تداوم اقدامات تخریبی جمهوری خواهان

اوباما با ایران به عنوان دشمن رفتار کند

قانونگذاران جمهوری خواه در آمریکا هفته آینده در اقدام غیراعتماد ساز و تخریبی دیگری، با ارائه متن کامل لایحه دفاعی سال 2015 این کشور، تیم اوباما را ملزم می کنند درصورت دستیابی ایران و آمریکا به توافق هسته ای، همچنان با تهران به عنوان دشمن رفتار کند.
کد خبر: ۷۹۱۵۷۵
اوباما با ایران به عنوان دشمن رفتار کند

وبگاه تحلیلی - خبری المانیتور در نوشتاری به قلم «ژولین پکه» خبرنگار کنگره در این رسانه درباره لایحه دفاعی سال 2015 آمریکا و جایگاه ایران در آن نوشت: چند تن از مشاوران کاخ سفید به المانیتور گفته اند که این لایحه بسیار مهم که باید تصویب شود، شروط چند گانه ای را در بر خواهد داشت و از جمله خواستار این است که با وجود مذاکره ایران و آمریکا بر سر دستیابی به توافق هسته ای، تیم اوباما همچنان با ایران به عنوان دشمن آمریکا رفتار کند.

بر اساس این لایحه که متن ابتدایی آن روز 21 آوریل (سه شنبه اول اردیبهشت ماه) از سوی «کمیته سرویس نظامی مجلس نمایندگان» منتشر شده است از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) می خواهد که برای مقابله با توانایی های رو به رشد ایران در زمینه نظامی، راهبرد خاصی تدوین کند.

«مک تورنبری»، نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس که ریاست این کمیته را بر عهده دارد، مدعی شده است: آنچه در یمن روی می دهد، دال بر این است که نمی توانید رابطه ما با ایران را تنها از یک زاویه مورد بررسی قرار دهید. ما با مجموعه ای از اقدامات از سوی ایران مواجه هستیم که مجزا کردن یکی از دیگری بسیار دشوار است و حوادث یمن دال بر این است که دستیابی به یک توافق هسته ای قابل اجرا، بسیار پیچیده است.

نویسنده با اشاره به حرکت هفته گذشته رزم ناوهای آمریکایی به سوی «عدن» و سواحل یمن، افزود: گفته های این مقام آمریکایی بازتاب نگرانی روز افزون اعضای کنگره است که نگرانند اگر مذاکرات هسته ای جاری موفق شود، باراک اوباما در پی برقراری رابطه جدیدی با تهران باشد.

این مقام مجلس نمایندگان آمریکا مانند سایر همقطاران خود ادعا کرده که بحران یمن نشان دهنده این است که اقدامات ایران در منطقه و سراسر جهان دردساز است.

وی بدون اشاره به حمایت علنی کاخ سفید از تجاوز عربستان به یمن، مدعی شد: عقیده دارم باید محتاط باشیم و با دقت عمل کنیم.

به نوشته المانیتور، کمیته سرویس نظامی مجلس نمایندگان هفته آینده متن کامل این لایحه را ارائه و سنا در ماه مه درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

این لایحه در راستای سیاست های کلی آن کشور، علاوه بر اینکه ایران را تهدیدی قابل توجه برای منافع آمریکا و متحدانش معرفی کرده، مدعی شده است: ایران و روسیه بر اساس دکترین خود برای ضربه زدن به اهداف منافع ملی آمریکا و متحدان آن، تسلیحات متعارف، جنگ اقتصادی، جنگ سایبری، عملیات اطلاعاتی و اقدامات دیگری (از این دست) را صورت می دهند.

المانیتور با اشاره به سخنان یکی از مسئولان یکی از سازمان های حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا نوشت که این لایحه همچنین می تواند ایران را ملزم کند که قبل از برداشته شدن تحریم ها، به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود پاسخ دهد یا از نصب سامانه دفاع ضد هوایی «اس-300» خودداری کند.

نویسنده همچنین به نقل از مشاوران کاخ سفید افزود: البته بعید است این لایحه مستقیما به مذاکرات هسته ای بپردازد چرا که پرداختن به تحریم ها به هر شکلی، کل لایحه را به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارجاع خواهد داد که از اختیارات اساسی قانونی برخوردار است.

به عقیده نویسنده، قانون گذاران آمریکایی می توانند با اعمال فشار بر نهادهای اطلاعاتی آن کشور نیز بر ایران فشار وارد کنند و در این خصوص نوشت: ممکن است آنها بخواهند ارتش آمریکا همکاری اطلاعاتی و سایر همکاری های خود را با ایران در نبرد علیه داعش نیز محدود کند. این در حالی است که یکی از مشاوران عالی رتبه کمیته مزبور، این گونه محدودیت ها را غیرسازنده توصیف کرده است.

بر اساس گزارش های متعدد موثق و تایید شده از سوی منابع رسمی، عملیات هوایی ارتش آمریکا که کاخ سفید ادعا می کند مواضع تروریست های تکفیری داعش را هدف قرار می دهد، در جلوگیری از پیشروی این گروهک موثر نبوده، اما مشاوره فرماندهان ایرانی به ارتش عراق و نیروهای مردمی، داعش را در برخی مواضع استرات‍ژیک عقب رانده است.

یادآور می شود با وجود اعلام رسمی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت تحویل این سامانه به ایران، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور به تازگی اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی اس 300 به این زودی ها به ایران تحویل داده نخواهد شد.

ایران هشت سال قبل در سال 2007 میلادی، با پرداخت 800 میلیون دلار قرارداد خرید این سامانه دفاعی را با روسیه امضا کرد و از آن سال تاکنون، مسکو به تعهدات رسمی خود پایبند نمانده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها