرها در پوشش اپلیکیشن به تلفن همراه قربانی نفوذ می کنند

مراقب برنامه‌های جذاب اما خانه‌خراب‌کن باشید

حوصله‌اش سر رفته بود. گشتی در سایت‌های اینترنتی زد تا چند برنامه جدید دانلود کند. برنامه‌ای نظرش را جلب کرد.
کد خبر: ۷۹۳۲۳۰
مراقب برنامه‌های جذاب اما خانه‌خراب‌کن باشید

آن‌طوری که سایت معرفی کرده بود، با نصب این برنامه می‌توانست محل افرادی را که با او تماس گرفته بودند متوجه شود. برنامه را دانلود کرد، اما برای نصب آن باید منتظر کد ارسالی از سوی سایت می‌ماند. یک روز از نصب برنامه گذشت اما هیچ خبری از کد نشد. سرانجام برنامه را پاک کرد.

صبح روز بعد دوستانش با عصبانیت با او تماس گرفتند و به پیامک‌های مستهجنی که ارسال کرده بود اعتراض می‌کردند. این موضوع برایش غیرقابل باور بود، به همین دلیل تصمیم گرفت با مراجعه به پلیس فتا شکایتی را مطرح کند. بعد از بررسی شکایت، کارشناسان پلیس فتا متوجه شدند برنامه‌های پیام‌رسان متهم هک شده و هکر از طرف شاکی به ارسال پیام‌های مستهجن اقدام کرده است.

مدت‌هاست برخی مجرمان اینترنتی در پوشش اپلیکیشن‌های بازی و برنامه‌های جذاب، قربانیان خود را تحریک به دانلود بدافزارها یا ویروس می‌کنند. این مجرمان پس از ورود به تلفن همراه، اقدام به هک نرم‌افزارهای پیام‌رسان و عکس‌های شخصی قربانی می‌کنند. طی روزهای اخیر طرح شکایت‌های مشابه باعث شده، پلیس فتا در این زمینه هشدار دهد.

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش، سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا در این باره می‌گوید: برخی اپلیکیشن‌های تلفن همراه موجود در این سایت‌ها و فروشگاه‌ها از کدهای مخرب استفاده کرده و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می‌گیرند. فهمیدن این موضوع نیز بسیار مشکل است، چرا که کدهای این اپلیکیشن‌ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم عامل باعث می‌شود تا بتوانند از گوشی کاربران جاسوسی کنند.

برخی از این اپلیکیشن‌ها از کاربران می‌خواهند که به پرسش‌هایی پاسخ دهند یا پیامکی به شماره‌ای یا ایمیلی ارسال کنند. این نوع ارتباط می‌تواند باعث آلوده شدن گوشی به بدافزارهایی شود که اطلاعات شخصی کاربران را مورد حمله قرار دهد. موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک‌های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آن‌که خود متوجه شود، ارسال عکس‌ها، کلیپ‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه گوشی، ارسال فهرست تماس‌های دریافتی و شماره مخاطبان موجود در گوشی و... است. در بسیاری موارد قربانی این جاسوسی خود کاربر است و در برخی موارد دوستان و نزدیکان کاربر قربانی این جاسوسی‌ها می‌شوند. اخاذی از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زیاد از وی یکی از مهم‌ترین موارد است. بسیاری از اطلاعات کاربران که از این طریق به سرقت می‌رود بعدها باعث ایجاد آزار و اذیت وی و نزدیکان و بستگانش می‌شود. چرا که مجرمان از این اطلاعات علاوه بر اخاذی برای سرگرمی و اذیت و آزار قربانیان استفاده می کنند به‌عنوان مثال ارسال پیامک‌های مستهجن و محتوای نامناسب با شماره کاربر برای افراد دیگر، یک مورد اذیت و آزار است که مجرمان انجام می‌دهند.

تهدیدات امنیتی گوشی‌های همراه هوشمند بسیار بیشتر از لپ‌تاپ و رایانه‌های خانگی است، چرا که میزان اطلاعات شخصی‌ای که کاربران با خود در تلفن همراه هوشمند حمل می‌کنند بمراتب بیش از نوت‌بوک و رایانه‌های خانگی آنهاست، ضمن آن‌که دسترسی سارقان یا هکرها به گوشی همراه بمراتب سهل‌تر است.

وی به کاربران گوشی‌های هوشمند توصیه کرد: از سیستم رمزنگاری مناسب برای گوشی‌های خود استفاده کنید و رمز آن را ترکیبی از اعداد و حروف قرار دهید. همواره آنتی‌ویروس گوشی و تبلت خود را به‌روز کنید. روی گوشی خود یک برنامه امنیتی مانند نرم‌افزار ضدجاسوسی نصب کنید و از شر برنامه‌‌هایی که استفاده نمی‌‌کنید خلاص شوید. هنگامی که کار شما با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شوید یا Log Out کنید. این کانال را همین‌طور به حال خود باز نگذارید تا دیگران اطلاعات شما را کنترل کنند.

از دانلود بی‌مورد نرم‌افزارها و کلیپ‌‌های موجود در سایت‌ها خودداری کنید و فقط برنامه‌ها و نرم‌افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و تنها به نمونه‌های رسمی موجود اعتماد کنید .هموطنان در صورت مشاهده نفوذ هکرها به تلفن همراهشان بلافاصله باید به طرح شکایت پرداخته و نباید تن به خواسته های آنها دهند. این مجرمان در صورت گرفتن پول و اخاذی همچنان به تهدیدهای خود ادامه می دهند . اغلب این مجرمان به صورت حرفه ای عمل کرده و ردیابی آنها سخت است. برخی از آنها نیز از خارج از کشور فعالیت می کنند و به‌دنبال زدن خسارت به قربانی خود هستند. هموطنان در صورت مشاهده هر موضوع مشکوکی آن را به سایت پلیس فتا به ادرس cyber.police.ir اطلاع دهند.

امیرعلی حقیقت‌طلب / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها