در آستانه‌ برگزاری دومین نشست عادی شورای حکام مرکزی یونسکو (شورایی که از آن به عنوان یونسکوی کوچک یاد می‌شود)‌ و هفتادمین سال تاسیس یونسکو، ده کشور جدید به مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو پیوستند و پنج کشور دیگر برای عضویت در این مرکز درخواست دادند.
کد خبر: ۷۹۲۸۰۷
یونسکوی کوچک و عضویت 15 کشور

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده ایران در آن شورا با اعلام این خبر گفت:‌ در سه سال گذشته این مرکز با سه عضو ایران‌، قزاقستان و تاجیکستان تشکیل شد، اما سال گذشته ده کشور ارمنستان، ‌ترکیه‌، پاکستان‌، عراق،‌ فلسطین‌، لبنان و قرقیزستان عضویت رسمی خود را با فرستادن مدارک اعلام کردند، همچنین پنج کشور جمهوری آذربایجان‌، افغانستان، ترکمنستان‌، قطر و عمان نیز با ارسال مدارک خود تمایلشان را برای عضویت در این مرکز اعلام کرده‌اند.

رئیس شورای حکام، برگزاری این شورا را از آن نظر دارای اهمیت دانست که جایگاه منطقه‌ای ایران را محکم‌تر می‌کند و افزود: خوشبختانه از سال گذشته اصرار به آماده شدن وبسایت مرکز بود که اکنون به زبان‌های انگلیسی و فارسی آماده شده و اخبار در آن به‌روزرسانی می‌شود.

طالبیان در پاسخ به این پرسش که در ثبت خرده‌فرهنگ‌های ایرانی چه کاری انجام شده است نیز توضیح داد: در پرونده‌های ثبتی حداقل سه پرونده به خرده‌فرهنگ‌ها ارتباط داشته است، مانند «موسیقی بخش‌های شمال خراسان»‌، «دانش سنت لنج‌سازی در خلیج‌فارس» و «نقالی و قصه‌گویی اجرایی ایران». با وجود این برای رسیدن به ثبت جهانی در هر حوزه‌ای نخست باید سیاهه آنها کامل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها