وقتی وارد فصل بهار می‌شویم، لیگ‌های اروپایی آخرین بازی‌های خود را برای این‌که ببینند چه تیمی به قهرمانی می‌رسد، آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۹۹۵۹
ستاره‌های در سایه

این‌که بدانند کدام تیم در کشور خودش به قهرمانی می‌رسد و کدام تیم در اروپا برای تیم‌های دیگر خط و نشان می‌کشد و به قهرمانی می‌رسد. با این حال اگرچه چندین بازی تا پایان فصل باقی‌مانده، اما طرفداران تیم‌های مختلف چشم به آینده دوخته‌اند تا فصل نقل و انتقالات تابستانی فرابرسد.

در این مدت هم با حساسیت زیادی به چالش‌هایی که پیش روی تیمشان است و اخباری که در مورد نقل و انتقالات وجود دارد، توجه می‌کنند. این مقطع از فصل می‌تواند برای آنها جذاب‌ترین زمان از یک سال فوتبالی باشد، چراکه هیجان رقابت با تیم‌های دیگر بر سر خرید ستاره‌های فوتبال جهان بالا می‌گیرد و با هیجان جدال بر سر قهرمانی ادغام می‌شود و به اوج خودش می‌رسد، اما آنها در کنار این جذابیت وافر، این را هم می‌دانند وقتی تیمشان خودش را برای خرید یک بازیکن بزرگ آماده می‌کند، باید یک بازیکن از تیمشان را به تیم دیگری واگذار کند. وقتی فصل نقل و انتقالات فرا می‌رسد، بازیکنان به دلایل مختلفی به تیم‌های دیگر منتقل می‌شوند یا از باشگاه می‌خواهند به تیم دیگری بروند؛ شاید به دنبال پول بیشتری هستند و شاید از فوتبال یک عنوان معتبر و بزرگی می‌خواهند. شاید بازیکنی در رختکن تیمش مشکلی داشته و رفتن را بهترین راه‌حل برای برطرف کردن این مشکل می‌داند. گاهی اوقات هم یک بازیکن دلتنگ کشورش می‌شود و نمی‌تواند در کشوری دیگر و دور از خانواده و دوستانش حس خوبی داشته باشد.

به هر حال برای هر نقل و انتقالی دلیلی وجود دارد و شما می‌توانید در رسانه‌ها داستانی را در پس هر انتقالی ـ حتی به صورت شایعه ـ بیابید. بازیکنانی که در ادامه درباره آنها می‌خوانیم، بازیکنانی هستند که سرنوشت آینده فوتبالی‌شان به فصل نقل و انتقالات تابستانی 2015 گره خورده است. آنها بازیکنانی هستند که نام‌های بزرگی دارند، اما زیر سایه بازیکنان بزرگ دیگری رفته‌اند و آینده فوتبالی‌شان در خطر است. آنها برای حفظ فوتبال خود و آغاز دورانی تازه، چاره‌ای جز ترک باشگاه فعلی خود ندارند.

پیتر چک

در اوایل قرن جدید میلادی رومن آبراموویچ، مالکیت باشگاه چلسی را به عهده گرفت و خیلی زود پول زیادی صرف ساختن تیمی کرد که بتواند در بالاترین سطح فوتبال رقابت کند. یکی از بازیکنانی که در این مقطع وارد چلسی شد، پیتر چک بود.

او سال 2004 پس از دو سال حضور در رن فرانسه به جمع آبی‌های لندن پیوست تا در کنار بسیاری از جوایز فردی، عناوینی چون قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا، لیگ اروپا، سه قهرمانی لیگ، چهار قهرمانی جام حذفی و سه قهرمانی جام اتحادیه را به دست آورد.

او در چلسی خودش را به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان جهان معرفی کرد و اگرچه در سال‌های اخیر کمی افت داشته، اما همچنان یکی از بهترین‌های جهان است.

وی اکنون با آمدن قرضی کورتوآ از اتلتیکومادرید و درخشش این دروازه‌بان جوان به یک نیمکت‌نشین بدل شده است.

او که همیشه در فصول گذشته بیش از 30 بازی در لیگ از ابتدا در ترکیب تیمش جای داشت، در این فصل تنها در پنج بازی از ابتدا به میدان رفته است. بنابراین عجیب نیست که اگر می‌خواهد بازی‌های بیشتری داشته باشد، جایی دیگر جز استمفورد را انتخاب کند.

جک ویلشر

وقتی لیگ برتر را دنبال می‌کنید، در هر فصل چند بازیکن جدید و جوان را می‌بینید که در بازی‌های مختلف خودی نشان می‌دهند و چهره می‌شوند. شاون رایت فیلیپس، مایکل جانسون، اسکات سینکلر، وین رونی، میکا ریچاردز، رحیم استرلینگ، ریو فردیناند، تئو والکات و... همه بازیکنانی بودند که یکباره چهره شدند و انتظارات زیادی از خودشان ایجاد کردند. ‌ بعضی از آنها مانند وین رونی و ریو فردیناند انگیزه بیشتری داشتند و برای رسیدن به افتخارات فردی و تیمی تلاش کردند و برخی دیگر هم اگرچه تلاش داشتند خودشان را ثابت کنند، اما هیچ وقت مانند رونی و فردیناند ثبات نداشتند. یکی از آخرین بازیکنانی که می‌توان به این لیست اضافه کرد، جک ویلشر از آرسنال است. وقتی سال 2008 از تیم آکادمی جوانان آرسنال وارد تیم اصلی شد، بسیار باانگیزه نشان می‌داد و لحظات فوق‌العاده‌ای را در این تیم از خودش به جای گذاشت.

او در تیم ملی هرگز مانند آرسنال خوب نبود و رفته‌رفته این شرایط به آرسنال هم شیوع پیدا کرد و اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که آرسنال بدون او بازی‌های بهتری انجام می‌دهد و تمام پیروزی‌های پیاپی اخیر این تیم بدون او رقم خورده است. اگرچه هواداران توپچی‌ها تعصب وی را به باشگاه دوست دارند، اما این را هم می‌دانند که او یک وصله ناجور برای خط هافبکی است که بازیکنانی چون آرون رمزی، اوزیل، سانچز و کازورلا در آن حضور دارند.

‌ رادومل فالکائو

در آخرین روز نقل و انتقالات تابستان گذشته، منچستریونایتد با خرید قرضی فالکائو از موناکو همه را شوکه کرد. او در پورتو در 51 بازی 41 گل به ثمر رساند، طی دو فصل حضور در اتلتیکو مادرید در لیگ 52 گل وارد دروازه حریفان کرد و در دوران پوشیدن پیراهن موناکو، باوجود مصدومیت در 20 بازی 11 گل به ثمر رساند، اما همه این گلزنی‌ها در منچستر رنگ باخت و اکنون او در 12 بازی لیگ تنها چهار گل زده است. ‌ این می‌تواند دلایلی چون ضعف فیزیکی وی برای بازی در لیگ برتر، تاکتیک‌های فن خال یا دور بودن یونایتد از دوران اوج خود داشته باشد. استفاده نکردن از فالکائو در بازی جام حذفی مقابل آرسنال و در ادامه استفاده از وی در تیم زیر بیست و یک ساله‌ها در بازی مقابل تاتنهام، آینده این مهاجم کلمبیایی در اولدترافورد را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. این بازیکن 29 ساله باید هرچه زودتر درباره آینده‌اش تصمیم‌گیری کند، چراکه قراردادش بزودی تمام می‌شود و باید برای قرارداد بعدی به این فکر کند که تنها چند سال دیگر می‌تواند به‌عنوان یک مهاجم در سطح حرفه‌ای بازی کند.

ادینسون کاوانی

این مهاجم اروگوئه‌ای طی سه فصل بازی در لیگ ایتالیا و تیم‌های پالرمو و ناپولی، تنها در 104 بازی 78 گل به ثمر رساند. این عملکرد باعث شد تیم‌های بزرگ اروپایی برای جذب وی دست به کار شوند، اما در این بین پاری سن‌ژرمن متمول موفق‌تر بود و توانست در تابستان 2013 او را در ازای 60 میلیون پوند که رکورد نقل و انتقالات تاریخ باشگاه بود، به خدمت بگیرد. کاوانی در 35 بازی برای ناپولی 20 گل به ثمر رساند. او در فصل گذشته 30 بازی و در این فصل 28 بازی برای پاری سن‌ژرمن انجام داده است، اما در فصل گذشته 16 و در این فصل تنها هشت گل به ثمر رسانده است. کاوانی سیستم چرخشی در پاری سن ژرمن را علت افت خود می‌داند و به گفته اسکای اسپورت، او چنانچه با اوضاع خیلی زود تطبیق پیدا نکند، این باشگاه را ترک می‌کند. اگرچه بسیاری معتقدند که او پیش از انتقال به پاری سن‌ژرمن باید این را متوجه می‌شد که باوجود چندین بازیکن بزرگ در این تیم نمی‌تواند تک‌ستاره تیمش باشد. کاوانی اگر می‌خواهد مهاجم اول تیمش باشد، باید در تابستان به فکر تیمی جدید باشد. ضمن این‌که قطعا پاری سن‌ژرمن به دنبال نام‌های بزرگ دیگری خواهد بود.

گرت بیل

آیا گران‌ترین بازیکن تاریخ رئال مادرید باید به فکر رفتن به تیم دیگری باشد؟ واقعیت این را بیان می‌کند تا زمانی که کریستیانو رونالدو در رئال مادرید حضور داشته باشد، بیل برای یک درخشش واقعی باید این تیم را ترک کند، چراکه بی‌شک رونالدو حداقل تا چند سال آینده قصد ترک مادرید را نخواهد داشت، بنابراین این بازیکن ولزی دو راه بیشتر پیش‌روی خود ندارد؛ اول این‌که می‌تواند در رئال بماند و همه عناوین را تصاحب کند، اما زیر سایه رونالدو باشد یا این‌که این تیم را برای همیشه ترک کند.

رونالدو اکنون در 30 سالگی قرار دارد و به آرامی از دوران اوج خود فاصله می‌گیرد. اما آیا بیل بیست و پنج ساله می‌تواند چندین سال را برای افول رونالدو تحمل کند؟ از سوی دیگر مدیریت رئال مادرید است که باید ببینیم تا چه زمانی پای گران‌ترین خرید تاریخ فوتبال دنیا می‌ایستد.

وقتی به گلزنی و پاس گل‌های بیل نگاه می‌کنیم، در آمار او ثبات دیده می‌شود، اما مشکل این است که این ثبات برای درخشش در رئال مادرید و در کنار رونالدو کافی نیست؛ پس شاید بهتر باشد به تیم دیگری فکر کند تا ماندن در مادرید.

اسپورت استر ‌/‌ مترجم: عرفان خماند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها