به دنبال بهبود روابط واشنگتن ـ هاوانا روز سه‌شنبه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم موافقت کرد. دیدار باراک اوباما و رائول کاسترو در حاشیه اجلاس پاناما راه را برای عادی‌سازی روابط دو کشور هموار کرد.
کد خبر: ۷۸۸۳۹۷

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوباما در نامه‌ای به کنگره آمریکا اعلام کرد، قصد دارد نام کوبا را از فهرست حامیان تروریسم که مانع مهمی بر سر راه بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور است، حذف کند. اوباما در دسامبر سال میلادی گذشته تصمیم به تغییر رویکرد در برابر کوبا گرفت و روند عادی‌سازی روابط دو کشور آغاز شد. آخرین باری که رهبران آمریکا و کوبا مذاکره اصولی داشتند، سال 1956 بود.

قرار داشتن کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم، مهم‌ترین مانع برای بازگشایی سفارت دو کشور بود. بنابراین اولین نتیجه ملموس لغو نام کوبا از این فهرست، توافق دو طرف برای بازگشایی سفارتخانه در پایتخت‌هایشان خواهد بود. تصمیم باراک اوباما تاکنون با مخالفت برخی از مقامات آمریکایی مواجه شده است. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه این تصمیم کاخ سفید را محکوم کرد و گفت کوبا همچنان از تروریسم حمایت می‌کند. روبیو گفت:‌ کوبا به افراد متواری از دستگاه قضایی آمریکا پناه داده، از جمله کسی که بیش از ۳۰ سال قبل یک افسر پلیس را در نیوجرسی کشته است. کوبا همان کشوری است که به کره شمالی کمک کرد مقابل تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل ایستادگی کند. با این حال، اوباما در پیامی به کنگره گفت: دولت کوبا در شش ماه گذشته هیچ کمکی در اختیار تروریسم بین‌المللی نگذاشته و اطمینان داده است که در آینده هم از اقدامات تروریستی در جهان حمایت نخواهد کرد.

این درحالی است که دیک دوربان، سناتور دموکرات کنگره از اقدام اوباما استقبال کرد و افزود: با این که من طرفدار نظام کاسترو نیستم ولی همچنان معتقدم گشایش افکار و تجارت آمریکا به روی کوبا باعث خواهد شد این کشور سیاست‌های بازتری را اتخاذ کند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز با بیان این‌که آمریکا هنوز اختلافاتی با کوبا دارد، افزود: نگرانی‌های ما در مورد طیفی از سیاست‌ها و اقدامات کوبا در مورد موضوعاتی است که ربطی به نگه داشتن یا حذف کوبا از فهرست حامیان دولتی تروریسم ندارد.

در مقابل این اظهارات، دولت هاوانا با بیان این‌که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در حذف نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم اقدامی «عادلانه» بوده است، از این تصمیم استقبال کرد. به گفته هاوانا این اقدام از ابتدا هم نادرست بود. کوبا در سال 1982 از سوی آمریکا در فهرست حامیان تروریسم قرار گرفت.

گفته می‌شود باید قانونگذاران آمریکا تا 45 روز دیگر موضع خود را نسبت به این تصمیم اعلام کنند. در غیر این صورت این تصمیم عملی شده و مهم‌ترین مانع در بازسازی روابط دیپلماتیک واشنگتن با مقامات کمونیست هاوانا برداشته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها