رییس‌ جمهوری در همایش «بانوی انقلاب»:

اسلام و ایرانی، بی یاد و نام امام معنایی ندارد

رییس جمهوری روز یکشنبه در همایش بزرگداشت مرحومه خدیجه ثقفی بانوی انقلاب اسلامی و همسر گرامی امام راحل، با اشاره به اینکه ایشان حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند، گفت: در حرکت‌های مهم تاریخی و اقدامات رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان معمولاً نقش خانواده‌ها و بویژه همسران آنچنان که باید در معرض نظر و توجه قرار نمی‌گیرد.
کد خبر: ۷۸۶۹۵۱
اسلام و ایرانی، بی یاد و نام امام معنایی ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه انسان در هر جایگاه و سطحی بر خانواده‌ و جمعی که با آنها زندگی می‌کند تأثیر می پذیرد و اثر می گذارد، افزود: حتی ائمه علیهم السلام نیز ضمن تأثیرگذاری بر اعضای خانواده، از آنها تأثیر می‌پذیرفتند که سخنان پیامبر گرامی اسلام درباره منزلت حضرت خدیجه کبری(س) و نیز حضرت امیرالمؤمنین(ع) درباره حضرت فاطمه زهرا(س) گواه این سخن است.

دکتر روحانی اظهار داشت: همسران از جمله در زندگی بزرگان و مصلحان و رهبران اجتماعی تأثیرگذار هستند، لکن معمولاً آفتاب وجود رهبران بزرگ کمتر اجازه به چشم آمدن چراغ پرفروغی را که در خانه آنان روشن است، می‌دهد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه به طور طبیعی در زندگی همه رهبران انقلابی و اجتماعی فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارد که بار تحمل آنها به ناچار بر عهده اعضای خانواده و بویژه همسران است، ادامه داد: از آغاز قیام امام خمینی(ره) و بویژه از خرداد سال ۴۲، امام راحل نیز با مشکلات زیادی مثل دستگیری، تبعید، به شهادت رسیدن فرزند و امثال آن درگیر بودند که بار اصلی تحمل این سختی‌ها بر عهده بانویی شجاع و با متانت بود و هیچ کجا سراغ نداریم که ایشان در برابر هجوم دژخیمان رژیم پهلوی ایستادگی نکرده باشند.

دکتر روحانی با بیان اینکه «بعد سیاسی انقلاب معمولاً بر ابعاد دیگر آن سایه می اندازد در حالی که انقلابی که امام راهبری کرد پیش از آنکه سیاسی باشد در تحول رویکرد جامعه به دین آغاز شد»، خاطر نشان کرد: امام راحل بابی را به روی مردم گشود که از آن صدها باب سعادت روی جامعه باز شد. تفسیر و تبیین دیگری از معارف اسلام به جامعه ارایه کرد و اسلام و ایرانی که امروز به آن افتخار می‌کنیم بی یاد و نام امام معنایی ندارد.

رییس جمهوری گفت: تاریخ ملت ایران همواره با عزت همراه بوده است، اما در دهه‌های منتهی به انقلاب اسلامی عده‌ای کوشیدند که نوعی تحقیر را بر ملت ایران تحمیل کنند. این امام بود که عزت و عظمت را بار دیگر به ایران بازگرداندند و آزادگی و سرافرازی را برای جامعه به ارمغان آوردند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) انقلاب را در وهله نخست در رویکردها و نگرش‌های مردم ایجاد کرد، افزود: نگاه متعالی که امام نسبت به زنان در جامعه داشت، نمی‌توانست بی‌تأثیر از اخلاق و رفتار همسر ایشان و ویژگی‌های شخصی آن بانوی گرانقدر باشد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه «خلقیات و ویژگی‌های همسر امام بر نگاه ایشان به نقش‌آفرینی اجتماعی زنان مؤثر بود»، اظهار داشت: در حالی که تا پیش از خرداد ۱۳۴۲ سراغی از زنان در نهضت‌ها و رویدادها نیست، ‌قیام ۱۵ خرداد قم را باید مرهون قیام زنانی بدانیم که با چادر به جمع اجتماع‌کنندگان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) پیوستند و آن اجتماع را به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کردند.

دکتر روحانی با طرح این سوال که «کدام انقلاب را سراغ دارید که زنان را اینچنین به صحنه جامعه و مبارزه آورده باشد»، تصریح کرد: بعضی معتقد بودند که حفظ ایمان زنان با حضور آنان در جامعه منافات دارد، اما امام خمینی(ره) باب حضور اجتماعی زنان را گشود و شاید اگر امام نبود، در شرایط آن روزگار، افراد دیگر جرأت طرح چنین مواضعی نداشتند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برخی از امام(ره) سوال می‌کردند که آیا حضور زنان در راهپیمایی‌ها و سردادن شعار اشکالی ندارد، گفت: کسی که این تفکر غلط را اصلاح و تفکر اصیل اسلامی را احیاء کرد، امام راحل بود.

رییس جمهوری تصریح کرد: در اسلام جنس اول و دوم نداریم و زن و مرد به لحاظ شخصیت و جایگاه با یکدیگر تفاوتی ندارند. اتفاقاً زنان دارای ویژگی‌ها و مقاماتی مثل مادری هستند که مردان امکان دسترسی به آن را ندارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه «امام(ره) راه حضور در زنان عرصه های مختلف اجتماعی را گشودند و به جامعه گفتند که زنان می‌توانند از عزت و ایمان خود حراست کنند و در عین حال در تمام عرصه‌ها فعال باشند»، گفت: افتخار می‌کنیم که امروز زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی کشور حضور دارند و بیش از نیمی از دانشجویان ما دختران هستند.

رییس جمهوری اضافه کرد: در خانه امام خمینی(ره) و با حضور شخصیتی مثل ایشان،همه می‌توانستند آزادانه نظرات خود را ابراز داشته و سوالات‌شان را مطرح کنند. همچنین احترام ویژه‌‌ای که امام برای همسرشان قایل بودند درس بزرگی در زندگی همه ملت ایران و بویژه مردان است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه «در اسلام مردسالاری و زن سالاری نداریم و آنچه داریم شایسته‌سالاری است» در میان تشویق حضار اظهار داشت: زنان جامعه ما در بسیاری از صحنه‌ها شایستگی‌های خود را اثبات کردند و قرآن نیز به ما می‌گوید که در بین مؤمنین و مؤمنات برخی از آنها نسبت به دیگران اولی هستند و در اینجا قیدی بر این نزده که مردان بر زنان برتری دارند، بلکه گفته از بین زنان و مردان مؤمن، برخی بر دیگران برتری دارند.

رییس جمهوری ادامه داد: زن و مرد در مسایل اجتماعی تفوق ذاتی بر یکدیگر ندارند و اینکه در نگاه برخی، امر به معروف و نهی از منکر از جایگاه رفیع خود محدود به تذکر در خیابانها شده است، جای تأسف بسیار دارد. امروز بزرگترین منکر جامعه، بیکاری است و بزرگترین معروف پیشرفت. نباید امر به معروف و نهی از منکر از عرصه مسایل اساسی کشور به چند مسأله فرعی محدود شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: این سخن هرگز به معنای آن نیست که فروع در جامعه اهمیت ندارند، اما باید به اهم و مهم مسایل و نیازمندی‌های جامعه نیز توجه کنیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطراتی از مرحوم حاج‌ احمد خمینی در خصوص رفتار مادرشان با امام خمینی(ره) و ابراز نظر آزادانه درباره مسایل و نحوه اداره جامعه به امام راحل، گفت: این درس بزرگی برای همه ملت ایران است که باید از روش زندگی این بانوی بزرگ که در عین حفظ ایمان و آزادگی، امام را همراهی کرده و نظراتش را با ایشان در میان گذاشت، الگو بگیریم. دولت وظیفه خود می‌داند که مسیر تعالی و پیشرفت زنان را فراهم کند و امکان بهره‌مندی برابر آنان از فرصت‌های اجتماعی را مهیا نماید.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر قرار است امسال همدلی و همزبانی در جامعه برقرار شود، باید همه افراد جامعه در این مهم شریک و سهیم شوند و در عین حال شأن و احترام زنان، در تمام سطوح حفظ شود تا همدلی، محقق شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: زنان باید همان طور که در خانه‌‌ها محوریت دارند در چارچوب حفظ اصول و ارزش‌ها در تمام فعالیت‌های اجتماعی نیز حضور داشته باشند و اقتصاد مقاومتی به عنوان هدفی مهم تنها زمانی محقق می‌شود که بتوایم از توان زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نیز به شایستگی بهره بگیریم.

رییس جمهوری در بدو ورود به سالن اجلاس سران و محل برگزاری همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، از نمایشگاه عکسی که از تصاویر منتشر نشده اسناد ساواک درباره وضعیت زندگی و فعالیت‌های همسر و خانواده امام(ره) و برخی دستنوشته‌ها و اشعار مرحومه خدیجه ثقفی برگزار شده بود، با همراهی یادگار امام راحل حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی بازدید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها