پشت پرده جنگ عربستان در یمن فاش شد

درخواست سعود الفیصل برای دیداربا ظریف

با وجودی که مقامات رسمی عربستان سعودی سه‌شنبه شب آتش‌بس یک جانبه و پایان عملیات «‌توفان قاطع» اعلام کرده بودند روز گذشته بمب‌افکن‌های سعودی یک بار دیگر بخش‌هایی از خاک یمن را هدف حملات خود قرار دادند.
کد خبر: ۷۹۰۷۶۴
عربستان سعودی آتش‌بس خود را شکست

به این ترتیب یمن همچنان آماج حملات تجاوزگرانه عربستان سعودی بوده و شواهد نشان می‌دهد عربستان به رغم تبلیغات گسترده‌ای که در پیروزی خود می‌کند به هیچ‌یک از اهداف خود در یمن نرسیده است. اعلام آتش‌بس یک‌جانبه عربستان روز گذشته در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و بسیاری آن را شکست عربستان در حملات 27 روزه خود به یمن توصیف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، هنوز 12 ساعت از آتش‌بس اعلام شده از سوی عربستان نگذشته بود که جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری این کشور بار دیگر مواضعی را در یمن هدف حملات خود قرار دادند. این حملات صبح دیروز در غرب استان تعز واقع در جنوب شرق یمن و در اطراف تیپ 35 ارتش یمن رخ داد که هنوز به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن وفادار است. گفته می‌شود درگیری‌هایی در اطراف این پادگان نظامی میان نیروهای انصارالله و هم‌پیمانان آنها با شبه‌نظامیان و برخی نیروهای ارتش وابسته به منصور هادی رخ داد. در یک خبر دیگر منابع نزدیک به انصارالله اعلام کردند نیروهای وفادار به این گروه موفق به تصرف این پادگان شده‌اند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که ساعات پایانی سه‌شنبه شب احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف «توفان قاطع» متوقف شده و عملیات دیگری تحت عنوان «بازگرداندن امید» در این کشور آغاز شده است. وی روز گذشته نیز در اظهاراتی دیگر گفت: عملیات نظامی در یمن متوقف نشده است. العسیری در توضیح عملیات دیروز عربستان سعودی نیز گفت مرحله عملیات «بازگرداندن امید» شامل دو بخش خواهد بود. یک بخش آن سیاسی و بخش دیگر نظامی است. در بخش سیاسی، عربستان تلاش می‌کند دولت مشروع یمن را احیا کند و در بخش نظامی تلاش می‌کند جلوی پیشروی حوثی‌ها را بگیرد. در عملیات نظامی عربستان علیه مردم یمن که از ششم فروردین شروع شد تاکنون بیش از 2000 نفر کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شده‌اند.

واکنش‌ها

واشنگتن، تهران، اسلام‌آباد، قاهره، دوحه و کویت از جمله مراکزی بودند که بلافاصله بعد از اعلام آتش‌بس یکجانبه عربستان ازاین اقدام استقبال کرده و خواستار شروع هرچه سریع‌تر روند سیاسی در این کشور جنگ‌زده شدند. مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با استقبال از این اعلام آتش‌بس، آن را گامی مثبت در جهت حل اختلافات سیاسی در یمن خواند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز ضمن اعلام خرسندی آمریکا از توقف عملیات «توفان قاطع» به رهبری عربستان اظهار کرد: واشنگتن از آغاز روند سیاسی در یمن حمایت می‌کند و زمینه ارسال هرچه سریع‌تر کمک‌های بشردوستانه به یمن را فراهم خواهد کرد. دولت قطر نیز از تمام طرف‌های یمنی خواست به منظور استقرار دوباره امنیت و صلح در یمن و منطقه از «عملیات احیای امید» حمایت کنند. وزارت خارجه قاهره نیز در بیانیه‌ای از طرف‌های یمنی خواست تا هرچه سریع‌تر به خشونت‌ها پایان داده و از طریق مذاکرات و دوری ازهرگونه اقدام تحریک‌آمیز به اختلافات خود پایان دهند. اسلام‌آباد نیز یادآور شد برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن در کنار عربستان ایستاده است.

در داخل یمن، محمد البخیتی، سخنگوی انصارالله یمن گفت: به دنبال اعلام پایان عملیات ائتلاف عربستان علیه یمن، با دقت اوضاع و تحولات سیاسی و میدانی را تحت نظر داریم. وی در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: ما هنوز نمی‌دانیم منظور عربستان از آغاز عملیات «احیای امید» چیست تا در مورد آن موضعگیری کنیم اما با دقت اوضاع سیاسی و میدانی را تحت نظر داریم. البخیتی درباره علت توقف عملیات عربستان نیز گفت: این کار دلایلی داشت؛ از جمله این‌ که حمله به یمن در میان مقامات سعودی مخالفانی داشت. این عملیات به اهداف خود نرسید، روز به روز خشم ملت یمن از عربستان افزایش می‌یافت، ناو نظامی ایران در باب المندب حضور یافت و همچنین رهبر انصارالله هشدار داد که اکنون زمان واکنش نظامی در قبال حملات عربستان رسیده است.

از سوی دیگر منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن ضمن ابراز قدردانی از کشورهایی که در عملیات «توفان قاطع» حضور دارند، تاکید کرد پس از رهایی از دست افراد «توطئه‌گر» به منظور اجرای روند انتقال سیاسی در کشور به یمن بازخواهد گشت. او با درخواست برای تعامل مثبت با قطعنامه شورای امنیت اعلام کرد در راستای تقسیم قدرت سیاسی و معنوی بین عبدالله صالح و حوثی‌ها بر سر 10 نقطه توافق حاصل شده است اما در این باره توضیحات بیشتری نداد. علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور اسبق یمن نیز روز گذشته در صفحه فیسبوک خود با استقبال از قطع عملیات نظامی عربستان ابراز امیدواری کرد که این امر به توقف «فعالیت‌ قدرت‌های خارجی در یمن» بینجامد.

در پی اعلام آتش بس در یمن از سوی عربستان، جنبش انصارالله صبح دیروز محمود الصبیحی، وزیر دفاع و چند نفر دیگر از مسئولان نزدیک به منصورهادی در دولت مستعفی این کشور را آزاد کرد. منابعی در شهر عدن با تایید خبر آزادی الصبیحی تاکید کردند انصارالله ناصر منصور، مشاور امنیت سیاسی در عدن و فیصل الرجب فرمانده نیروهای ارتش در استان ابین را نیز که بیش از یک ماه است بازداشت شده بودند، آزاد کردند.

همچنین در پی اعلام آتش‌بس عربستان برخی منابع رسانه‌ای گزارش دادند که خالد بحاح، جایگزین رئیس‌جمهور مستعفی یمن می‌شود. طی روزهای گذشته دو طرح از سوی عمان و سازمان ملل متحد برای برون‌رفت از بحران کنونی یمن ارائه شد. برخی منابع می‌گویند هم‌اکنون تلفیقی از این دو طرح تهیه شده است که به موجب آن خالد بحاح جایگزین منصور هادی خواهد شد. قرار است دوشنبه آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد یک بار دیگر درباره یمن نشستی داشته باشد.

شکست عربستان

روزگذشته بسیاری از رسانه‌های جهان با تحلیل‌هایی به ارزیابی عملیات عربستان سعودی پرداختند. یک وبگاه خبری لبنانی نوشت: عملیات عربستان سعودی علیه یمن به هیچ‌یک از اهداف خود نرسید و تنها مردم را کشت. شبکه خبری «المنار» لبنان نیز در گزارشی در این‌باره نوشت: عملیات بمبارانی که علیه یمن انجام شد، تنها زیرساخت‌های یمن، از راه‌ها و جاده‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها گرفته تا ایستگاه‌های سوخت و انبارهای مواد غذایی در استان‌های مختلف این کشور و همچنین مناطق مسکونی و غیرنظامیان که اغلب آنها زن و کودک و سالمند بودند را هدف گرفت. رضوان الدیب یک تحلیل‌گر عرب نیز نوشت تیرهای «نصرالله» به سمت آل‌سعود به هدف خورد و هیبت آل‌سعود در این جنگ در هم شکست. ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دبی نیز که شخصیتی جنجالی و شناخته‌شده دارد اعتراف کرد رئیس‌جمهور مستعفی یمن در مأموریت خود شکست خورده است.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: دلیل تمایل عربستان به توقف تجاوز به یمن، ضررهای بسیار جانبی وارده به این کشور ناشی از بمباران‌ها بود. به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: عربستان به دلیل بمباران مناطق شهری از جمله اردوگاه آوارگان یمنی که ده‌ها کشته برجای گذاشت، همچنین بمباران انبار کمک‌های بشردوستانه امدادگران وابسته به سازمان «آکسفام» در یمن، تحت فشارهای بین‌المللی گسترده‌ای قرار گرفته بود.

تجاوز عربستانی‌ها به یمن به روایت آمار

تاریخ شروع: 6 فروردین

تاریخ پایان: اول اردیبهشت

تعداد حملات هوایی: 2300

تلفات انسانی: حدود 950 نفر شهید و 3943 نفر زخمی. در بین شهدا 134 کودک و 95 زن دیده می‌شود.

تلفات نیروهای مهاجم: کشته شدن 16 نیروی نظامی عربستان

تعداد آواره‌ها: نزدیک به 150 هزار نفر

ویرانی‌های به‌جا مانده: ویرانی 350 مجتمع مسکونی و 2000 باب منزل

آسیب به زیرساخت‌ها: نابودی اکثر فرودگاه‌ها و بنادر و ورودی‌های یمن و نابودی هواپیماهای مسافربری ـ حمله به تعداد زیادی از ایستگاه‌های تولید برق و گاز و ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های حیاتی یمن ـ بمباران کارخانه سیمان در استان لحج و کارخانه روغن در الحدیده و کوکاکولا در عدن و کارخانه ساخت لبنیات در الحدیده و حمله به راه‌های ارتباطی و پل‌ها در چند استان برای ممانعت از حمل و نقل

بحران‌های انسانی: نیاز بیش از 12 میلیون نفر به غذای سالم ـ نیاز حدود 7.5 میلیون نفر به کمک‌های اولیه ـ تعطیلی مدارس و تعلیق رفتن 1.5 میلیون دانش‌آموز به مدارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها