جام جم سرا- با افزایش سن، شیوع کمردرد افزایش می‌یابد اما همه دردهای کمر به دلیل سن نیست. کاهش انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و قدرت استخوان نیز کمر را در برابر ضربه و جراحات آسیب‌پذیر می‌کند.
کد خبر: ۷۸۷۱۱۰
۵ راهکار برای غلبه بر کمردرد

۹۵درصد از موارد کمردرد نیاز به عمل جراحی ندارند و پنج شیوه طبیعی می‌توان از وقوعشان پیشگیری کرد یا میزان درد را کاهش داد:


یوگا

۵ تا ۱۰ ثانیه قرار گرفتن در وضعیت «سگ رو به پایین»در یوگا، موجب کشیده شدن ماهیچه‌های کمر می‌شود. این کشش، فشار وارد شده به قسمت پایینی ستون فقرات را که موجب درد می‌شود، کاهش می‌دهد. «وضعیت کبوتر» در یوگا موقعیت عالی دیگری برای کمر است. این حرکت موجب سفت شدن ماهیچه‌های ران و انتقال این کشش به کمر می‌شود. کشیده شدن ماهیچه‌های ران، موجب کاهش فشار و درد کمر می شود.


کرم کپسایسین

کپسایسین یکی از ترکیبات فلفل قرمز تند است. استفاده درمانی از آن،‌ موجب کاهش یک پیام‌رسان عصبی به نام ماده P می‌شود که پیام‌های درد را به مغز می‌رساند. یک بررسی نشان می‌دهد استفاده از کپسایسین به مدت ۳ هفته،‌ درد را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. برای بیشترین بازدهی، این کرم را به طور موضعی و دست‌کم دو بار در روز استفاده کنید. همچنین گرمایی که این کرم ایجاد می‌کند، باعث می‌شود بتوانید کمر خود را بدون درد بکشید و حرکت دهید.


فعالیت جسمی

احتمالا وقتی کمرتان درد می‌گیرد، می‌خواهید در تختخواب بمانید. اما ورزش و فعالیت، بهبود را تسریع و درد را کاهش می‌دهد. یک بررسی روی ۲۴۰ زن و مرد نشان داد ورزش موجب کاهش ۲۸ رصدی درد می‌شود. انجام ورزش‌های متوسط، مطمئن‌ترین راه است. ورزش‌هایی که درد را بیشتر می‌کنند و یا نیاز به پریدن یا خم شدن زیاد دارند، آسیب را افزایش می‌دهند. بعد از ورزش، ۲ تا ۳ دقیقه حرکات کششی انجام دهید. به پشت بخوابید و زانوهای خود را بغل کنید تا تنش‌های ایجاد شده در طول ورزش را از بین ببرید.


طب سوزنی

بررسی‌ها نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند موجب کاهش دردهای مزمن ناحیه کمر ‌شود. کاملا مشخص نیست چگونه طب سوزنی درد را کاهش می‌دهد. اما یک تئوری این است که طب سوزنی موجب رهاسازی مواد شیمیایی ضددرد، مانند اندورفین‌ها می شود. درد کمر از شایع‌ترین دلایلی است که مردم طب سوزنی را امتحان می‌کنند و خیلی‌ها هم با این کار از درد خلاص می‌شوند.


کم کردن وزن اضافی

اضافه وزن فشار روی ستون فقرات و ماهیچه‌های کمر را افزایش می‌دهد تحمیل وزن زیادی بر روی جلوی بدن، انحنای ستون‌فقرات را افزایش می‌دهد و باعث آسیب و فشار به دیسک‌ها و اعصاب ستون‌فقرات می شود. کاهش وزن، احتمال این تمایل به خمیدگی ستون فقرات و فشار موجود بر بخش تحتانی ستون‌فقرات و عصب‌ها را کاهش می‌دهد.
اگر کمرد درد شما مداوم است با شدت آن غیرقابل‌تحمل است، باید فورا به دکترتان مراجعه کنید (همشهری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها