هکرهای روس که در سال گذشته توانسته بودند به تعدادی از رایانه های کاخ سفید نفوذ کنند نامه های الکترونیکی (ایمیل) «باراک اوباما» را نیز مطالعه کرده اند.
کد خبر: ۷۹۱۸۳۲
نامه‌های شخصی اوباما در اختیار هکرهای روس

به گزارش نیویورک تایمز، البته به گفته مقامات کاخ سفید این هکرها نتوانسته اند به نامه های محرمانه دسترسی داشته باشند و فقط نامه های معمولی رئیس جمهور آمریکا ار رویت کرده اند.

این موضوع در حالی فاش می شود که آمریکا روز جمعه سیاست های جدید امنیت سایبر خود را که البته بیشترین حجم آن بصورت محرمانه است رونمایی کرد.

روسیه و امریکا علاوه بر رقابت در عرصه های سیاسی و دیپلماتیک، در امر جاسوسی و استفاده از جدیدترین دستاوردهای الکترونیکی در این بخش نیز با یکدیگر رقابت دارند بطوریکه آمریکا در سال های اخیر مرتبا روسیه را به جاسوسی از مراکز مختلف ایالات متحده متهم کرده است.

در همین رابطه مقام های آمریکایی معتقدند عملیات جاسوسان روسیه در خارج از این کشور به سطح اقدامات جاسوسی در دوران جنگ سرد رسیده است.

مشاوران امنیتی کاخ سفید معتقدند در حال حاضر روسیه بزرگترین کشوری است که سعی در به دست آوردن اطلاعات محرمانه درباره آمریکا دارد.

بر همین اساس، مقام های کاخ سفید می گویند عملیات جاسوسی روسیه درباره کشورهای دیگر در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین همانند اقدامات جاسوسی دوران جنگ سرد است.

بر اساس این گزارش، مرکز «SVR» که از گذشته به عنوان شاخه خارجی «کا.گ.ب» شناخته می شد؛ هم اکنون در حال استفاده از منابع اطلاعاتی ناشناخته خود در آمریکا به منظور به دست آوردن اطلاعات حساس درباره طرح های نظامی و فناوری های برتر آمریکا است.

در همین رابطه «یوری شوتس» از ماموران سابق کا.گ.ب اعلام کرد: در گذشته به دلیل آنکه جاسوسان شوروی سابق تحت نظارت سازمان هایی چون وزارت امور خارجه و یا کارمندان خبرگزاری ها فعالیت می کردند محدود تر بودند، اما امروزه هر شرکت خصوصی که در روسیه فعال است به عنوان پوششی برای عملیات جاسوسی این کشور عمل می کند.

کارشناسان بر این باورند که از زمان به قدرت رسیدن پوتین در سال ۲۰۰۰ میلادی، روسیه شبکه جاسوسان خود در آمریکا را بازسازی کرده است.

پوتین به مدت ۱۶ سال به عنوان مامور کا.گ. ب فعالیت می کرده و مدتی را نیز در شرق آلمان سپری کرده و پس از آن به عنوان رئیس FSB (سرویس امنیت ملی روسیه) مشغول به کار شده است؛ به اعتقاد شوتس FSB هم اکنون عملیات های گسترده ای را در داخل آمریکا انجام می دهد.

فعالیت های خارجی جاسوسان روسیه اولین بار ۱۳۸۷ زمانی که کانادا یک فرد روسی را که سالها در این کشور به عنوان یک شهروند بومی کانادایی زندگی می کرد، اخراج کرد، مشخص شد.

در همین رابطه آمریکا تا کنون چندین نفر را به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت کرده که از مهمترین آنها می توان به «پل ویلیام همپل» با گذرنامه کانادایی و «آریل وینمن» از افسران نیروی دریایی آمریکا اشاره کرد که در زیر دریایی های این کشور خدمت می کرد. البته نباید بازداشت ۱۱ جاسوس روس در آمریکا و استرداد آنها به روسیه را ،که معروف ترین آنها «آنا چاپمن» بود، در سال های اخیر را نیز فراموش کرد.

اتهام همپل این بود که با حضور در پایگاه های فضایی کانادا و آمریکا، اقدام به جمع آوری اطلاعات و انتقال آنها به روسیه کرده بود؛ ونمن نیز متهم بود که اطلاعات مربوط به جدیدترین زیردریایی های آمریکا را به روسیه منتقل کرده است.

فرار «ادوارد اسنودن» مامور سابق سازمان سیا، فردی که جاسوسی گسترده آمریکا از همه کشورها و مقامات مختلف بلندپایه جهان را فاش کرد، به روسیه نیز آخرین مورد از رقابت دو کشور در فضای مجازی و جاسوسی به سبک جدید است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها