جام جم سرا- پسری ۲۷ ساله و دانشجوی فوق لیسانسم، اما حس می‌کنم کم‌سروزبان و کم‌حرفم. از طرفی احساس ناتوانی دارم و حس می‌کنم ستاره هیچ فردی نیستم. گمان می‌کنم دیگران از ظاهرم خوششان نمی‌آید. چه کار کنم؟
کد خبر: ۷۸۸۵۶۲
چرا در آسمان قلب هیچ‌کس ستاره‌ای ندارم؟!

پاسخ مشاور: هر انسانی توانمندی‌ها و نیز محدودیت‌هایی دارد که باید آن‌ها را بپذیرد و برای رفع آن محدودیت‌ها اقدام کند. این باور نادرست را که دیگران از شما خوششان نمی‌آید فراموش کنید چراکه ظاهرا تکرار این جمله در ذهنتان باعث شده، بدون هیچ دلیل منطقی آن را باور کنید.


به تفاوت‌های فردی احترام بگذارید

فراموش نکنید که همه نقاط مثبت یا منفی در یک فرد جمع نشده است بلکه هر فردی بنا به اصل ارث بردن از والدینش و آثار محیط و نیز اراده خویش در راه رشد و توسعه پیشرفت‌هایی را کسب می‌کند و به موفقیت‌ها یا شکست‌هایی خواهد رسید و هیچ فردی همیشه موفق نخواهد بود.
همچنین شما از نظر ظاهری و خصوصیات درونی ویژگی‌هایی دارید که با دیگران متفاوت است و نباید داشته‌ها و نقاط قوت خود را نادیده بگیرید و نداشته‌ها و کمبودهای خود را برجسته و بزرگنمایی کنید و حسرت بخورید. اینکه گفته‌اید که احساس ناتوانی می‌کنم، نشان دهنده همین توجه نکردن به نقاط مثبتتان است.


مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید

در صورتی که از نظر ارتباط جمعی و ارتباط کلامی ضعف دارید، سعی کنید ضمن مطالعه منابع علمی و مشاوره‌ای در این زمینه و کسب اطلاعات و تمرین مهارت‌های ارتباطی بخصوص با خانواده و افراد آشنا، بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنید. داوطلب شدن برای انجام کاری یا عضو شدن در گروه‌های مذهبی یا ورزشی جدید و فعالیت‌های جمعی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند؛ فراموش نکنید این حستان که کم سر و زبان هستید حتی اگر واقعی باشد، کاملا قابل حل است.


خودارزشمندیتان را تقویت کنید

گفته‌اید که برای دیگران هیچ ستاره‌ای ندارید. توجه داشته باشید که اولین گام برای موفقیت، خود پنداره مثبت است یعنی شما باید بتوانید برداشت مثبت و خوشایندی از خودتان داشته باشید. گام دوم اعتماد به نفس یعنی اعتقاد به توانمندی‌ها و کارایی خودتان است. فراموش نکنید اگر محدودیت‌های جزئی دارید، توانمندی‌های زیادی نیز دارید که باید آن‌ها را باور کنید و بپرورانید. گام سوم هم عزت نفس یا خود ارزشمندی است. اگر شما نتوانید برای خود ارزش و احترام قائل شوید و خود را ناچیز و کم ارزش تصور کنید چگونه انتظار دارید دیگران ارزش و منزلت برای شما قائل شوند. پذیرش خود بدون قید و شرط بهترین عامل خود ارزشمندی است. (عباسعلی براتی، کار‌شناس ارشد روان شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها