پایان 40 ساله وزارت سعودبن‌فیصل

تغییرات در حاکمیت آل سعود

اختصاصی جام جم آنلاین

عربستان اینگونه در یمن زانو زد

همه چیز از شکست عربستان سعودی در تجاوز به یمن خبر می دهد؛ نه آن طور که ریاض ادعا می کرد انصارالله تضعیف شد و سرزمین های در اختیار خود را واگذار کرد، نه عبدربه منصورهادی رییس جمهور مستعفی و فراری به قدرت بازگشت و نه عملیات های خونبار القاعده توانست کمکی به سعودی ها برای تخریب آرمان های انقلابی یمنی ها کند.
کد خبر: ۷۹۰۶۴۴
عربستان اینگونه در یمن زانو زد

به گزارش جام جم آنلاین امروز چهارشنبه در حالی که عربستان سعودی ادعا می کند به اهداف خود در یمن دست یافته و تجاوز به این کشور را متوقف کرده است، اطلاعات و گزارش های میدانی از صحنه نبرد حاکی از پیشروی کمیته های مردمی تحت رهبری انصارالله است.

به گزارش پایگاه الیوم السابع، نیروهای انصارالله توانستند تیپ 35 را که در اختیار نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی فراری یمن بود را به تصرف درآورند.

این مقر نظامی در غرب شهر تعز است و سیطره انصارالله بر آن به معنای صاف شدن جاده تصرف مناطق بیشتر به دست نیروهای مردمی است.

منابع آگاه گفته اند: سیطره انصارالله بر مقر تیپ 35 پس از یک جنگ سنگین زیر آتش توپخانه و مسلسل از چند جهت میسر شد و نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری یمن مجبور به عقب نشینی شدند.

این پیشروی ها امروز در حالی میسر می شود که چند ساعت پیش عربستان سعودی مدعی شد به اهداف خود در بمباران مواضع انصارالله رسیده است و از شروع مرحله ای جدید به نام «بازگشت امید» سخن گفت.

موفقیت های جدید انصارالله نشان می دهد که نه تنها عربستان سعودی با تجاوزهای مکرر خود نتوانسته است اهداف مورد نظر را در به شکست کشاندن مردم این کشور محقق کند بلکه اراده یمنی ها را برای پیروزی و پیشروی های بیشتر تقویت کرده است.

شکست عربستان در آنچه آن را «طوفان قاطع» می نامید قابل انتظار بود. نصیحت ناصحان برای حاکمان سعودی موثر نبود و حالا ریاض در حالی از «بازگشت امید» به عنوان مرحله بعد از حملات اخیر یاد می کند که هیچ چیز حاکی از عبور به مرحله جدیدی به سود عربستان نیست. عبدربه منصور هادی که قرار بود بعد از این حملات سعودی ها به قدرت در یمن بازگردد، هنوز نتوانسته وارد خاک یمن شود و همچنان در ریاض پناه گرفته است.

هدف دیگر آل سعود از تهاجم به یمن این بود که نگذارند ارتش و کمیته های مردمی به نقاط دیگری در خاک یمن دسترسی یابند اما پیشروی انصارالله در مناطق مختلف نظیر پیروزی امروز آنها در تسلط به مقر استراتژیک تیپ 35 واقع در غرب تعز، شاخص دیگری از شکست عربستان در رسیدن به اهداف خود از حمله به یمن است.

انصارالله ایستاد و عربستان زانو زد. چهار هفته کینه و خصومت سیاه سعودی ها علیه مردم یمن که مانند تهاجم صهیونیست ها به غزه با تصاویر قتل کودکان و زنان و سالخوردگان همراه شد، بسیاری از تاسیسات و زیربناها را در یمن نابود کرد اما نتوانست هدف سیاسی خود را در این کشور محقق کند و با وجود اقداماتی مانند آزاد کردن صدها زندانی خطرناک القاعده از زندان های یمن برای برافروختن آتش اختلافات مذهبی و جنگ داخلی، این خصومت ها نتیجه عکس داد تا با مشاهده هر چه بیشتر جنایات آل سعود و اذناب آن در سرزمین سبا، جبهه داخلی مردم یمن یکدست تر شود.

روزنامه الاخبار لبنان در این باره می نویسد: در نهایت آل سعود ناچار به اعتراف درباره شکست سیاسی خود شد تا پادشاهی را از سرنوشتی محتوم نجات دهد. نکته جالب این بود که همان کسانی راه حل فرار عربستان و پایین آمدن آن از درخت خصومت ورزی را نشانش دادند که ریاض آنها را دشمن می خواند. این ایران و روسیه بودند که برای اولین بار برای نجات عربستان از جنون خود پیشقدم شدند و راه آرامش و اتخاذ رویکرد صلح آمیز را پیش پایش گذاشتند.

الاخبار می افزاید: تهران و مسکو دایما به عربستان درباره عواقب خطرناک بازی با آتش در یمن هشدار می دادند و روسیه با اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهور آن، سیاست خودکشی سعودی را مهار کرد. پوتین با دعوت از ملک سلمان برای دیدار از کرملین، همزمان با هشدار این پیام را هم داد که مسکو آماده است امنیت سعودی را تضمین کند و در مقابل، عربستان نیز باید از جنگ های خود در یمن، سوریه و عراق دست بکشد.

الاخبار تصریح کرد: روی همین خط، با تفاهم دیپلماسی ایران به سوی خاموش کردن آتش نه فقط در شبه جزیره عربستان بلکه در کل مشرق عربی حرکت کرد.

به باور تحلیلگر الاخبار، جنگ عربستان سعودی علیه یمن تلاش کرد که ملت یمن را از استقلال بازدارد و حضور ایران و روسیه را در همسایگی پادشاهی خود پایان بخشد. عربستان خشمگین است که غربی ها به ایران به عنوان قدرت منطقه ای اصلی اعتراف کرده اند. «توفان قاطع» سعودی ها در واقع بازتاب جنون ناشی از خشم عربستان بود. خشم از چند موضوع: 1- توافق بین تهران و غرب برای حل و فصل مساله هسته ای...2- تصمیم ایران برای پیوستن به پیمان دفاعی شانگهای و پیش درآمد آن یعنی امضای قرارداد اعطای سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران و 3- اعلام باراک اوباما رییس جمهور امریکا مبنی بر اینکه تهدید واقعی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از داخل خودشان و ناشی از بسته بودن فضای سیاسی- اجتماعی کشورهایشان است و نه از جانب ایران.

الاخبار می نویسد: بعد از جنگ یمن، رژیم عربستان گریزی جز اعتراف به معادلات قدرت جدید در دو سطح منطقه ای و بین المللی ندارد بلکه باید گفت که بقای آن بستگی به تفاهمات راهبردی با مسکو و تهران دارد. بعد از شکست عربستان عملیات توفان قاطع دیگری علیه سوریه وجود نخواهد داشت بلکه این بار، مذاکره زیر سقف بشار اسد و نظام او جریان خواهد داشت.

روزنامه الاخبار در این مقاله به قلم ناهض حتر افزود: ملک سلمان بعد از شکست در یمن به کمپ دیوید خواهد رفت تا این بار به دیکته آمریکایی ها درباره اولویت اصلاحات سیاسی، فرهنگی، و دینی داخلی گوش فرا دهد. غرب که وهابیت را به عنوان ابزاری سیاسی در کشور ما (لبنان) استفاده کرد امروز به نشانه تردید، سر می خاراند، زیرا اندیشه سعودی وهابی و تروریست پرور حالا به خطری برای تمامی جهان تبدیل شده است و دنیا چاره ای جز پایان دادن به این وضع ندارد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها